Gå til innhold
Arkivverket

[#11228] Utvarndret fra Elverum


Gjest Lajla Lindberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Lajla Lindberg

Kan noen hjelpe meg å finne ut når Martinus Johansen f. 1857 fra Elverum utvandret til Amerika. (Han kan muligens ha kalt seg Martinus Lindberget eller Martinus Fallet). Hans far var Johan Mortensen f. 1824 (eller 1822). Ifølge kilder jeg har reiste han i 1986, men jeg kan ikke finne ham i noen slags emigrasjonsparirer hverken ut av Norge eller inn i Amerika. Jeg skulle også gjerne visst hvor han holdt til i den perioden har var der borte. Han returnerte til Norge for godt på begynnelsen av 1900-tallet. Mvh Lajla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Martinius Jensen Lindberghagen, 46 år, bopel Elverum, er registrert 16. april 1903 i 'Emigranter fra Oslo 1867-1930' her på Digitalarkivet. Kan det være han?mvh Ola Klefsås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Lajla har omtalt denne mannen og hans søsken i ett tidligere innlegg, (og burde kanskje ha fortsatt samme tråden :o) og mener at denne Martinius reiser altfor seint til at det kan være hennes.Men, Lajla, hva er kilden din for at Martinius reiser tidligere??Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Hei Laila. Jeg vet det var tidligere fordi hans bror August reiste i 1888 og han reiste til sin bror (som da allerede hadde reist). Dessuen står det i en av bygdebøkene fra Elversum at han reiste i 1886. Mvh Lajla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ok Lajla. Da er det nemlig ikke noe rart han ikke er å finne, for 1886 er veldig ikke komplett. Bare reg. drøyt 100 emigranter. Kanskje en titt i original- eller film- protokoll på arkivet vil gi svar??Lurer på hva han kalte seg i utlendigheten?? Martin er grei... Johnson kanskje? (du verden å vanskelig det er å skrive navnet mitt med J :o))Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Hei igjen. Jeg vet desverre ikke hva han kalte seg i utlendighet. Det var jo utgjort at akkurat det er året er så ukomplett. Men kanskje det retter seg en gang-får håpe det. Lajla med J er nok ikke så vanlig, men i boka 'Lajla' fra Finnmark var det med J. Det var nok der mine foreldre hadde det fra. (uten at jeg har noen tilknytning til Finnmark). Mvh Lajla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.