Gå til innhold
Arkivverket

[#11248] Ole Paulsen Bogsti i Veldre - av Hovin-slekten på Nes


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

I bygdeboka for Veldre står det under gården Bogsti at Ole Paulsen Hovin av Hovin-slekten på Nes, kjøpte gården i 1631. Ole ble født ca.1601 og døde i 1667.Er det noen som vet hvem hans foreldre var, og evt. videre bakover ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Nes bygdebok forteller at faren het Paul (trolig Olsen) Hovin f ca 1575 moren het Valborg. Paul Hovin var bruker av Hovin 1612/13 til 1627 deretter er konen Valborg bruker fra 1628-ca 1644. Paul var bror av Johannes Olsen Mengshoel og Rasmus Olsen Kvam (Mengshoel). Paul eide 1 pund odel i Mengshoel og 3 skinn i Tosåsen på Toten.Noe om disse tre guttenes opphav nevnes ikke, ei heller noe om moren Valborg. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hei, Else !Takk for opplysningene. Et spørsmål til fra Ringsaker ; brødrene Mikkel (f.1788) og Peder Christiansen (f.1791) fra Østre Fjeldstad flyttet til gården Soug. I FT 1865 finner jeg Peder på gården Vestre Soug som føderaadsmann, mens Mikkel trolig døde tidligere.Vet du noe om barn til Mikkel eller Peder ?Peder giftet seg 16.4.1821 i Nes, med Siri Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Ronny! Har ingen sådanne opplysninger for hånden. Men jeg kan sjekke under Vestre Soug om det er noe registrert på brødrene der. Men det blir ikke før til tirsdag. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Ronny! Hadde desverre bare noen minutter til rådighet i dag så det er ikke mye jeg kan fortelle deg. Det eneste jeg fant var: Peder Kristiansen fød.mann død på Vestre Soug 10/2 1868 77 år. Siri Olsdtr gardmk. på Vestre Soug 23/2 1848 57 1/3 år.Under Fjelstad Østre fant jeg denne vielsen: Christian Michelsen Østre Fieldstad trolovet med Berthe Pedersdtr. 4/11 1779 Copuleret i huset.Det var alt men om jeg skulle komme over noe mer skal jeg notere det ned. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det står en artikkel om Povel Hovin på Nes sine etterkommere i Hedmark Slektshistorielags tidsskrift bind 5 s 1-6. Her står det at bla. at 'Povel neppe var født senere enn 1575 og at faren? Oluf Mengshol neppe var vesentlig eldre' (det siste kan sikkert diskuteres da Oluf antakelig døde mellom 1615 og 1624) og om 'Johannes Olsen Mengshoels ANTAKELIGE bror Rasmus Olsen Kvam'. Men bygdeboka er skrevet senere så den kan jo være basert på mer stoff.Hilsen Geir Thorud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei igjen Ronny! Du etterlyste etterkommere etter Peder og Mikkel. Årbok 2002 fra Ringsaker,Veldre og Brøttum Historielag, har en artikkel som omhandler Christian Pedersen Soug f 20/10 1821, sønn av Peder Kristiansen og Siri Olsdtr Vestre Soug. Det står der at han vokste opp på gården Vestre Soug, sammen med en bror og tre søstre. Dette er en artig artikkel om en nøysom mann som senere ble bygdas 'bank'. Det kommer også en del 2 neste år, som omhandler rettsaken i kjølevannet av hans testamente,han døde forøvrig 27/8 1902, ugift og rik. Årboka kan kjøpes fra historielaget, hvis du er interresert. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hei igjen, og takk for nye opplysninger, Geir og Else.Den årboka må jeg skaffe meg. Det er alltid litt ekstra når det kommer fram historier om personene, og ikke bare navn og årstall.Et annet spørsmål vedr. Christian´s bror Mikkel Christiansen Fjeldstad, født i Ringsaker 1788: Han fikk et uekte barn i 1825, Beata (min 2xtippoldemor), med pike Kari Larsdatter fra Østre Fjeldstadeie. Ved dåpen står det at dette er hans første barn og hennes andre. Vet du noe om denne Kari, eller når hun fikk sitt første barn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Ronny, vet ingenting om denne Kari, men jeg kan legge navnet på minnet å se om jeg kommer over noe engang. Men denne Beate, hvor ble det av henne da, ser hun flyttet til Nes i 1846,men hun er ikke der i 1865, døde hun ung? Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Beate flyttet til Nes og giftet seg med Christian Hanssen fra Stange i 1847. De bosatte seg på Tømteeie i Stange der de fikk 7 barn i perioden 1848 til 1867. Hva som hendte med dem etter det vet jeg foreløpig ikke, men jeg kan ikke finne dem i FT 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Ronny! Sjekket dåpen for Beata i dag, der står det under merknader i forbindelse med leijemålet, henvist til 1820 nr 401. Døpt pigebarn nr 401 i 1820 er som følger : f 28/3 hjemmedøpt 30/3 Maria, Pige og inderst Kari Larsdtr. Herberg eie og ungkl. inderst Peder Larsen Herberg eie. Hans 2. og hendes 1. leijemaal. Denne pigen døde nok, ingen faddere nevnt. Hjalp ikke så mye på Kari sin identitet, men kanskje faddere ved Beata sin dåp kan være et spor ? God Jul! Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hei igjen, og takk for interessante opplysninger ! Skal sjekke fadderne ved Beata´s dåp. Nå kan jeg vel også kutte ned på antall kandidater med navn Kari(e) Larsdtr. i FT 1801 i Ringsaker.Skal også prøve å finne ut hva som hendte med faren til Kari´s 2.barn, Mikkel Christiansen Fjeldstad, som flyttet med broren Christian til vestre Soug. Han døde trolig før 1865.Ellers har jeg funnet ut at Beata døde som enke og fattiglem i Stange (Ottestad) i 1893, og hennes mann, Christian Hansen, i 1889.God jul til deg også, Else !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.