Gå til innhold
Arkivverket

[#11223] Sven Petersen, født 1790 i MOSS


Gjest Inger Kvennodd
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Kvennodd

Sven Petersen f. 17.11.1790, sønn av Petter Svendsen, f.1756 død mellom 1790-1801 og Maren Hansdatter, f.1750 alle i Moss. Maren giftet seg 2 gang med Børre Bendtsen, og i 1801 bodde familien i Kongensgade no.97 i Moss. Ville gjerne ha mer innformasjon om hvem foreldrene til Petter og Maren er. Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei der ute. Er det noen som har kirkebøker for Moss som ville være så snille å se om de kan finne Petter og Maren foreldre. De er gift 16.10.1790, Corpulerede 07.11.1790. Coutionister: Lars Hemsrød og Magnus Hansen. Jeg har funnet 2 barn, Svend og Caroline, f.21.03.1792, døpt 25.03.1792, død 31.03.1792 og gravlagt 06.04.1792. mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du sier de alle er født i Moss, og da fant jeg bare disse på IGI:f. 7/10 1750 Moss Maren, foreldre Hans Johnsen Moss og Karen Arneson Johnsen Moss.(skal vel kanskje være Arnesdt.) Hun hadde flere søsken: John 15/9 51, Arne 26/10 53, Karen 29/10 56, Hans 19/5 59 og Berthe 6/2 62.Døpt. 5/12 1751 Moss Sven, foreldre Peder Stromberg(Strømberg?) og Karen Svensdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Berit Tusen takk for opplysningene om Maren Hansdatter. Utrolig med så mye informasjon, både foreldre og søsken på en gang. Jeg er utrolig glad. Har de siste månedene prøvd å finne fram til dem, så jeg sier nok en gang takk. Maren ble gift med Petter Svendsen, f. 1756 i Moss, og må være død før 1801 fordi Maren i 1801 tellingen er gift 2.gang. Hvis du også kan se om du kan finne noe på Petter ville det være flott. Venter spent på svar. Mange hilsner fra Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tillater meg å blande litt malurt i begeret, for her gjelder det å holde hodet kaldt:Berit har funnet dette i IGI, dvs. i mormonernes database på www.familysearch.com. Hele kirkeboka for Moss er ikke tilgjengelig der, så i prinsippet kan det være mange andre Maren Hansdatter døpt i Moss +/- 1750. På IGI finnes bl.a. ei døpt 26/1-1749 i Moss, datter av Hans Andersen og Maren Ellingsdatter.Dessuten; er du helt sikker på at de er født i Moss?Ønsker ikke å være vemmelig, men det er fort gjort å bli revet med når noe nytt dukker opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Helt enig med det Kristian. IGI skal tas med en klype salt, og uansett kontrolleres mot kirkebøkene. Har du funnet Sven død, for der skulle kanskje alderen hans stå.Ellers har du oppgitt mange årstall, så jeg lurer på hvor du har de fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei igjen Kristian og Berit Takk for innleggene deres. Ja jeg har funnet Svend død i Gjerpen 28.11.1844 og gravlagt 08.12.1844. Dette i Gjerpen Kirkebok, NOR 265 (1834-1856) side 321. Jeg har også funnet Petter død 05.01.1794 og gravlagt 12.01.1794 i Moss Kirkebok, Minikort (1784-1808) kort 4/7. ( Fant det omsider etter mye leting i mine papirer!! Trodde jeg hadde et godt system, men nei ! Er vel enig med Kristian jeg også, men man blir lett revet med. Har selv lett i Kirkebøkene for Moss, men den presten eller klokkeren har iallefall strøket i skjønnskrift. Og hvis jeg ikke husker helt feil var det litt av et rot i kirkeboken for 1750 tallet. Alle innspill motas med stor takk. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Inger. Det finnes ingen Maren Hansdtr. så vidt jeg kan se født 7.10.1750 i Moss kirkebøker, men det finnes en Maren som Kristian sier døpt 26.1.1749 med foreldre Hans Andersen og Maren Ellingsdtr. De er Hans Andersen Sandengen (Våler) og Maren (Mari) Ellingsdtr. Vannem. Om dette er den riktige eller om hun er den Mari Hansdtr. gift med Niels Nielsen Missingen sogm bor på Vannem i 1801 vet jeg ikke. Kirkebøkene i Moss er meget mangelfulle så det kan godt hende at hun mangler men hvor kommer datoen fra?. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Knut. Takk for svaret. De opplysningene jeg sitter med er 1801 tellingen. Da bor det en Maren Hansdatter g.2.m. Børre Bendtsen. Hun har en sønn, Svend Petersen på 11 år. Grunnen til at jeg tror det er denne Svend jeg er på jakt etter , er at det er den eneste Svend jeg finner som kan være mulig i forhold til alder ved gifte, og død. Som tidligere skrevet bor de i Kongens Gade no.97 i 1801. Igjen takk for deltagelse i min leting etter forfedre. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Kvennodd

Hei Kristian. Takk for at du atter er på nettet og du er alltid til stor hjelp. Det hadde vært artig og vist hvem det er som legger inn data på mormonersiden, slik at en kunne finne tilbake til hvor opplysningene er funnet. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg sjekket litt nærmere i kirkeboka om Maren født 7/10 1750. Ingen Maren er født da, og jeg kunne heller ikke finne John født 1751. Så det ser ut som hele den familien tilhører et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

God kveld Berit. Takk for at du har sjekket kirkeboken for meg ang. Maren Hansdtter. De opplysningene som jeg sitter med er følgende: Unkarl Petter Svendesen trolovet med piken Maren Hansdatter 16.10.1790. Coutionister: Lars Hemsrød og Magnus Hansen. Har også faddere på Svend, døpt 21.11.1790 og Caroline, døpt 25.03.1792, død 31.03.1792. Har også Svend konfirmert 13.10.1805 i Moss Prestegjeld 14 1/2 år gammel. Kan ikke så langt se at en Hans eller Svend er blant fadderene, men både Svendsen og Hansen/ Hansdatter er det jo, men så lenge jeg ikke kan finne foreldrene. Syns jeg det er vanskelig og koble fadder opp mot foreldre til barna. mvh Inger Alt i Moss Kirkebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Moss krk.bøker: 1.gift 7/11 1790, trolovet 16/10 ungk. Petter Svendsen og pike Maren Hansdt. Caut.: Lars Stensrød og Magnus Hansen. (I 1801 finner jeg grd. Stensrød bare i Vaaler).Død 5 bgr. 12/1 1794 Petter Svendsen, 36 år, tæring.Født 17-21/11 1790 Svend, Petter Svendsen og k. Maren Hansd. Fadd: Kirsten Magnus Hansens, Maren Engelund, Jens Svendsen, Lars Jacobsen og Rasmus Larsen Moss.2.gift 21/10 trolovet 9/9 1797 ungk. Børre Bentsen og enke Maren Hansdt. i Moss. Caut.: Arne Linesen? og Johan Lehmann.Børre skal være 25 år yngre enn Maren. Han sto så vidt nevnt i Mosseboka.Magnus Hansen f. 12/4 1770, foreldre Magnus Hansen og Eli Thoresdt. Faddere: Ane Hansd. og Kari Hansd., Hans Pedersen, Jacob Erichsen og Anders Hansen. -----Kunne ikke finne at Magnus og Eli hadde en datter Maren.Maren f. 25/1 1749, Hans Andersen Sundet og Maren Ellingsd. ...., fadd: Jon Pedersen ..stedsnavn? hustru, Mari Rasmusd., Lars Erichsen/Endreds?, Torger E....rød og Knud Erichsen.Maren 26/12 1763 Hans Olsen og.........Camboe.Det var alt. Det er jo ikke sikkert at Maren og Petter var født i Moss heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Berit Tusen takk for at du har tatt deg tid til å finne dette for meg. Om Maren og Petter er fra Moss eller ikke, er jeg jo veldig usikker på. Men en av fadderene til Svend kan jo stemme veldig godt med den broren til Maren som du har funnet fram til. Ser vi litt på fadderene til Caroline i 1792 finner vi også en Margrethe Hansdatter og en Halvor Hansen, som mulig kan være søsken til Maren ? Men igjen tusen takk, så får jeg vel prøve å finne Hans Andersen Sundet eller Maren Ellingsdatter døde, og deres skifteprotokoller. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei igjen. Har sett på 1801 tellingen for Østfold, og det er det under Vaaler, at det er et sted som heter Sundet, så da kan det jo være at Maren er derfra. Men som jeg forsto på det Berit har funnet ut, var hun døpt i Moss? Var det ikke en egen kirke i Vaaler? Spør fordi jeg ikke er kjent i Østfold, og hvis jeg skal prøve å finne Hans Andersen og Maren Ellingsdatter som gift hadde det vært greit og vite. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Din Maren behøver ikke å være en av de som er funnet her. Det er bare hva som fantes i Moss krk.bok på det tidspunktet.Som du kanskje også la merke til så var Stensrød også i Vaaler. Dette får meg til å tenke på den familien jeg fant aller først, og som ser ut som om de ikke var fra Moss,husk dette er bare tanker. Kan de være fra Vaaler. Er det kanskje noen der ute som har noe kjennskap til Vaaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei igjen Berit. Igjen tusen takk for din deltagelse i dette problemet mitt. Du skal se at du hadde rett med det første forslaget du kom med. Så får vi håpe at noen som vet mer om Vaaler kanskje kan komme med flere nyttige innspill. Gleder meg til nye innspill. Det er jo alltid som å lete etter nålen i den berømte høystakken og finne tilbake til sine RETTE røtter. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Inger.Så at du lurte på om Våler har egen kirke. Det stemmer. Våler har sin egen kirke. Våler er nabokommunen til Hobøl og Moss. -Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Gitte og Berit. Takk Gitte for opplysningen om Vaaler Krk. Og til Berit. Det sår i 1801 tellingen at Maren er 51 år. men hun kan vel like godt være alt fra 48- 53 år. Jeg har erfart at alder ofte ikke stemmer med virkeligheten. Det kom vel an på hvem som registrerte og hva den som ble spurt svarte. Nå står det desverre ikke på 1801 tellingen fødested. det hadde jo gjort det mye enklere. Men er det mulig å finne Petter i Moss. Han var jo som sagt 36 år når han dør i 1794, så det skulle kunne være en mulighet for at det er rett alder + - 1 år. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Berit. Har erfaring med at det kan være avvik på både 2 og 3 år + - i 1801 tellingen. Om det var fordi at de ikke visste hvor gamle de var , vet jeg ikke. For når jeg har sett i KB for det året det skal være ifølge FT, så har jeg ikke funnet personen på det året, men noen år før eller etter.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.