Gå til innhold
Arkivverket

[#11229] Peder Pedersen Sønderborg, forvalter på Lysekloster.


Gjest Karoline Røen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karoline Røen

Er det noen som kjenner til opphavet til Peder Pedersen Sønderborg,(ca1656-1723),forvalter på Lysekloster gård i Os?Han var gift med Elen Hansdtr.,datter av Hr. Hans Pedersen,kapellan i Fusa, og Anna Jensdtr.Loss,også av presteslekt.Jeg antar at Peder er av dansk/tysk avstamming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

God morgen Karin,Her er et dikt som Brorson skrev om Peder Sønderborg (tror det er vår Peder Sønderborg):'Digt om lavmand Peter Sønderborg i brev til præsten David Grønlund 1747Velærværdige, elskelige Hr. David Grønlund.Jeg sender herhos den dyrebare Salig Synderborgs Førelse, som jeg med megen Fornøielse har igiennemlæst, hvorved Efterfølgende flød mig i Tanker og Pennen:Hvad hører vi for nyt fra Landene i Nord? Den Kiempe Sønderborg blandt, Norge, dine Fielde Forsvarer, som en Muur, det søde Naadens Ord, At det, som kaldes nyt, har apostolisk Ælde. Lutherus har i ham en reen og sanddru Tolk, Til Troens Liv og Kraft i Midnats Land at prise. Til Lykke tusindfold, I kiære norske Folk, Som slige Vidner har for Sandhed frem at vise. Men, søde Sønderborg, siig, hvorfor var det, at Du gik blandt Biergene saa tit og græd saa modig? Det var i Sandhed ei for nogen Verdens Skat, Men for at finde ham, som hængte for dig blodig. Ja! O den Glædesstrøm, som dig paa Kinden stod, Naar du hans Favnetag i Troen kunde finde, Det var som Himlen selv i Skoven sig oplod, Og der var Paradiis i alle dine Sinde. Den Nordmand Sønderborg har kiendt dig Syndeborg, Du arme Jord og dybt sin Siæles Nød erfaret; Men, o, en salig Nød, og sukkersøde Sorg, 'Ellers er han nevnt i mange tingbøker for Nordhordland, skriv 'Synderborg'En Anna Catharina Sønderborg ble gift med Peder Hansen Bernhoft i Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Steen Thomsen har disse Peder fra Sønderborg i det aktuelle tidsrom. Ingen på listen benytter Sønderborg som slektsnavn, så det er trolig at Peder Pedersen har tatt det i bruk da han kom til Norge. Flere av disse er nevnt i Dansk Biografisk leksikon, ksla se om jeg kan finne noen som har en sønn ved navn Peder eller Peter.Brandt, Peder (1620 - før 1684) Sekretær, senere borgmester i SønderborgBrandt, Peter (1621 - 1680) Amtsforvalter i Sønderborg, senere forvalter på HvidkildeClausen, Peder (1594 - 1676) Præst i OksbølJosten, Peter (ca 1590 - ) Rådmand i SønderborgPaulsen, Peter (1587 - 1666) Købmand og rådmand i Sønderborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Samtidig med Peder på Lysekloster var denne i Christiania (fra tuxen.info):Paul Petersen Vogt f. 29 Nov 1646, Sønderborg, g. 18 Mar 1679, i Christiania (i hjemmet), Cathrine Braunmann, f. 15 Jul 1659, d. 28 Nov 1742. Paul døde 3 Jun 1708, Christiania. Kommerceraad; proviant- og magasinforvalter på Akershus; købmand og skibsreder i Christiania. I 1696 omtales han blandt Christianias største skibsredere. Han døde som en meget formuende købmand.Han nevnes som sønn av Peter Paulsen Vogt. Husfoged over Sønderborg Slot. Levede endnu 1674,(som muligens er identisk med den jeg nevner i (4).)Denne slekten var senere i Kongsberg og skien, etterslekt bl a Bernhoft - Tuxen.Peders første kone, Sisilie Tygesdtr, var vel også fra Sør-Jylland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

.. og endelig så var Erik Ludvigsen Pontoppidans 2. kone visstnok Helene Sophie Pedersdatter Danielsen Född: 1700 Död: 1744 1/2 Hennes far var Peder Danielsen, Kongelig Huusfoged på SønderborgMen er vel trolig for ung til å være Peders søster.Men kanskje enda et spor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.