Gå til innhold
Arkivverket

[#11224] Petra Brækka ? , Grong (01.12.1882-19.02.1935)


Gjest Randi Østgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Østgård

Petra Brækka, født 01.12.1882, død 19.02.1935 var gift med Hans Olssen. De hadde tilsammen seks barn (særkull- og felles ?), og var bosatt på gården Sollien, en part av Finvolden (Grong). Jeg kan ikke finne Petra i folketellingen, kan noen hjelpe meg ? Hvor kom hun fra, og hvem var foreldrene hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Østgård

Takk for tilbakemeldingen! Ja, jeg har lagt merke til disse to, men vet i så fall ikke hvem av dem jeg 'leter' etter. Får kanskje ta kontakt med kirkekontoret i/på Grong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Østgård

Jeg vet av folketellingen 1900 at Hans Olssen (Sollien) f:1880, som 20-åring bodde med sine foreldre på Sollien/Finvolden i Grong (da ugift). Om Petra derimot vet jeg ingenting foruten dato/årstall for fødsel og død. Og at de fikk fem barn i tidsrommet 1915 til 1924. Petra (eller Hans) hadde en datter fra før, som var født før 1915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Sollien / Finfolden er nå i Namskogan Kommune og er således ikke å finne i bygdabøkene for Grong Kommune. Det finnes kanskje bygdabøker for namskogan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg ser at i Norges bebyggelse (fra ca1950) at det bor en Jan Brekka i Namskogan, han er født 31/8-1894 i Breifossmo foreldre: Lene og Iver Brekka. Ser i sammen boken at en Hilmar Sollien bor på Hegstad og har foreldrene Petra og Hans Finvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Østgård

Tusen takk! Jeg kan bekrefte at Hilmar Sollien er sønnen til den Petra jeg søker. Det som er mest forvirrende er at etternavn blir blir skiftet ut i 'hytt og pine'. Det som blir utfordringen er å finne ut hva Petra`s egentlige pikenavn var. Mulig at hun er i slekt med Jan, Lene og Iver Brekka, eller at hun har vært tjenestejente på husmannsplassen. Lene Brekka er vel litt for ung til å være Petra`s mor(f:1866)?? Hvor finner man oversikt over Norges bebyggelse(ca.1950)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Ser i Norges Bebyggelse at det er en Olav f.22/8-1916 og ei Synnøve f.12/5-1918 barn av Petra og Hans Sollien. Hilmars foreldre var skrevet Finvold. Norges Bebyggelse kan du få lånt på biblioteket. Nord-Trøndelag , nordre del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Østgård

Det stemmer at Synnøve og Olaf er barna til den samme Petra (og Hans Sollien). Synnøve og Olaf er altså Hilmar`s søsken. Jeg vet at gården/husmannsplassen Sollien var en part av gården Finvolden, derfor navneforvirringen. Her er antakeligvis fort gjort å gjøre feil, så her lønner det seg å 'holde tunga rett i munnen'. Tar en tur innnom biblioteket for å finlese Norges Bebyggelse..- takk for tipset!!! Tar gjerne imot flere tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.