Gå til innhold
Arkivverket

[#11222] Rønaasen nedre og Rønaasen nedre Aasum i Grue, Hedmark


Gjest Arne Bråten
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Bråten

Min oldefar var Ole Arnesen på Kalbak under Grønnerud i Vinger. Senere til Aanerudbakken under Stomperud på Galterud. Hans far var Arne Jonsen som visstnok kom fra Aasumplassen eller Nedre Aasum. Jeg har alltid trodd at dette var Aasum eller en plass under Aasum mellom Galterud og Kongsvinger. Men i en nedtegnelse fra min tante omtales hans fødested som Nedre Aasum i Brandval. Kan dette være det samme som i FT i 1801 for Grue het Rønaasen nedre og i FT i 1865 het Rønaasen nedre Aasum? I så fall vil Jon (Johannes)Nielsen som var 4 år i 1801 kunne være faren, og hans far igjen Niels Halvorsen på Rønaasen nedre. Han var gift med Berthe Pedersdatter. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

S.O.V.side 236. Ole Arnesen Kalbakken i Vinger og Berthe Larsd. fra Brandval Finnskog. Berthe var f. på Hofossbråten i Brandval. Oles aner går også tilbake til Brandval. Har mere om dette. fisollie@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Bråten

Takk for svar! Vet ikke helt hva S.O.V. betyr - og kjenner kanskje ikke den kilden - men forstår at du har mer om dette. Jeg kontakter deg gjerne via mail for mer informasjon. mvh Arne Bråten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

S.O. er forkortelse for Sør-Odal bygdebok, V, romertall for bind 5. Vi bruker slike forkortelsen, plassbesparende. For Vinger og Eidskogs del så er det: V.I. osv. E.I. osv for Eidskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.