Gå til innhold
Arkivverket

[#11237] Kart over sør-norge i 1892 tilgjengelig på nett


Gjest Glenn Murray
 Del

Recommended Posts

Gjest Glenn Murray

Jeg har i mange år hatt stor nytte av kartet som var vedlagt 'Abelstedts Reiseruter 1892', og nå har jeg endelig scannet og lagt det ut på nett.Kartet er en spennende historisk kilde fordi det viser skyssvesenet i dets velmaktsdager, og dermed et vell av steder og stedsnavn som var viktige i sin tid, men som i dag er nesten glemt.URL: http://www.murray.as/genealogy/Vennlig hilsen,Glenn Murray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Veldig interessant kart! Men hvordan får man skrevet ut et valgt utsnitt av det forstørrede kartet? Når jeg har et ønsket utsnitt på skjermen og ber om utskrift, så er det et annet (tilfeldig?) utsnitt som blir skrevet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Er det ingen som kan gi meg tips om hvordan skrive ut ønsket kartutsnitt, jfr. mitt første innlegg?Jeg har Internet Explorer 6.0 og Windows XP Prof. Eng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Gir opp, dessverre...Velger f.eks. fjerdedelen nederst til venstre og ønsker kopi av forstørret utsnitt nederst til høyre (Sørlandet). Uansett hva jeg gjør så er det et forstørrt utsnitt øverst til venstre (Sognefjorden-Bergen) som skrives ut.Print Screen gir kun en kopi i liten målestokk. Må visst nøye meg med den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er jo bare å høyreklikke på bildet og lagre på egen pc for utskrift fra eget bildebehandlingsprogram. Det er tross alt lagt ut som vanlige grafikk filer :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Takk til Laila, som kom med poenget. Jeg har ikke noe bildeprogram... så vidt jeg vet... Beklager at jeg har brydd dere i min uvitenhet.Må tydeligvis ut og skaffe meg et bildeprogram, vet i øyeblikket ikke hva eller hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Joda, det har du helt sikkert, Kjell! F.eks. sjekk under 'tilbehør' eller noe, se etter Imaging. Jeg kjenner ikke xp, men det skal jo være så fint og flott, så da er det helt sikkert noe der!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Når jeg velger en av de fire delene som kartet består av, og velger å lagre, så foreslår pc'en å lagre under 'My Pictures' og forteller at det er en gif-fil. Når jeg så åpner denne nye filen, blir jeg ledet gjennom en prosedyre kalt 'Photo Printing Wizard'. Dette ender i en utskrift av hele kart-delen på et A4-ark, og det er jo ok.Bildet i den opprettede filen kan forstørres og forminskes og ønsket utsnitt kan etableres på skjermen. Men en utskrift av dette forstørrede utsnitt ser ikke ut til å være mulig. Hele fire-delen av det opprinnelige kartet blir skrevet ut hver gang. Men jeg har lært en god del, og takk til Laila for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

Fint at det løste seg. Jeg har vurdert å legge ut kartet i et større antall 'fliser', men jeg ser av statistikken at nesten alle laster ned hele kartet uansett og da er det like greit med store utsnitt.Ellers vet jeg at i den travleste timen i går ble det lastet ned vel 58 megabyte med grafikk filer fra websidene mine. Resultatet var selvfølgelig at jeg ble mistenkt for å spre billedmateriale av en helt annen karakter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Kjell forsøk å lagre utsnittet først. Jeg gjorde det i mitt bildebehandlingsprogram, Paint Shop Pro, og det gikk fint. Forstørret utsnitt for den delen jeg lagret skrives ut.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.