Gå til innhold
Arkivverket

[#11240] Didrik Olsen, Tenden, Herøy


Gjest Liv Fiveland
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Fiveland

Hei! Er det noen her som kjenner til Didrik Olsen gift med Pernille Olsdatter? De bor i 1865 på gården Tenden Tendvalen og han er da født 1819 og er fra Brønø prestegjeld. I 1875 er han født 1818 og er fra Vega. Pernille er født 1831 i FT.1865 og er fra gården og i 1875 står det at hun er født 1833. Hvis noen vet noe om disse to og om deres aner er jeg svært takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Hei Liv. Jeg finner et skifte i Tenden,; Alstahaug i 1846: Pernelle Jacobsdatter, hovedperson. Marith Christophersdatter, død, datter. Pernelle Olsdatter, 15, barn av Marith, Tenden. (Det er nevnt flere personer i dette skiftet, men det er kanskje ikke så interessant?).(Tenden og Husvær ligger ikke så veldig langt fra hverandre, ref. din etterlysning etter Massi Didrichsdatter).Håper dette kan være et spor. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei Kjell! Tusen , tusen takk for hjelpen. Du er en knupp!! Synes det var vanskeli gmed disse to da begge har en far som heter Ole. Nå fikk jeg en ledetråd og skal forsøke den. Er jo litt spennende at Didrik navnet går igjen begge plasser her og jeg går utfra at det ikke er et navn som er så ofte brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei igjen Kjell! Hvis du har flere navner fra dette skiftet, er jeg glad om jeg fikk det.Har funnet noen av dem på Familysearch, men finner ikke Marith Christophersdatter som jeg antar er datter av Christopher Hansens andre ekteskap, men han har en datter fra første ekteskap ( FT.1 Tenden) som heter Massi Christophersdatter og er 7 år. Massi er ofte brukt i disse distrikter om folk som egentlig heter Maren...Marith. Det samme med Kassi som egentlig er Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Hei Liv. Her er alle navnene i skiftet:Tenden; Alstahaug 1846, Pernelle Jacobsdatter, hovedperson. Christopher Christophersen, gift, sønn; Tenden. Peder Christophersen, gift, sønn; Omnøen i Tjøtta. Hans Christophersen, 30, sønn, Omnøen i Tjøtta. Andreas Christophersen, 26, sønn, Omnøen i Tjøtta. Marith Christophersdatter, død, datter. Ole Andreas Olsen, 19, barn av Marith; døvstum. Christopher Jacobsen, 10, barn av Marith, Omnøen. Mattias Jacobsen, 7, barn av Marith, Tenden. Pernelle Olsdatter, 15, barn av Marith, Tenden.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Hei Liv. Jeg tror dine antagelser er riktige. Jeg har funnet noen flere skifter fra Tenden som ser ut til å være av den slekten du etterlyser, det virker som dette området noen ganger hørte til Herøy og noen ganger til Alstahaug. Jeg tror det tar litt for mye plass her, hvis du vil ha skiftene komplett. Jeg kan sende dette pr. mail hvis du oppgir e-mailadr..Ellers har jeg funnet en bok som heter: 'Tenna: gnr. 3 i Herøy-og de som bodde her'. Forfatter: Gerd Karin Lysholm, utgitt av Herøy historielag i 1997. Den er på 240 sider og du får sikkert lånt den på biblioteket som fjernlån. (Brukerhistorie fra Tenna: Tømmerbakken, Tenden, Tenneset, Tennvalen). Didrik Olsen har jeg ikke funnet noen opplysninger om til nå. Hvis han var fra Vega hørte dette området til Brønnøy, i alle fall rundt 1800, tror jeg. Du kan jo prøve å kontakte biblioteket i Mo i Rana, Mosjøen eller Vega, jeg tror det finnes bygdebøker for Vega. Bare hyggelig å kunne hjelpe. Lykke tl videre. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei Kjell! Tusen takk for all hjelp og innspill. Det hadde vært kjempefint om du kunne sende meg info på mail. Skal forhøre meg om denne boken da det kan bli spennende å se om jeg finner ut noe her. Igjen mange tusen takk for all hjelp du har gjort! Mailadresse: afivelan@online.noMvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.