Gå til innhold
Arkivverket

[#11251] Brunlanes ca.1750


Gjest Inger Kvennodd
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Kvennodd

Hans Olsen, f.1749, Paular i Tanum g.21.09.1781 m. Maren Andersdatter, f. 1754, Eikedalen i Tanum. Jeg vil gjerne vite hvem som er foreldrene til disse personene. Hans døde 05.09.1827 på Høystad u/Austein og Maren døde 20.06.1827 sammen plass. Venter spent på om det er noen som kan hjelpe meg. MVH Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Takk for svaret Berit, men jeg har nok lest Bygdebøken for både Tanum , Kjose og Eidanger ganske mange ganger nå, men kan desverre ikke finne ledertråden til disse anene mine. Hadde håpet å komme i kontakt med noen som vet noe om disse personene. Men igjen takk. MVH Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Inger!Det er i alle fall ingen grunn til å tro at spørsmålet ikke lar seg besvare. Bygdeboka for Brunlanes som dekker perioden før 1800 er dårlig i den forstand at den bl.a. ikke omtaler husmannsfamiliene.Nå starter ikke kirkebøkene før 1766 (tror jeg det er), men en gjennomgang av f.eks. skifteprotokollene kan muligens gi svar. Det er imidlertid en ganske omfattende jobb.Hvilke opplysninger har du som knytter Hans og Maren til hhv. Pauler og Eikedalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Kristian Takk for sist. Du spurte om hvilke opplysninger jeg bygger Paular og Eidedalen på. I Brunlanesboka nr.2 side 39 står det under Austein' Hans Olsen, f.ca.1749 d.1827, fra Pauler. G.1781 m. Maren Andersdatter,f. ca.1754 d.1827, fra Eikedalen. Har funnet dem i kirkeboken for gifte og døde, men kan ikke finne dem født. MVH Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bygdeboka bygger utvilsomt på det som opplyses ved vielsen, nemlig 'Ungkarl Hans Olsen Pouler' og 'Pigen Mari Andersd Egedalen'. Det behøver ikke bety mer enn at de bodde der 1781, f.eks. som tjenestefolk. Forloverne var 'Niels Olsen Stensholdt' og 'Niels Hansen Pouler' - kan førstnevnte være en bror av Hans?Ettersom kirkebøkene begynner først 1766, vil vi nok aldri finne dem døpt. Prøvde å lete i konfirmasjonslistene, men de var nokså lurvete, så jeg fant ikke noe der heller. Når det gjelder dødsfallet til Maren, har du nok blandet linjer; riktig dødsdato skal være 1. juni 1827, begravet 8. juni.Kikket også på fadderne til Hans og Marens 6 barn. Der er jo folk både fra Pauler og Eikedalen, samt navn som Olsen/Olsdatter og Andersen/Andersdatter. Disse burde sjekkes ut. Du har kanskje notert disse allerede, om ikke kan jeg legge dem ut i et senere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Takk Kristian Har alle fadderene på de 6 barna. Jeg har lurt litt på om den ene fadderen til Søren, døpt i april 1789, Anders Iversen, Egedalen kan være far til Marte, men jeg har ikke nok holdepunkter for å kunne vite det. Det er nok noen søsken, både til Hans og Maren blant fadderene, men så lenge jeg ikke kan finne ut med sikkerhet hvem foreldrene er, syntes jeg det er vanskelig og sammenkoble dette. Ellers er jo mange av fadderene fra Mellaug. Har lest noe på denne gården, men kan ikke se at Hans eller Maren skulle komme derfra heller. men bygdeboken for Brunlanes er jo ikke komplett, så jeg må bare lete videre, eller håpe at noen sitter med svaret. mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Anders Iversen står i bygdeboka; han er for ung. 34 år i 1801 - du finner ham som husmann under gården 'Wasbotten'. Eikedalen lå vel under Vassbotten. Men kona heter Maren Andersdatter. Kanskje det er to søstre med samme navn?En må nesten bruke kirkebøkene og finne faddere til barna til fadderne (!). Men sannsynligvis må en til med skifter osv. Ekstraskattmanntallet fra 1762 kan også være aktuelt, men dette er ikke filmet (oppbevares i Riksarkivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei kristian. Takk for svaret ditt. Sitter nå og leser på Melau- Gårdsnr.4006. Brunlanesboka, bind 3.( henviser til bind 2 1979 side 98. Har desverre ikke bind 2 hjemme.) Der er det en Anders Andersen, sønn av Anders Kristensen. Det var en Anders Kristiansen, fadder til Andrea i 1794. Kan det være faren til Maren? Hvis du har den boken tilgjengelig, håper jeg du har anledning til å slå opp i den for meg. mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Kristian Takk allikevel. Skulle det være noen andre som har denne boken hjemme og har mulighet for å se etter ville jeg bli veldig glad. I Porsgrunn er det lang venteliste på bøkene fra Brunlanes så det vil nok ta en stund før jeg får tilgang på de. mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.