Gå til innhold
Arkivverket

[#11230] vermland - - -Hjelp?


Gjest Odd Kjetil Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Kjetil Berg

Min oldefar kom fra Vermland, jeg vet ikke hvorfra, men ifølge kirkeboka var han fra derifra.Han hette Svante August Petterson, var født i 1842. Giftet seg i Norderhov Prestegjeld( Tyristrand Kirke) i 1871. Er det noen som kan hjelpe meg med familie og hvor han kom fra i Vermland. Takker for alle opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet hvor han bodde ved årsskifter 1875/1876, kan det kanskje være en idé å sjekke folketellingen for 1875. For mange svenske innvandrere er det ført hvilket sogn eller prestegjeld de kom fra. Hvis du er uheldig, står det bare Värmland, Sverige e.l. Jeg vet ikke om 1875-tellingen for Norderhov er digitalisert, men den er tilgjengelig på mikrofilm i Riksarkivet. Originalen finnes vel ved Statsarkivet på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Siden du vet når og hvor de giftet seg, så bør det være mulig å finne Svantes fars navn. Det hjelper veldig.Mye Värmland ligger på nett, både på Familysearch.org og genline.se (abonnement). Fant ingen sånn uten videre som kunne passe på Familysearch, og på Genline må vi nesten vite litt mer enn 'Värmland'.....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd kjetil Berg

Finner navnet 3 ganger i kirkebok for Tyristrand kirke, ingen annen benevnelse enn Vermland 2 ganger i kirkebok for Heggen kirke, Modum, ingen opprinnelsessted. I Folketelling 1875 er kun Vermland oppført. Har prøvd det meste, men stanger hodet i veggen alle veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Han måtte nok vise fram presteattest fra Sverige på at han ikke var gift i hjemlandet. Kanskje denne attesten finnes i Norderhov prestearkiv (Statsarkivet i Kongsberg)?Det hender også at kirkeboka inneholder navnet på presten som hadde utstedt attesten. Dermed vil det være mulig å spore tilbake til hvilket sogn personen kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Du nevner ikke at du ikke finner farens navn. Dette bør stå ved innføringa til giftermålet i kirkeboka? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Odd Kjetil! Vel, jeg gir meg ikke. Har du med egne øyne sett i kirkeboka for Norderhov for Svantes vielse? Her bør det stå farens navn! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd kjetil Berg

Farsnavnet står desverre ikke der. Har kun sett mikrofilm. men det skal jo være det samme. Svante giftet seg i 1871, fikk 4 barn, før han blir borte for oss. Angiverlig reiste han til Amerika. Finner han ikke blandt emigranter heller. Barnene ble satt bort på forskjellige gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Odd Kjetil Berg, Namnkombinationen Svante August Pettersson är troligen inte unik, men heller inte vanlig - och då avser jag just Svante August. Eftersom Du har upplysningen att han kom från Värmland, kanske det ändå vore en idé att efterlysa honom på Anbytarforum http://genealogi.aland.net/discus/ om Du inte gjort det tidigare. Det kan i alla fall inte skada. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

I og med at barna ble satt bort, bør du lete i fattigkommisjonens protokoller i kommunearkivet. De vil gi deg nyttige opplysninger om Svante Augusts skjebne samt opplysninger om hva som har vært forsøkt gjort for å oppspore eventuelle slektninger. Klarer du derigjennom å finne hvor det ble av Svante August, bør det enten ved flyttemelding eller dødsfall være angitt fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg sjekket i kirkebøkene for Hole, og der står følgende: Gift 7/7 1871 drengkarl Swanta August Petersen, tjener, 29 år f. Galteviken/vilten? S. Sillerud? førsamling i Sverige, oppholdsted Kolbjørnrud, far Peter Anderson. Og pike Marie Sofie Andersen 25 år, f. Annonrud? i Trygstad, far Anders Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da ble alt så meget lettere: Genline ID523.21.41900 I Sillerud, Värmland ble denne tassen født:Født 30 mai, dpt. 5. juni 1842 Galtviken,Eg. Peter Anderson o Maria Hansdtr. Svante AugustDet ble ikke spandert noe blekk på faddere her i gården.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd kjetil Berg

En stor takk til alle som har hjulpet oss med å løse dette mysteriet. Da gjenstår bare å finne hans yngste datter Constanse Marie Augustdt.(aarstad) Innlegg 8667 Igjen en stor takk til alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd kjetil Berg

Hun ble borte fra denne adr. mellom 1901 og 1902 mulig giftet hun seg og flytte. Dette er som dere skjønner tanten til min far. Han er 79 år nå, og lurer på om han har noen søskenbarn på denne siden som er i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nå må du nok ut av godstolen og inn til Oslo BYarkiv, hvor du finner folketellinger for Oslo årvisst fremover. Her finner du også korresponderende adressebøker, som kan fortelle hvor folk bodde. Ofte giftet man seg i den kirken jenta tilhørte, kanskje hun dro hjem til foreldrene for å gifte seg i den lokale kirken`? Eller at hun giftet seg i Fagerborg, som jo Underhaugsv. tilhørte på den tiden.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd kjetil Berg

Min søster er en flittig gjest på byarkivet, men til tross for alle hennes turer, har hun ennu ikke funnet noe mere. Muligens giftet hun seg med Kristian aannerud. som bodde på samme adr. Disse er begge borte derifra ved folketellingen 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Berg

Jeg satt inn en etterspørsel på rootsweb og fikk et utfyllende svar på dette: Svante August hadde følgende søsken: Carl f. 1827, Pelle f. 1829 (flytte til Oslo i 1853), Agneta f. 1832, Christina f. 1835 og Britta Casja f. 1838 d. 1843. Jeg sender deg en kopi av emailen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.