Gå til innhold
Arkivverket

[#11268] Vielse Haus ca 1900


Gjest Siri Ravnanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Ravnanger

Leter etter opplysninger omkring vielse i Haus/Arna ca 1900/1901 - mellom Johannes Olsen Arne og (?)Kristine Olsen: Vielsesdato, alder på brudefolkene, evt. foreldre, bosted.....Noen som 'gidder' å hjelpe meg?Mener å ha sett et innlegg omkring salg på bygdebøker fra Haus - hvor skal dette salget skje?Høstlig hilsen fra Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ditt spørsmål nr. 1: Adressen viser at du bor i Bergen. Da kan ikke veien være lang til folkebiblioteket der du ganske sikkert finner de aktuelle bygdebøkene. Og enda bedre, de har kirkebøker på mikrofilm. Hvis du ikke er vant til å lete i kirkebøker, så er jo dette en fin anledning til å kaste seg uti det :-)Hvis du mot formodning ikke finner det du trenger på biblioteket, så er ikke veien så lang til Statsarkivet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Problemet her kan være at verken bygdebøkene eller klokkerbøkene synes å kunne gi svaret! Man bør nok først forsøke å finne utfyllende opplysninger om Johannes Olsen/Kristine - når er de født, hvor er de å finne i folketellingen 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Takk skal dere ha alle sammen. Det er ikke alltid det lar seg gjøre å oppsøke bibliotek eller SA i det øyeblikk 'trangen' er der - og da er det godt å få et 'dytt' i den retning man bør lete.Dessuten er det selvsagt at man - når man har fått 'napp' på assistanse her i DA - selv verifiserer de opplysningene man har fått.Når det gjelder disse to er opplysningene jeg har fra før så til de grader 'hullete' at der er vanskelig å finne noe konkret å gå å lete etter. Jo, jeg vet EN ting: De to fikk en datter - Jenny Kristine - i november 1901, og dett var dett. Kan ha vært i Haus - eller Åsane - eller Bergen - eller et helt annet sted. Mulig at de i 1900 var knyttet til fabrikkmiljøene i Arna - Ytre eller Espeland, men jeg klarer ikke å få det bekreftet fordi jeg vet for lite om dem.Forkjølet hilsen fra Siri :o`)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da lysner det! Jenny Kristine, datter av Johannes Olsen Arne og Berthe Kristina Skaar, ble født 16. november 1901, og døpt i Johanneskirken.Og da finner vi dem i folketellingen Bergen 1. februar 1912, Vestre Jernbanegate 9:'Johannes Olsen Arne, født 1867 0304 Haus værksarbeider gift, innflyttet 1897,Kristine Olsen, født 1866 1212 i Haus hustru g, innflyttet 1897Ole Johan Olsen, født 1896 2911 i Haus, sønJohan Olsen, født 1899 0506 i Haus, sønJenny Kristine Olsen, født 1901 1611 i Bergen, daterAnna Josefine Olsen, født 1909 0907 i Bergen, dater'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.