Gå til innhold
Arkivverket

[#11265] Halvor Halvorsen Barfoed.


Gjest Elisabeth le Fèvre Honoré
 Del

Recommended Posts

Gjest Elisabeth le Fèvre Honoré

Så er jeg her igen med Halvor Halvorsen. Er der en venlig sjæl som ville slå op for mig i Bø Kirkebog for 1791 nr. 94. Et uægte barn - Halvor - født i BØ Præstegaard. Jeg kan læse forældrenes navne: Evan Halvorsen og Anne Andresdatter. Resten kan jeg ikke læse. Jeg har fundet hans konfirmation i Langesund kirkebog side 351 nr. 24, hvor han står som Halvor Halvorsen Barfoed! Iflg. nye oplysninger skulle han have sejlet på langfart fra Sandefjord. På forhånd tak!M.V.H. Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Elisabeth !Jeg vet ikke om dette er av interresse for deg. Jeg sitter med en hånskrevet optegnelse om Slægten Barfod, skrevet i 1905 av en Emmanuel Barfod på dansk. Boken er ganske utfyllende på historie om enkelt personer også.Boken bynner med følgende : Familien Barfod er en gammel nordisk Familie. Dom quasin . 22/4 1455 blev Jens Barfod i Sædinge adlet af Christian I. Det er den første danske Barfod , vi kan paavise, maa derfor gælde for Familiens Stamfader.Boken er skrevet på 234 sider, og jeg har litt vanskelig å tyde hva som står, men har fått med meg stedsnavn som tyder på at slekten også kom til Kristiania, Kongsberg, Kristiansand , på 1700 tallet. Og det er en masse navn.Har raskt gått igjennom for å se etter Halvor Halvorsen Barfoed, men fant ikke noe nå, men skal prøve å se hva jeg kan finne. Det er jo heller ikke sikker dette er riktig slekt heller, men siden den som har skrevet boken mener å ha skrevet fra stamfader, burde det kanskje være en mulighet ? Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Navnet Barfod er kjent fra farmacien. Apoteker i Oslo, og grosistfirma innenefor samme bransje. Henviser forøvrig til Norges Apotek og deres innehavere. (Har vært henvist til dette tidligere på denne side) Apoteker Barfod var også taktsmann for noen apotekere som hadde overdragelse til ny eier. Finn (Apoteklaborant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Elisabeth. Vet ikke om det har noen betydning, men det bor en Barfod i Langesund idag. Du kan godt maile meg på helkven@frisurf.no så kan du få mer opplysninger. mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Knut Bryn

Elisabeth! Jeg ser at du forsøker å følge sporene etter en mators som ved konfirmasjonen kalles 'Halvor Halvorsen Barfoed'. Etternavnet 'Barfoed' ble sikkert brukt fordi han bodde på Barfot. Dette er en liten plass under gården Nustad i Langesund/Bamble. Jeg tar med at Nustad har gårdsnummer 31 og at Barfot er/var bruksnummer 4. Dette kan være nyttig å vite hvis du vil prøve å finne ut hvem som eide eller bodde på Barfot i 1807-1814. Du burde f.eks. kunne bruke pantebøkene som finnes på Statsarkivet på Kongsberg.Jeg er ikke kjent med Langesunds historie, men det kan jo tenkes at det finnes noe om Barfot i bygdebøkene for Bamble eller i 'Borgerbok for Skien, Porsgrunn, Brevik, Langesund og Stathelle med tilliggende distrikter, 1714-1844' som ble utgitt av Brevik Historielag i 1956. Ellers er det sikkert en god idé å kontakte Grenland Ættehistorielag som har mange dyktige lokalhistorikere. http://www.grenlandslekt.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth le Fèvre Honoré

Kære Knut Bryn!Tusind tak for dit svar - jeg havde næsten opgivet. Jeg troede, at han var plejebarn eller adoptivbarn hos en familie Barfoed!!! Men nu vil jeg sandelig prøve dit forslag, jeg har en god veninde i Norge som måske vil hjælpe mig med de bøger du nævner - tusind tak!Venlige hilsener Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hei igjen! Jeg glemte en ting. For Bamble er det bevart en rekke presteattester fra 1779 og framover. Disse attestene ble skrevet ut til personer som skulle ut på reise (utenfor sognet), bl.a. til sjøfolk. Grenland Ættehistorielag har avfotografert mange av disse attestene, og hvis du er heldig, finner du kopi av attesten til Halvor Halvorsen der. Se denne linken http://www.grenlandslekt.no/cd06.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Elisabeth Den nevnte bok fra Brevik historielag omhandler de av borgerene som drev med en geskjeft i dette området i denne perioden. Kan jo se om han står der, men hvis Halvor var sjømann, tror jeg nesten ikke det. Skal prøve igjen å finne fram til dokumentasjon i forbindelse med Halvor som sjømann. På Langesund bibliotek hadde de jo ingenting, men skal på møte til torsdag i Grenland Ætthistorielag. Håper det er noen der som kan hjelpe meg til å se etter hvis de protokollene er inne. ( ikke lånt ut). Men kan du maile meg ang. forfedrene til Halvor som du har funnet, så skal jeg se i skifteptotokollen fra Lunde, som jeg nå har her hjemme, så får vi se om det er rette personer du har kommet fram til. Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Halvor f. 1/10-dpt. 9/10 1791 Bø Telemark. Foreldre: Even Halvorsen Askiltrud og Anne Andresd. Test: Ole Lona/Lora, Ole Jacobsen, Ole Hansens qd. Liv H.....dt., Anne .....Præstgaard. Kolonnen helt til høyre er for døde og ekteskap, og har ikke noe med fødselen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth le Fèvre Honoré

Hej Berit!Det er alligevel ikke mig Halvor! Han er døbt 7/12 1791 i Bø Præstegield (Lunde) ved jeg nu. Men tusind tak for dit svar.M.V.H. Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth le Fèvre Honoré

Kære Knut Bryn!Jeg har prøvet siden med attesterne - men så vidt jeg kan se, kan de kun købes på en cd! Man kan ikke gå ind og kigge, eller laver jeg en fejl? Jeg vil senere købe een.M.V.H. Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg var klar over at disse cd-ene må kjøpes, men det kan jo likevel være greitt å vite om denne kilden. Jeg vet ikke om noen i Grenland Ættehistorielag vil foreta oppslag i kildemateriale de selger, men de kan kanskje hjelpe deg på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth le Fèvre Honoré

Hej Knut!Tak for svar. Du må nu heller ikke tro, at jeg skal have alting gratis! Der kan jo stå mange gode ting deri, jeg ville blot først være helt sikker på at det var 'min' Halvor, du forstår!M.V.H. Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS(Familysearch) ble en Halvor f.1/12 på Stavangshoug og dpt.7/12 1791 Bø, foreldre Halvor Halvorsen og Malene Olsen(Olsdt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. samme kilde fikk de samme foreldre en datter Anne 24/7 Stavangshog- dpt.29/7 1787 Bø. Hun døde 2/11 1845 Kleppe Moen Flaabygd Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.