Gå til innhold
Arkivverket

[#11241] Henrik Michael Resch d. 1821 Skien


Gjest Anne Lill Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lill Bjerke

Hvor kom Henrik Michael Resch fra? Hvem er hans foreldre? Søsken?Jeg står fast med mine aner i Resch-familien. Kan noen hjelpe meg? Jeg vet at Henrik M.R. døde 18. feb. 1821 i Skien. Han var da bare 42 år. Bare noen måneder senere, 21. mai 1821, dør han kone Maren Kirstine Gasmann f. 11. des. 1788 Foss, Gjerpen. De etterlot seg sønnen Hagbarth Resch f. 9. mars 1817. Jeg tror Thora Resch er en datter uten å ha funnet det i kirkeboken. Flere barn?I 1801 er Henrik M.R. fullmektig hos stiftamtmannen i Kristiansand. Hans senere yrke er forvalter.Er det noen som kan hjelpe meg? På forhånd takk. Anne Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiDu vil i alle fall finne en god del informasjon om familien Resch hvis du går inn på denne siden: http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/Prøv der det heter søk i lokalhistorisk arkiv.Hagbarth Resch f. 1817 d. 1893 i 1845 g. m. Hanna Cathrine Bruun f. 1818 d. 1893 datter af kjøbmand Christian Bruun, Storgaden no. 169. Resch var søn af forvalter paa Fossum Henrich Resch og Maren Gasmann, søster af consul Jens Gasmann, Storgaden no. 186 . Forældrene døde da han var ganske ung, og han blev opdraget hos kaptein Rye paa chefgaarden Otterholt i Bø, og senere hos consul Gasmann, indtil han tog navigationseksamenDette og mer finner du på disse sidene. Håper det er til hjelp.Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lill Bjerke

Tusen takk for tipset. Jeg vet en del om Hagbarth og vet at det er skrevet ned mye om han. Veldig morsomt. I FT 1801 finner vi Rescher over hele landet, men det jeg ikke finner ut om, er om og hvordan Henrich Michael er knyttet til disse. Det jeg håpet var at det var noen som hadde forsket litt i denne familien. Kirkeboken i Skien har gitt lite info foreløpig. Har også lett litt i kirkeboken fra Gjerpen, etter f. eks. ekteskapsinngåelse mellom Henrich og Maren, uten resultat, med håp om info om hvor Henrich kommer fra. Norge? Tyskland? Er han i det hele tatt i familie med de andre Reschene i Norge på den tiden? Håper å komme til bunns i dette. Anne Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det fantes en Johan Michael Resch 1728 Tyskland-1795 Hurdal. Han var hyttemester, først ved Biri så Hurdal glassverk. Gift 1767 Ulrica Eleonora Filian. Funnet på Netscape - Anne Elisabeth Resch. Jeg reagerte litt på navnet Michael.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brænd

Henrich og Maren ble viet i Porsgrunn: Cop. 15/5-1813. V. P. Efter Kgl. Bev. Cop hiemme i Huuset. Amtsfuldmægtig Hr. Henrich Resch og Jomfr. Maren Kirstine Gasmann. Cav: Ole Olsen, Christen Lund. [url="http://www.gamlegjerpen.org/Kirkeb/Vielser/Pors1801.htm>LenkeJeg vet at jeg har registrert Thora som datter av paret, det kan jeg sjekke senere i dag.Marens slekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lill Bjerke

Tusen takk. For å ta det siste først; til Ragnhild; hvis du har et tips til hvordan jeg kan si med sikkerhet at Thora er datter av Henrich og Maren, meget takknemlig. Jeg har funnet henne som fadder blant barn til Hagbarth. I FT 1865 finner vi henne i Sarpsborg gift med byfogd Georg Pettersen fra Slesvig. Hun er oppgitt til å være 53 år og født i Skien. Jeg finner henne ikke i kirkebøker fra Skien i aktuell tidsepoke, men kan selvsagt ha oversett henne. At hennes foreldre giftet seg i Porsgrunn er interessant da det kan bety at hun er født her og ikke i Skien som det står i FT.Familien til Maren er så vidt jeg kan forstå ganske godt kartlagt. Men det er alltid interessant å få flest mulig steder å lete.Ang. fam. Resch. Navnet Michael synes å gå igjen. Likeså Johan. Henrich velger å kalle sin (sansynligvis) førstefødte Thora og så sin første sønn Hagbarth. Disse navnene finner jeg ikke blant andre Rescher i Norge. Er de en pekepinn?Blant faddere til Marie Henriette Resch døpt 8 nov. 1846 i Porsgrunn finner jeg Gunhild (? noe utydelig) Resch. I Fam seach er det en Gunhild Resch f. 1784 enke, far; Peder Olsen, som gifter seg 27. des. 1840 i Stavern med Tyge Olsen. Er Gunhild enke etter en bror av Henrich M.? Dette er en av grunnene til at jeg tror H.M.R. har fam. fra Norge.Hadde man juridisk utdannelse når man var amtsfuldmæktig?Var cav. = caverer det samme som forlovere, og var disse som regel familie, eller var det like gjerne venner?Anne Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brænd

Døpte Gjerpen 1814: 15/2, født 12/12-13. Thora Henrik Rasch og Maren Gasmann.Maren Gasman er forøvrig kusine til min 3.tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Det var en tollerfamilie Resch på 1700-tallet.Wolfgang Sigismund Resch (1704-1770) var toller og postmester i Tønsberg fra 1732. Ifølge Osv. Melbyes biografier over tollere skal han før dette i 7 år ha vært fullmektig hos stiftamtmannen i Kristiansand !En sønn Jens Diderich Resch (1743-1781) etterfulgte sin far som toller og postmester i Tønsberg. Fra 1779 hadde han samme stilling i Risør, der han døde i 1781. Han er en mulig kandidat som far til Henrik Michael.En Henrich Sigismund Resch var vel også barn eller nær slektning av Wolfgang Sigismund Resch. Han skal ifølge Ovenstad har arbeidet i tolletaten i Moss, i Tønsberg, i Risør og igjen i Moss der han døde i 1802.Wolfgang Sigismund Resch hadde en datter Karen Petronelle (1734-1770) som var gift med sorenskriver Jens Friis i Jarlsberg.Jeg tror det finnes en god del notater om Resch-familien i Wilhelm Lassens samlinger på Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Huffameg jeg får på'n igjen. Jeg hadde skrevet nesten alt da det forsvant før jeg fikk sendt det.Slekten Resch,Rösch og flere varianter finnes i Lassens samlinger. Jeg skrev av litt av det bare:Henrik Michael Resch f. Molde 1775-Skien 8/2 1822 i sitt 43d.år Gift Porsgr. 15/5 1813 Maren Christine Gasmann f.Gjerpen 3/10 1788-dpt. 11/12 -bgr. 20-21/5 1821 32 år. De fikk 5 barn:Thora 12/12 1813 Gjerpen, levde 1886 i Xra som enke, døde Kongsbrg 18/6 1894, bgr. 23/. 1894 Vår Frelsers gravlund Xra. Gift i Bø 7/4 1833 med senere byfogd Sarpsborg, Georg Pettersen f. Flensburg 1/9 1803-24/6 1879 Xra.Gunløde 26/9 1815 Skien-26/12 1898 Xra, ugift.Hagbarth 8/3 1817 Skien - 10/1 1894 Porsgrunn. Gift 1845 Porsgr. Hanna Bruun + 28/9 (glemte å skrive år) Porsgrunn. Dt.av kjøpm. Christian Bruun og Marie....Linnaae? 3 barn.Malfred 18/10 1818 Skien - 1857 Høland. Gift Bø.... lensmann, senere kopist Nils Jacob Finkenhagen Heyerdahl 1814-3/12 1873.Borghild 'Hilda' 13/9 1821, flyttet til Xra i 1870. Gift Skjeberg 185.. enkem. megler (Sarpsborg) Herman Bertheau +18/10 1864 64 år, Nes i Skjeberg.Søsken til H.M.R. Sara Marie Resch f. 1777 Molde, ugift i 1816. Daniel Stephensen Resch 1779 Molde, sjømann og omkom ved forlis i 1814.Faren til Henrik M. var Christian Resch, apoteker i Molde 174..-1804. Gift 1773 Bolette Stephenson f. 1750 Molde-/9 1809. Dt. av kjøpm. Daniel Stephensen og Sara Maria Clausd.-Lund. De fikk 3 barn (over). Så kommer problemet. Enten var Christian sønn av toller Wolfgang Siemund Rösch dpt. 31/12 1704 Kongsbrg. - bgr. 23/1 1770 Tønsberg. Gift 4 ganger. Eller Henrik Michael Rösch dpt. 2/8 1701 Kongsbrg., levde 1733 på Kongsbrg, videre skjebne ukjent. Denne H.M.R's far var Christian Rösch som levde på Kongsberg, bgr. 5/5 1722.Ellers så står det at slekten antagelig er tysk, og rundt 1700 bodde Christian, Herman, Frantz, Michael, Ole og Jørgen Rösch, Resch og diverse andre skrivemåter på Kongsberg.Det står mere, men egentlig bør du selv lese det. For meg er det litt vanskeligere da jeg ikke har så veldig mye kjennskap til den slekten, og derfor tar litt lengere tid på å sette det i sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lill Bjerke

Tusen tusen takk. Dette var fantastisk. Mitt slektskap til familien er gjennom min farmor Astri født Resch-Knudsen. Min oldefar Hagbarth Resch-Knudsen kjente jeg meget godt og han levde til jeg var 17 år. Hagbarth Resch var hans morfar. Dette var gøy! Det blir Riksarkiv besøk i nærmeste fremtid. Anne Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Arnfinn Kjelland

Eg henter fram denne igjen. I samband med bygdebokarbeid om Lom finn eg omtalt i boka J. T. Odegard: 'Erindringer I' (Oslo 1930) følgjande under nabogarden der Odegard voks opp, om kaptein Nils Ulrik Fredrik Jensson Beichmann (ca 1777-1855, kp-sjef i Lom/Vågå 1818-44):'Gamle Madam Resch tog sig efter Fruens Død (i 1825) av Husholdningen; hun var også til Hjælp og Trøst for de Omboende, da hun havde et nokså godt Husapothek og kunde give gode Husråd til Hjælp og Lindring for Syge eller i Ulykkestilfælde, hvilket trængtes i den Tid da Lægen boede over to gammelnorske Mil længer syd i Dalen (på Vågemo), og da der hverken fandtes Telegraf eller Telefon.'Denne 'madam Resch' finst ikkje i dei vanlege kjeldene frå Lom frå denne tida. Kan nokon seie noko om kven ho var, og gjerne kvifor ho kom til Lom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.