Gå til innhold
Arkivverket

[#11254] Reiste til S.Africa 1903-1905


Gjest else-marie aas
 Del

Recommended Posts

Gjest else-marie aas

Jeg kan ikke finne mine to grandtanter. Det jeg vet med sikkerhet er: - den ene var registrert for emigrasjon fra N.i April 1903 - at de har vært i Durban. Dette på grunn av 6 profesjonelle bilder som jeg har. Jeg har forsøkt dette forumet før med navn, etc. Ingen flaks.MEN kan dere fortelle meg om det var noe spesielt attraktivt område/felt i SA med hensyn til arbeid. I Norge var de arbeidsledige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Hei. Jeg hadde en forespørsel her for en tid siden om emigranter til Sør-Afrika. Fikk da tre adresser som omhandler temaet. (Se innlegg no. 6347) der finner du adressene. Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Foruten ditt eget innlegg —10811: 2 jenter til Syd Afrika ca-1903 bosatt i Kristiania - født i Eidsvoll— har temaet vært oppe flere ganger før, og mange spørsmål henger i luften, jfr. bl.a.:2837: Nordmenn til Sør-Afrika omkring 1835?3035: Norsk emigrasjon til Sør Afrika6347: Emigranter til Afrika (Natal)9191: Emigr. S Afrika 19039402: Hamnes fra Bergen, døpt i Syd Afrika 1767Da jeg en gang for lenge siden anbefalte at man holdt seg til visse språklige konvensjoner i sine innlegg — det dreide seg primært om å skrive med BARE små eller BARE store bokstaver — fikk jeg rasende kommentarer fra enkelte “skriftanarkister”. Denne gangen dreier det seg også om et praktisk anliggende, nemlig å finne tidligere innlegg i DAs debattforum. Landet lengst sør i Afrika heter på norsk Sør-Afrika og ikke Sør Afrika, Syd Afrika eller (mobiltelefonkommunikasjonsvarianten) S Afrika. En stjerne til Hans Mathisen som er den eneste av de ovenstående som skrev navnet på landet riktig. Debattnummer 2837 fikk imidlertid aldri noen oppfølging…Jeg hadde selv et (altfor) langt innlegg i en av de ovenfor nevnte debattene, et innlegg som gjennom en eller annen manipulasjon fra DA nærmest er blitt uleselig pga manglende avsnitt. Slik var det definitivt ikke da jeg sendte det inn. På alle de stedene hvor punktum nå umiddelbart etterfølges av stor bokstav, var det opprinnelig et avsnitt.Så tilbake til Aase-Marie Aas’ debatt. Et “i luften hengende spørsmål” er Yngve Nedrebøs kommentar 15.03.2000 (under 3035) om at “Norsk utvandring til Afrika er tema for (minst) en bok som er under planlegging”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ei av bøkene er no komen og heiter: 'Nordmenn i Afrika - Afrikanere i Norge'. Ho er gitt ut på Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Det var vel ikke så overraskende at nettopp Tomm Kristiansen skulle skrive en slik bok. Hvor mye av den handler om nordmenn som emigrerte til Sør-Afrika?Til Lars: Jeg tenkte vel mer på overskriften og hvorvidt det i det hele tatt har noe for seg å søke på et spesifikt emne når “alt flyter”. Her gir jo for så vidt søk på ‘Afrika’ full uttelling, men det hender jo at et upresist søk gir et ubegrenset antall titler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et innlegg 3035 hvor jeg etterlyste en grandonkel. I de forskjellige svarene ligger mye interessant informasjon, men først når jeg søkte i Nasjonalarkivet i Sør-Afrika fant jeg personen.LenkeDet finns også en egen gruppe under RootsWeb.com hvor du kan legge inn etterlysninger under gruppe for Sør-Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit ikkje om Tomm Kristiansen òg har skrive bok, men den heiter i alle høve ikkje 'Nordmenn i Afrika - Afrikanere i Norge', for den boka er ei redigert artikkelsamling, sanka saman av Kirsten Alsaker Kjerland og Anne K. Bang. Boka inneheld eit 20-tals artiklar, mellom dei nokre om innvandrarar til det sørlege Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Takk for oppklaringen!Hvis du søker på www.bibsys.no og putter ‘nordmenn afrika’ inn i søkeboksen, vil du på bakgrunn av det du får opp, forstå hvordan jeg gikk i baret. Her er det et åpent felt hvor noen må ha glemt å føre inn forfatter, og Tomm Kristiansen står rett ovenfor med boka «Langs myrraveien». Naturligvis burde jeg ha contrasjekket via ‘tomm kristiansen’, for ikke å si åpnet treff nr. 2, men dette gikk litt fort. Selv for denne eminente journalisten er vel to bøker på mindre enn ett år litt drøyt.Inneholder artikkelsamlingen redigert av Kirsten Alsaker Kjerland og Anne K. Bang noe om nordmenn som deltok i boerkrigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, det er lett for.Til det siste: Ja, men eg har den ikkje for meg no. Der er òg noko om kvalfangst, Kongo-fararar, det fyrste konsultatet i Zanzibar og om nokre domarar som var stasjonerte i Egypt. Attåt det er der artiklar om Debora (som vi her på DA kan lese mykje om utan boka) og dei fyrste misjonærane til Zululand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jo Rune Ugulen

Egil Thee Danielsen: Eg har eit forslag/spørsmål til deg vedrørande denne boka til Alsaker og Bang. Om du kunne ta kontakt med meg på e-post jo.ugulen@student.uib.no, så kan vi snakkast nærare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.