Gå til innhold
Arkivverket

[#11271] Ole Gudbransen Jægersborg, Ringsaker


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ole Gudbransen (selveier)levde i 1855 for da fikk han en sønn Lars Olsen (f.på Præstqvern og levde siden på husmannsplass Båshus under Vinju gnr. 244/1 i Ringsaker) som ble viet den 7.11.1879 til Gina Mathiasdtr Sougstadeie. (Ringsaker klokkerbok, fol. 233b nr. 30)I FT 1900 var Ole Gudbransen død for da er kona satt opp som enke og bor hos sin sønn. Hennes navn er Pernille Olsdtr.Når var Ole og hans kone Pernille født? Hvem var deres foreldre?Jeg leter og etter Gina Mathiasdtr f 1857 Krogvikeie sitt opphav. Hennes far var Skomaker og husmann Mathias Halvorsen Sougstadeie i følge klokkerboken. Håper at noen har bygdebøker fra dette området og kan hjelpe meg.Mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Kjellaug ! Desverre finnes det ingen bygdebøker for hovedsognet i Ringsaker. Søket blir derfor i kirke/klokkerbøkene og folketellingene, når det gjelder Gina M finner du henne i ft 1865 Ringsaker under gardsnavn Granberg. (er ikke noe flink med sånne lenker!)Ellers er også folketellingen for Ringsaker 1875 registrert her i arkivet. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for innlegg Else Kari. Vel, det er ikke noe å gjøre ved det, jeg får prøve meg på de folketellingene som er tilgjengelige på nettet.Fikk det overstående fra Statsarkivet på Hamar, disse personene er mine barnebarns forfedre.Med hensyn til linker, så er det veldig enkelt nå for alt du gjør er å kopiere linken her, så blir den klikkbar. Du slipper å sette opp html-koder når.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takket være ditt innlegg, Else Kari, så fant jeg foreldra til Gina : Ft for Saugstad, Ringsaker 1865 Mathias Halvorsen 36 år Gønner Nilsdtr 40 årMen jeg finner ikke Ole Gudbransen Jægersborg i ft 1865, heller ikke sønnen Lars. Jeg har sett både på Præstqvern og Jægersborg, eller andre muligheter.Hva gjør jeg galt? De må jo være der et sted ettersom de stod i klokkerboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei igjen ! Er du sikker på at Pernille ble gift med Ole Gudbrandsen ? Finner ikke noen opplagte kandidater for hverken Ole G, Pernille O eller sønnen Lars i 1865. Men under gården Mo i 1875 er det en ugift budeie med navn Pernille Olsdtr f noenlunde riktig år der finner du også en tjenestekarl Lars Olsen f 1855. Det er bare en Pernille Olsdtr til i Ringsaker i 75 som er i samme alder og hun er gift med den samme person både i 1865 og 75, så henne kan vi eliminere. Regner med at det er Pernille som bodde på Prestqvern i 1855 og at Lars er uægte født? Det passer bra at Pernille da senere er i tjeneste på Mo sånt geografisk sett. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, jeg er ikke sikker på at de ble gift. Men Pernille ble ihvertfall enke.Her er det jeg fikk av Statsarkivet i Hamar:'Ungkar, tjener Lars Olsen f. 1855 Præstqvern, bopel Vea søndre og pike Gina Mathiasdtr. Sougstadeie f 1857 Krogvikeie, ble viet 7. november 1879. Hans far: selveier Ole Gudbransen Jægerskog. (Ringsaker klokkerbok 1879-1890 fol. 233b nr.30) [...]ft 1900 Båhus nedre under gnr. 244/1 i Ringsaker [...] Pernille Olsdtr., husfarens mor, enke, delvis understøttet av fattigvesenet.'På Family Search finner jeg og Lars Olsen f. 7/8-1855 død 20/8-1931, Ringsaker av foreldre Ole Guldbransen og Pernille Olsdtr Prastqvarn. Dette må være 'min' Lars.Jeg finner en enste Ole Guldbransen gift med en Pernille Olsdtr i Hedmark (Vang)på Family Search, men det kan umulig være de samme, disse ble gift 3/2-1825. For gamle til å få en sønn i 1855!!Jeg leiter og leiter... Takk for hjelp-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei ! I Jægersborg 1875 finner jeg Ole Gudbrandsen f 1832 gm en Agnete Olsdtr. Kan det være din Ole ? Men fremdeles ingen å finne i 1865, mon det der er noen grove skrivefeil så han har fått et helt annet navn? Lars er jo bare 10 år i 65 så en skulle tro han bodde sammen med sin mor eller kanskje han bodde hos noen slektninger ? I og med at moren kanskje ikke var gift men tjente et eller annet sted. Her må letes med god fantasi ! Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

På`n igjen ! Jeg holder meg til hovedgården Mo her finner jeg i 1865 En gutt Lars Olsen 12 år 'med eller hos moderen' Litt ovenfor tjenestepige Pernille Olsdtr 45! år. Så helt personlig tror jeg dette er din Lars og hans mor. Alderen er litt feil, men det er desverre altfor vanlig i disse folketellingene. At hun i 1900 kalles enke kan være skriverens feil han gikk kanskje ut ifra at hun som brugerens mor måtte ha vært gift. Ser ut som kilden din på family search er en donert en? Vedkommende har vel også gått ut ifra at to som fikk et barn sammen ble gift. Men det er jo langt i fra virkeligheten. Men hvor er Ole Gudbrandsen i 1865 ? Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Har lett og lett, det jeg syntes blir mest sannsynlig er, med utgangspunkt i hva vi vet om Ole Gudbrandsen i 1875,for det er nok din Ole som der er gift med denne Agnete, de skal da ha en datter Berte f 1864. I 1865 finner vi under Onsumhagen Agnete Olsdtr 24 år med datter Berte Olsdtr 2 år, 'Agnete`s datter'. Mens den eneste Ole Gudbrandsen i distriktet som kan passe er Lædslem under Mæhlum i Saugstad skoledistrikt ! Noe rart men.... Jeg kan ved en senere anledning se på den vielsen mellom disse to, som nok blir litt etter 1865, der får vi også Oles fars navn. Kan også prøve å finne Lars Olsen konfirmert, for å se hvor han da bor, men det blir ikke i dag. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei igjen Else kari,Takk for all hjelp, det ser ut for at du er kommet på rett spor. Som du sier, er det ingen bevis for at Pernille var gift. Ellers så ser det ut for at Pernille var et populært navn i Hedmark! Jeg har funnet en god del med Pernille Olsdt som kan være i passe alder til å få et barn i 1855!!Jeg har prøvd med forskjellige versjoner av Ole Gudbrandsen og.Det jeg fant på FS, er tydligvis lagt inn av noen. Batchnumber 8125950 og source 1260971, men det kommer ikke noe mer opp her.Det er vel dåpen til Lars Olsen som burde gi de beste resultater med hensyn til å vite om foreldra var gift eller ikke.God helg!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Javisst, jeg ser jo nå at det bare er vielsen til Lars Olsen du har fått fra statsarkivet. Da ser jeg på dåpen først, men konfirmasjonen kan gi oss formening om den vi har funnet i 1865 og 75 er den rette, for hvis bopel da er Mo er det ingen tvil ! Tar en titt på det til tirsdag. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er disse du har funnet da : her ser det ut for at Pernille og Lars er, det er jo eneste med rette fødselsår og (1855):[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1875/f70412&variabel=0&postnr=7742&fulle=true&spraak=n>LenkeOg her er den eneste Ole Gudbransen på Jægersborg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Det er riktig og hvis du ser under samme gård i 1865 er Pernille og Lars der da også. Og at det er den Ole Gudbrandsen som er i Jægersborg som er Lars sin får tar jeg for meget sannsynlig. God helg Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har sjekket ft 1865 og, men som du sa er ikke årstallene for deres fødsel den samme. Uten tvil de samme allikevel.Du har sikkert rett, har kikket litt mer rundt og finner ingenting annet som kan være plausibelt.Har og sett litt på Family Search og funnet to mulige kandidater her til Ole Guldbrandsen:1. O.G. døpt 20.11.1831, Nes, Hedmark av foreldre Guldbrand Erichsen og Marthe Larsdtr2. O.G. født 11.10.1830, døpt 12.121830 i Sør-Odal, Hedmark av foreldre Guldbrand olsen og Kari Nielsdtr.Nå vet jeg jo ikke hvor disse stedene er i forhold til der han bodde som voksen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Ft 75 sier at Ole Gudbrandsen er født i Ringsaker hovedsogn 1832, det tror jeg er rett. Desverre har ikke family search noen avskrift av kirkebøkene for den perioden. Men jeg kan se om jeg har tid til å sjekke hvor mange Ole G som ble født i 31-32-33. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er jeg veldig takknemlig for.Jeg er veldig lite kjent på den kanten i Norge, har vært der en gang. Derfor vet jeg ikke riktig hvor disse stedene ligger i forhold til hverandre.Ikke mye jeg kan gjøre til gjengjeld er jeg redd for. Har bygdebøker fra Samnanger og I, II og IV fra Bømlo dersom du en gang skulle trenge det-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Kjellaug, Gina Mathiasdatter ble født 13/3-1857 Krogneseie:Foreldre er Mathias Halvorsen og Gønner Nielsdatter. Ole Gulbrandsen og Pernille Olsdatter ble ikke gift. Lars Olsen, deres eneste sønn ble f. utenfor ekteskap 7/8-1855, begges 1. leiermaal. Han ver tj.karl på Riser og hun bodde på Præstqværn. Lars Olsen finner du på 1865 på Mo som 12 åring ' med eller hos moderen' som det står, Pernille Olsdatter. Hun er oppgitt til 45 år men der er feil, 35 er mer riktig.Det finnes en Pernille Olsdatter f.10/1-1830 Veaeie som kan være den riktige. Foreldre:Ole Olsen og Kari Pedersdatter. I 1875 finnes Ole Gulbrandsen med kone Agnete, første barn f. utenfor ekteskap. I 1900 tellinga er Pernille Olsdatter oppgitt som enke men det er helt sikkert feil. Lars Olsen og Gina Mathiasdatter hadde forøvrig også et barn før de giftet seg, Pauline f. 18/4-1876 Sougstadeie, Lars bodde da på Moe. Ole Gulbrandsen må være den som er født 11/2.1832 Aasbrænden. Foreldre:Gulbrand Haagensen og Berte Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Da har Hans allerede fått bekreftet mye av det vi fant i tellingene,det var bra. Bare spør videre om det mer du vil ha opplysninger om. God morgen forresten ! Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

God morgen!Dette var hyggelige frokostnyheter-:) Takk til Hans for bekreftelse av de vi hadde misstanke om. Hvor fant du Gulbrand Haagensen, Hans?Jeg har nå kikket etter Gulbrand Haagensen og Berte Larsdtr i 1865 ft, men finner dem ikke. Derimot finner jeg en Gulbrand Haagensen (57 år) og Pernille Syversdtr (67 år) med datter og datterdatter på Vardbergstuen.I Family Search finner jeg to Guldbrand Haagensen : 1. f. 17.4 - 1810 av foreldre Haagen Madsen og Kari Guldbrandsdtr2. f. 3.4 - 1817, døpt 27.4 - 1817 av foreldre Haagen Haagensen og Gunil Hansdtr på Vang (batchnr. C. 424484)Nummer to er den eneste som er fra kirkebok.Jeg har og kikket etter Gønner Nielsdtr som var 40 år i 1865 ft (mor til Gina) Her har jeg funnet 2 kandidater på FS:1. Gonner Nielsdtr f. 20.9.1825far: Niels Christoffersenmor: Sissel Fredriksdtr2. Gonner Nielsdt f. 25.10.1825far: Niels Olsenmor: Anbjor NielsdtrFant og en født i 1823 og en i 1826Er det mulig å finne noe mer om foreldra til Mathias Halvorsen 36 år i ft 1865 (husmann m/jord og skomaker)?Har ikke funnet noen kandidater for han på FS.Takk for hjelp og ha en god søndag-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

God morgen igjen! Vi får nok ikke så mye hjelp fra FS når det gjelder Ringsaker nei. Det er bare årene 1812 og 1814-26 som har døpte registrert, når det gjelder viede er det 1814-26 samt 1879-90. Dermed skulle det være mulig å finne Gønner Nilsdtr der. Det lure nå er vel å finne vielsene til disse:1.Gulbrand og Agnete ca 1865 ++ Da vet vi hans fars navn med sikkerhet.2.Mathias Halvorsen og Gønner Nilsdtr. viet ?Det er vel lurt å titte litt på faddere også.Pernille f på Vea og Ole f i Aasbrænden er nok sterke kandidater. Den Gulbrand Haagensen i Vardbergstuen er også en sterk kandidat, da sikkert gift for annen gang. Synd vi ikke får vite hvor mange ganger de enkelte hadde vært gift i disse senere tellingene slik som i 1801 ! Ha en fin søndag ! Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei! Sjekket litt mer på Gina sine foreldre, og de var utrolig bofaste! Vi finner dem i Granberg både i 1865-75 og i 1900,da Granberg Nedre. Mathias var skomaker som ble ved sin lest! Fødselsår på Mathias er 1830 mens på Gønner er det 1826 ! Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Kjellaug, Ole Gulbrandsen var ikke 'selveier' i 1855. Han var inderst og dagarbeider på garden Riise. Mathias Halvorsen og Gønner Nielsdatter gift 13/4-1852. Hvor jeg fant Gulbrand Haagensen? Han og Berthe Larsdatter står da som foreldre når Ole ble født i 1832 og når han ble konfirmert i 1846.FS kan du glemme, bruk kirkeboka! Hans tlf.62352285/48103860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk til Else Kari og Hans for mer data. Jeg skrev at Ole var selveier i 1855, men det er selvsagt galt. Det jeg fikk fra Statsarkivet på Hamar sier at han var selveier på Jægersborg da Lars giftet seg i 1879.Jo, jeg skulle gjerne sett i kirkebøker, men problemet er at jeg er bosatt i Frankrike og må dermed bruke de midler jeg kan.FS har da filmet en god del med kirkebøker skulle jeg tro, men det bør vel alltid dobbeltsjekkes.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Kjellaug, Ja, alt du finner på FS som er digitalisert bør sjekkes med original, det finnes mye feil der, spesiellt det som er sendt inn av andre . hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.