Gå til innhold
Arkivverket

[#11239] Gedde - Sogndal - ca.1700


Gjest Trond Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kristensen

Per (innlegg 38): Det vi vet om Niels i Eidet er som følger: Guri Pedersdtr. (far Peder Jonsen, Amble) var gm Jens Pedersen, bosatt i Sogndalsfieren. De hadde to barn sammen, Petter Jensen og Maren Jensdtr. Jens dør og skiftet etter Jens holdes i 1670. Guri blir så gift med Jørgen Jonsen, og de får barna Joen Jørgensen, Jens Jørgensen, Mari Jørgensdtr. og Malene Jørgensdtr. Jørgen dør (også), og skiftet holdes i 1681. Guri blir så gift med Niels Christensen i Eidet. Guri og Niels får sammen barnet Kierstine (er nevnt i skiftet etter Guri i 1720). Ref. regning for Bergen stiftampt finnes Niels i Eidet som strandsitter med hustru og to barn (?) i 1690. Jeg klipper så fra Sogndal bygdebok, side 649: ”Her i Sogndal var det bare Nils Kristenson (Kvithovud) på ”Bruervold” eller Nagløyri som er nevnt som borgar under rubrikken ”stand og vilkaar” i 1701 mantallet. Han hadde før drive borgarnæring i Bergen, men hadde flytt hit med den bondehandelen han dreiv. At han kom til Bruarvoll, heng saman med at han gifta seg med enka der.” Ser vi på skiftet etter Niels Christensen Lystrup i 1736 er følgende personer nevnt i skiftet: Martha Tostensdtr. (enke) og Kierstine Nielsdtr. (datter). Da begynner vel tampen å brenne – finner en vielsen mellom enkemann Niels og Martha Tostensdtr. i perioden 1720-1736 skulle det vel være SAMME person, Lystrup=Kvithovud..Per (innlegg 50): Ref. Personalhistorisk tidsskrift Rekke 4 VI 1903, s.77 ”Stamtavle over Familien Lystrup – jeg refererer: Schack Lystrup omtales i N.Rigsreg. V 1622 som en Adelsperson, der havde begaaet Manddrab og derfor skal lide dom paa Herredagen. Formod. Samme Sag, der omtales under Jon L. Maaske var hans navn Jon Schack Lystrup. 2 (eller 3) brødre Lystrup skulde 1622 tiltales for deres forargelige og løsagtige Levnet, hvorover der allerede 1619 var ført klage af Sognepresten. Schack L. var gm en bondepige Inga østerfra Norge og tabte derved sit Adelskab; bosatte seg paa Vestrem i Sogndal (1623-25) og efterlod afkom 5 børn:A. Christen Schacksen (L.) (1608-ca.1685) gm Berete Jacobsdtr. (6 barn- deriblant Skak Christensen (1646-1709) som jeg har notert meg var gm Anne Pedersdtr. Klingenberg – i referansen står det imidlertid ”Tilla...” så forfatteren har tydeligvis hatt problem med å tyde navnet. Kommentarer?B. Laurits Schacksen gm Eli Kolbensdtr. Hofland (4 barn)C.Oluf Schacksen (L.) (7 barn)D. Gertrud Schacksdtr. (-1638) gm1 Thorben Gautesen (Dahl) paa Fimreite, gm2 Sophie Jonsdtr.E.(?) Mette Marie (L.) gm Christen Pedersen Rønne. Herfra descendents i Familien Heiberg. Spørsmålstegnet tyder vel på usikkerhet her.F. Nils SchacksenNå er det også to Margrethe Christendtr. Rønne som vi må holde adskilt. Den ene var datter av Christen Anderssøn (1590-ca.1634) som bodde på Rønne i Gaupne (fogd over Dale skibrede i Luster 1626-33, og over Sogns len 1633-34). Denne Margrethe (1639-1733) var gm1 klokker Jens Pedersen Sande, gm2 klokker Christen Christensen (1652-1738).Den andre Margrete Christendtr. Rønne (1676-1727) gm sogneprest i Luster Hans Urdahl er som nevnt søster av Gert Heibergs kone Sofie. Jeg har også en annet årstallsangivelse på henne (1661-1736)???De andre spørsmålene har jeg pt. ikke noen gode forslag på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Bl.a. pga. kronologi og navnebruk kunne det være fristende å tro at (Jon?) Schack Lystrup er sønn av Lauritz Nielsen Lystrup til Overgård og Anna Nilsdatter Skak fra Barland i Sannidal (ref. mitt innlegg nr. 39).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Unnskyld at jeg melder meg på uten å ha finlest alle innleggene, men dere må skille mellomSkak Lystrup (Christensson) (på Kaupanger 1602, Vestrem 1611), stamfar som Lystrup i Sogn,og Skak Lystrup (Lauritsson) (på Barland 1622), sistnevnte sønn av Laurres Lystrup (Nielsson) (til Hauger 1582, til Overgård på Jomfruland 1591, på Barland fra 1593).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg vil gjerne få trekka merksemdi til tema #16232 der eg har teke opp spørsmålet om opphavet til Christen Pederson Rønne og kona Mette Marie Lystrup. Desse huslydene ser ut til å ha ein del felles trekk...!?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per Reppen

Litt seint i debatten, men Nils Kristenson Kvithovud sitt rette navn var vel Nils Kristen Dankertson Kvithovud ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Knut Bryn

Jeg vil bare legge til at det i fjorårets juni-utgave av Gjallarhorn er en artikkel om en Gjedde-familie fra Vestfold som muligens kan ha relevans til denne tråden. Artikkelen er om trelasthandler Christen Simensen (d.ca.1685) og hans slekt. Forfatteren viser at flere i Christens slekt brukte Giedde som slektsnavn. Selv om Christen ikke brukte Giedde-navnet, så har trolig flere av hans søsken brukt navnet.Hvilken forbindelse denne Christen Simensen evt. kan ha hatt til klokker Christen Carstensen (Gedde?), er ikke lett å si, men de må ha vært omtrent på samme alder, - førstnevnte kanskje noe eldre. Det skal for øvrig legges til at Christens datter Johanne Katrine (d. 1693) var g.m. Peder Knutsen Lem som trolig var sønn av Knut Nilsen Lem (1630-1680), rådmann i Bergen, og Margrete Pedersdatter Hjermann (d.1706). Dette er jo gode navn i Indre Sogn.[Kilde: Torkel Fagerli:'Trelasthandler Christen Simensen i Sandefjord - og litt om Coldevin, Giedde, Mørch, Lem m.m.' Gjallarhorn nr. 38/2006, s. 375-380].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.