Gå til innhold
Arkivverket

[#11244] Dovre - Kveum


Gjest kai m kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest kai m kveum

Referanse: tema 6940 Vågå-Sell Vet noen om hvilken gard Kveum sorterer under på Dovre? Jeg søker opplysninger om Ragnhild Andersdtr. Kveum, Dovre, f.ca. 1847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Rygh, norske gårdsnavn: Kveum gnr. 77 Ø.Gausdal/grn. 33/6 i Lom, gnr. 33= Haugum/Kvean i Lesjaskogen gnr. 17/7, gnr. 17 =Bjølverud/ Dovre hørte under Lesja kirkesogn i 18.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Bruket Kveum(Kveom) Ligger under garden: Berg-Dombås. I FT 1865 er oppført følgende: 'Kveom og Bjørngren Johannes Syversen. Husmann og leilænding: K: Bjørngren bruges som Underbrug'Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Ragnhild Andersdatter født 24.12.1847 døpt 13.02 1848. Hennes far var Anders Guttormsen mor var Sigrid Larsdatter fra Kveum(Qveum)Du finner mere om du søker på Arkivnett Oppland.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest kai m kveum

Takk for svaret. Jeg fant ikke mine personer under Kveom/Bjørngren i FT 1865. Anders Guttormsen Skårå og kona Sigrid Larsdtr. lå under Randen. Datteren Ragnhild var tjenestejente på Lie. Forøvrig er foreldrene til Anders Guttormsen: Guttorm Justson Skårå, f. 1785 og Kari Andersdtr. Formo, f. 1788. I Bygdebok for Lesja I av Arnfinn Kjelland er det for årene ca. 1745 - 1747 nevnt en Lars og kvinne som i følge altergangslista bor på Kveum, Lesjaskogen. Det har ikke vært mulig å finne ut hvem de er. Siden navnet Kveum dukker opp igjen i forbindelse med ei Larsdatter på Dombås, kan det være interessant å spore denne personen bakover. Så, hvis du har anledning til flere søk i dine kilder? Hilsen kai kveum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Dette er ikke så enkelt, har funnet en Sigri Larsdtr. som døde 83 år gammel i 1826. En Sigri Larsdtr Blæstrum, viet 7/11.1777 til Eric Tordsen Nylykken. I boka 'Husmannsfolk' Husmannsminne fra Gudbrandsdalen står det: '...min farfar,Simen kom opprinnelig fra Skårå på Sel. Han kom til Dombås i unge år. Der traff han Sigri Kveum, som var et husmannsbruk under Dombås-øygarden. Da de giftet seg, bygsla de bruket Randen for ei krone året.' Boka er redigert av Arnfinn Engen, og utgitt på Tiden Norsk Forlag i 1979. Arnfinn Engen skriver nå Bygdebok for Dovre, du burde ta kontakt med ham for å få flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Ja, da har jeg fått fatt i boken og her er resultatet: Anna Olsdtr. Botten , f. 1874 på Nyløkken under Lie.Foreldre: Ola Simensen Nyløkken, f.ca. 1850, g.m. Ingeborg Erlandsdtr. MyrhaugenBesteforeldre: Simen Skårå fra Sel, g.m. Sigrid KveumErland Vorkinn, g.m. N.N.dtr. fra Streitlien i FolldalHar du mulighet til å fylle inn der det er mulig? Det må være to personer fra Skårå som har giftet seg med to personer fra Kveum. Simen Skårå g.m.Sigrid Kveum og Anders Guttormsen Skårå g.m. Sigrid Larsdtr. (Kveum) Jeg har en Erland Olsen Vorkinn (Hjelle)f. 1699, d. 1775 g.m. Mari Olsdtr. Nistugu Arnklev som er bror til Paul Olsen, f. 1706 som etterhvert kom til Håkenstad og Kveum på Lesjaskog. kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg fant Anders og Sigrid Larsdt. gift (Arikivnett Oppland): Gift 18.11. 1847: Ungkar Anders Guttormsen Skaara, Sells Annex/Lessoe, 28, 5 år, med pige Sigrid Larsdt. Qveum, L.H.S., 26 år Fedre: Guttorm Justsen og Lars Eriksen.Lars Eriksen Qveum og Goro Halstensdt. Dombaas, Ødegården, ble gift 21.3. 1815 (forlovere Peder Berg og Siver Ols. Dombaas)Fant følgende barn av Lars Eriksen og goro Halstensdt. 1)Kari, f. 12.8. 1809 (tror kanskje det skal være 1819) 2) Mari, f. 18.8. 1815, 3) Erich, f. 14.1. 1818, 4) Sigri, f. 13.1. 1821, 5) Ragnild, f. 1.4. 1824 (Ragnild ble 19.12. 1847, Lesja gift med Ungkar Johannes Syversen Enersodegeaarden, 23 år, fedre: Syver Syversen og Lars Eriksen, forlovere Jorgen samuelsen, skoleholder, og Ole Jorgensen Stenerslokken)Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Har du brukt bøkene til Engebret Hougen? I Ættesoge for Gudbrandsdalen bind 3 finner du endel om Guttormsen-slekta på Skårå.(side 64 osv.) Bøkene er utgitt på Dølaringen Boklag.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Hei Kai MikalEg kan desverre ikkje hjelpe deg med dette, men eg ser at du og eg har felles t.oldeforeldre på Grande i Geiranger. Ta gjerne kontakt direkte på adresse: ole.nybo@orskog.online.nomvh Ole Øystein Nybø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Takk for svarene. Jeg har ikke sammenfattet kunnskapene ennå, men mener å tro at dette kan være spennende. Som før nevnt har jeg en Paul Olsen Hjelle fra Vorkinn, f. 1706 som leder til Kveum,Lesjaskog. Den neste som kanskje kan kobbles til Kveum,Lesjaskog er Lars Eriksen, nevnt ovenfor. I mine papirer har jeg: Erik Johansen Lie, f. 1699, g.m. Berte Paulsdtr. Fokstuen. De har så langt jeg vet, 9 barn; hvorav Johannes Eriksen, f. 1726, lagde barn som etterhvert kom til Kveum, og broren Lars Eriksen, f.1743 som jeg ikke vet noe om. Setter pris på alle tilleggsopplysninger. Engebret Hougen I,II,III har fast plass mellom fingerene mine. kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Etter å ha studert alle opplysningene så langt, velger jeg å anta at den Simen som er nevnt i boken ”Husmannsfolk” er feil, og får da følgende rekke:Erik Toreson fra søre Arnekleiv, f. 1750, d. 31/5-1829, g. 7/11-1777m. Sigrid Larsdtr. Blæstrum, fikk i hvertfall barnet: Lars Eriksen Qveum,f. 27/9-1784, d. 12/9-1857, g. 21/3-1815 m. Goro Hallstensdtr. Dombaas, Ødegården, f. 15/1-1782, d. 25/11-1839, fra øvre Skjellykkja? Barn: 1. Kari Larsdtr., f. 12/8-1819 2. Mari Larsdtr., f. 18/8-1815 3. Erich Larsen, f. 14/1-1818 4. Sigri Larsdtr., f. 13/1-1821, g. 18/11-1847 m. Anders Guttormsen Skårå, 28 år Barn: 1. Ragnhild Andersdtr. Qveum (Lie), f. 1847 2. Ola Andersen Nyløkken, f.ca. 1850, g.m. Ingeborg Erlandsdtr Myrhaug far: Erland Vorkinn 5. Ragnild Larsdtr., f. ¼-1824, g. 19/12-1847 m. Johannes Syversen Enersødegaarden, 23 årPlassen Nyløkken var husmannsbruk under føderådsbruket Gammelhaugen tilhørende garden Lie. Takknemlig for tilføyelser. kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.