Gå til innhold
Arkivverket

[#11267] Hulda Sofie Johansen, f. 16.01.1972, Oksa i Garder - hennes foreldre???


Gjest Sigrid Breivik
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Breivik

Søker foreldre til Hulda Sofie Johansen, født 16.01.1872 i Oksa i Garder (Vestby). Har kun oppl. om at mor heitte Olava Engene, født i/på Engene i Vestby, og at far heitte Johan Syversen, og var født i Oksa i Garder. Han var kanskje gartner/skomaker - noko usikker om dette siste. Hulda Sofie gifta seg med Anton Rikard Ringstad, Ringstad i Hobøl, i 1893.Er det nokon 'der ute' som kan hjelpe meg? Eg finn så lite opplysningar om kyrkjebøker frå dette området av Østfold/Akershus i Digitalarkivet.På førehand takk, og fortsatt god kveld frå Sigrid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Sigrid.Ser at du søker foreldre til Hulda Sofie Johansen. Det finnes gårdshistoriebøker for Vestby. Kanskje du kan finne noe der? Det går fint an å låne dem til ditt bibliotek. Ellers så finner jeg henne oppført med mann og barn i ft-1900 for Hobøl, Ringstad nordre. -mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. MArtinsen

Hei igjen.Tok en titt på ft-1865 for Vestby. På gården Engene finner jeg en Olava Olsdatter ugift, 23 år, bestyrinne på gården og født i Vestby prestegjeld. Det kan være henne du søker? -mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

Takk - skal prøve på biblioteket i morgon. Har nemleg tidlegare fått til svar at det ikkje var laga slike bøker, men det kan heldigvis ha retta seg! Og det som står inne på folketellinga er stort sett rett. Berre litt feilkobling på fødselsdato for eit par av barna.Var nettopp inne på FamilySearch, der stod det at far til Hulda Sofie heitte Johan Anton og at mor var Olava Olsdtr. Skal sjå om vi kjem vidare med gardsbøker frå Vestby!Ha ein fortsatt fin kveld - Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Og jeg fortsetter med:Fant en Johan Syversen i Ft-1865 for Vestby på gården Pung i Garder. Han er 19 år, ugift tjenestekarl og født i Estberg prgj. (Eidsberg)Det finnes også bygdebøker for Eidsberg, men det kan være vanskelig å finne hans røtter der, da jeg tror det er fire bind i serien, men kirkebøkene skulle vel ha ham der. Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

Jo, eg har funne begge dei to i kveld - men eg kjenner meg ikkje sikker på at dei er 'mine'. Håpar å finne noko meir når eg får lånt litt bøker på biblioteket.No tek eg kvelden! God natt!Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest J. Nordheim

Jeg har oversett denne meldingen tidligere, men siden det dreier seg om nabolaget og siden jeg har skrevet av kirkebøkene for Garder fra 1878-1913, har jeg noe opplysninger:Hulda Sofie gift 8.7.1893 m gbr Rikard Anton Andreassen, Ringstad i Hobøl, Rikard f 26.4.1859. Rikards far: Andreas Haakonsen.Hulda er v. bryllup oppgitt født i Tuftengen (Garder) 16.1.1872 m far gbr Johan Syvertsen Oxa.Blandt fødte i Garder finner jeg disse av Huldas søsken: Inga Marie f 20.6.1879 og Oskar Gunnerius f. 21.11.1880. I begge tilfeller er begge foreldrenes fødselsår angitt til 1843. NB! Flere søsken kan være født for 1878!Johan Syvertsen Oxa finner jeg videre som død 1.3.1910.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

.. og en liten tilføyelse: Ved Johans død oppgis hans fødested til å være Hobøl. Hobøl kirkebøker ligger på nettet, og der kan du finne Johan Anton f 1.3.1843 m far Syver Andersen Krageruddalen og mor Helene Johannesdtr. Ei søster, Gina, er f 1847.jn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Bare for å presisere: Når det står at Hulda er født i Tuftengen, er den eiendommen det samme som Engen(e) under Tuft - så det er garantert riktig kvinne du har funnet i folketellingen for 1865.Jeg ser videre at ved å kombinere folketellingene, opplysningene i Vestby Gårdshistorie og Hobøl kirkebok (på nettet), så finner du relativt greit foreldre og besteforeldre til Hulda og Rikard. Og dermed er du straks tilbake til 1801, og ytterligere aner kan finnes i folketellingen der.Jeg ser ellers i Garder kirkebok at ei enke Helene Johannesdtr i Oxa er d 28.2.1881. Hun er oppgitt født 1811 i Hovi sogn i Spydeberg. Dette er igjen en bekreftelse på hvem Johan Syversens mor er.Skulle du ha behov for å sjekke ut de opplysninger du kommer fram til med hva jeg har funnet, så bare ta kontakt: jarleif.nordheim@c2i.netMvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

Hei! Og tusen takk for opplysningane! Eg går fortsatt og ventar på bygdebøker for Vestby, har tinga dei via biblioteket her. Så eg har dessverre ikkje leita så veldig mykje meir sidan sist eg var inne her i debatten. Men du skal ikkje sjå bort frå at eg tek kontakt for å få litt meir hjelp.Fortsatt god kveld, og foreløpig takk for hjelpa!Sigrid B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Sigrid Breivik

Endeleg har eg fått gardsbøkene for Vestby. Men så mykje klokare vart eg ikkje. Det meste var i grunnen funne av J. Nordheim i Vestby tidlegare i debatten, og takk til han!Eg har gjort diverse forsøk på å finne 'Oxa' - fornorska til Oksa? - i gardsnamnlista for Vestby, men har ikkje funne noko som med godvilje kan tolkast dithen. Men ved finlesing av dei sidene som omhandlar gardane i Garder sogn, fant eg eit bruk kalla Oksane (også tidl. Østerdal) under Garder. Har eg her funne rett plass? Kan lokalkjente bekrefte eller avkrefte dette?No må eg prøve å nøste meir - og rydde i flokane. Trur det er noko 'kaos' i form av etternamn/gardsnamn på enkelte av 'aktørane' i dette slektspuslespelet mitt.Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

'Den som leitar - han skal finne' - heiter det vel. Og hadde eg gitt meg sjølv litt meir tid til å leite, hadde eg funne Oksa litt lenger ut i Vestby bygdebok, bind 2 - side 261. Og der fant eg endeleg nokre av 'mine' folk som eigarar frå 1876. Her manglar forøvrig dotra Hulda, f. i 1872, som er mitt anker i denne saka. Men barn født både før og etter henne står oppført der. Pussig.Meir leiting gir kanskje fleire svar? Her ser det ut til at eg har like stor nytte av bøkene, som av digitalarkivet, i og med at det kan vera vanskeleg å vite KVAR ein skal leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Hei, Jeg velger å svare også på din e-posthenvendelse her i forumet i tilfelle det også er andre som søker på disse personene. Jeg noterte en del på disse personene før jul, og da ut fra Vestby gårdshistorie, Garder kirkebok e 1878, Hobøl kirkebok på nettet (adresse = http://hognes.net/hobel/index.htm ), mormonernes database, og folketellingene på nettet. Aner for Rikard Anton Andreassen Ringstad og Hulda Sofie Johansdtr Oksa, med deres barn som proband (ane nr 1) blir da:Foreldre:2. Rikard Anton Andreassen Ringstad 26.4.1859 – xx, g 8.7.18933. Hulda Sofie Johansdtr Engene u Tuft/til Oksa u Garder 16.1.1872Besteforeldre:4. Andreas Haagensen 12.12.1820-xx g 3.1.18545. Maren Sophie Larsdtr Carlstad 17.5.1832-6. Johan Anton Syvertsen Oxa 1.3.1843 (i Hobøl)-1.3.1910 (dødsårsak asthma), g 18.12.1869 7. Olava Olsdtr Engene (u. Tuft) 1.7.1842-1926Oldeforeldre: 8. Haagen Hansen ”Røed af Waaler” ca 1791-xx, g 18189. Anne Marie/a Gundersdtr Ringstad ca 179410. Lars Andersen Carlstad f ca 1799 i Spydeberg11. Ragnhild Larsdtr (paret fikk mange barn i Hobøl og Spydeberg?, jfr IGI)12. Syver Andersen Kraggeruddalen 12.2.1796, g 29.12.184213. Helene Johannesdtr f 31.8.1811 i Hovi sogn i Spydeberg – 28.2.1881 (Også barn Gina Bergithe f 1847)14. Ole Nilsen ca 1792-8.6.1870 e. FT 1865 er han f i Ås. IGI har giftermål i 1825 på Nesodden mellom en Ole Nilsen og ei Maria Christophersdtr, men om dette er de samme må sjekkes.15. Maria Christophersdtr 1786-30.3.1859 trolig fra Kalfjøs i Vestby ('rett over skogen'. Må sjekkes videre.Tipoldeforeldre:16. Hans Haagensen Røed ca 1771-17. Margrete Embretsdtr ca 1771- (Hennes mor lever hos datteren i 1801?)18. Gunder Pedersen Mortvedt i Eidsberg?19. Anne Maria Pedersdtr ?20. Anders Larsen Skiersager nedre ca 175021. Christine Halvorsdtr ca 175222. Lars 23. 24. Anders Sørensen Kraggeruddalen 68 i 180125. b. Gudnil Syversdtr 28 i 180126. Johannes Svendsen Hæli i Spb.27. Berthe Thorersdtr Melkeberg i Sp 10 i 180128. Nils 29. xx30. (Christopher Knudsen 1761-1831) usikker 31. xxTa dette kun som utgangspunkt som kan sjekkes videre, og lykke til!Med vennlig hilsen Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

TUSEN HJARTELEG TAKK!!!!No rekk eg å sjå litt meir i bygdebøkene, før dei må leverast i morgon!!!!!!!!!!Med helsing Sigrid, som er veldig glad for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.