Gå til innhold
Arkivverket

[#11253] Anders Brynjulfsen f. på Varaldsøy, Hardanger 13.02.1846-når døde han ?


Gjest Ole Rabben
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Rabben

Anders Brynjulfsen brukte etternavnet Haukenæs ved folketellingen for 1891. Familine bodde da i Ravnekroken 8,Bergen Han døde i tidsrommet 1892 - 1900. Ved folketellingen for 1900 bodde enken, Anna Laurine m/fam. i Nagels gt.16,Bergen. De brukte da etternavnet Brynjulfsen. Kjenner noen til når Anders døde og dødsårsak ? Jeg har forjeves lett i tilgjengelig kirkebøker m/v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Kan det være at ikke registreringene over dødsfall/begravelser i Bergen er komplett på nettet? Mulig en henvendelse til de vennlige medarbeidere i arkivforumet kan gi svar på det ? Mvh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I og med at denne Anders Brynjulfsen hadde yrke som matros, så er vel også muligheten tilstede for at han omkom på sjøen, kanskje ved et forlis, og ikke ble gjenfunnet. Bare en tanke. Hvordan det da ble med registreringen i kirkeboken er jeg faktisk usikker på.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Rabben

Jeg takker for svarene, og har selv vært inne på at Anders kunne ha omkommet på havet.Regelen har vel vært at dødsfall/bortkommet person skulle meldes til kirkesoknet hvor vedkommende hørte heime.Ofte ble slike meldinger lagt løse inn i protokollene, så det kan være en mulighet for at meldingen er kommet bort. Det kan også være en svikt i rutinene for vedkommende som hadde ansvaret for å melde av. Jeg har gjennomgått kirkeboken (mikrofilm) for Nykirken sokn, Bergen hvor familien bodde, men kan ikke finne noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.