Gå til innhold
Arkivverket

[#11271] Ole Gudbransen Jægersborg, Ringsaker


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tar opp igjen denne gamle tråden.Gönner Nilsdtr ble födt 1826: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6010&idx_id=6010&uid=ny&idx_side=-58>LenkeHennes faddere var : Gunder Johannessen Mæhlumseie, Johannes Andersen Hershougeie, Ane Oudensdtr Mæhlumseie, Anders Eriksen HershougeieForeldra var Nils Gulbrandsson og Marthe Monsdtr.Dette paret fikke flere barn:Gulbrand f. på Midtholvie (?) 1822: LenkeFaddere: Johannes Pedersen Midtholvie, John Mikkelsen (?), Mari Johnsdtr Midtholvie, Guttorm Torgersen Nordholvie (?)Anne f. på Midtholvie i 1824: LenkeFaddere: Lars Andersen Midtholvie, Johannes Andersen Hersougeie, Mons Olsen GjølstadeieGönner (som er mine barnebarns formor, se over) f. 1826Johanne f. og d. i 1832: LenkeDa ser det ut for at de er på Herambseie.Jeg har leita uten hell etter Nils Gulbrandsson og Marte Monsdtrs vigsel. De må jo ha giftet seg en gang för 1822 for jeg finner ikke flere barn for dem. Har og leita i 1822/23 (man vet aldri!)I ft 1801 finner jeg en mulig kandidat som tjenestekar på Schiønsbye LenkeHan er 17 år der, men det viser seg jo at det kan være store avvik fra det reelle fôdselsåret.Han kan selvsagt være födt etter 1801, men jeg har ikke funnet noen.Jeg finner en Nils Gudbrandsen döpt i mars 1779, han er den eneste jeg finner som kommer nærmest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei ! Har ikke noe matnyttig å tilføye nå, vil bare gi deg rett navn på plassen det er Midtholo eie og Nordholo eie. Mange Holo garder som ligger i nærheten av hverandre der. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha for det, Else Kari, det er ikke alltid like lett å tyde denne skriften og særdeles siden jeg ikke kjenner alle gårdsnavna der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mener du at _det_ er 'min' Nils Guldbrandsen som bodde på Heramb da Johanne ble födt?Kan det være at de ble gift et annet sted enn i Ringsaker, jeg har finkjemma gifte der.På FS finner jeg et par med samme navn gift på Nes, Hedmark: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100044928152&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeDette paret ser ihvertfall ut til å få to barn på Nes:Maria f. 1816: LenkeOline f. 1818: LenkeHer er dette paret gift på Nes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei igjen! Tror nok du har funnet rett par, hvis du ser på samme vielse i klokkerboka for Nes har Marthe blitt yngre 26 år,Nils er 31(beklager lenkevegringen min!) Han er i tjeneste på Stensrud i Ringsaker hun på Brænden her i sognet.Det er nok rett mann som er 17 år og i tjeneste på Skjønsby i 1801, men han er ikke identisk med Nils Heramb.Han var vel i Danmark allerede i 1801. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen Else Karin, her er lenken: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9087&idx_id=9087&uid=ny&idx_side=-144>LenkeDu bare setter opp bildeinformasjon (överst ser du et lite bilde om det) dernest limer du inn den informasjonen her. Personlig foretrekker jeg permanent sidelenke for da ser vi bedre hvor de er.Kanhende de begge er födt på Nes da eller bare hun.Da kan det vel være hun som er 15 år her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En kandidat til Marthe i Ringsaker, f. 1785 (litt eldre enn vigselsalderen): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9069&idx_id=9069&uid=ny&idx_side=-46>LenkeUekte barn födt av mor Anne Olsdtr (?)og ungkarl Mons Knudsen Kirche ...Faddere: Nils Christophersen Steensrudseie (?), Hans Andersen Ferkülstad (?), Nils Larsen Steensrud Eie, Eli Olsdtr ib, Anne Halvorsdtr Sougstad eie (?)En annen Marte Monsdtr f. 1789, alder passer med vigselen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg husker ikke helt, men mener Nils Heramb forlot landet i 16-16 års alderen. Det er borøvrig etterslekt. Mener også de heter Heramb? Men at han skulle ha etterslekt i Ringsaker? Neppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ikke dum den første Marthe du fant, som du ser er faren fra Kirke Ihle på Nes,mulig foreldrene ble gift senere og bosatte seg på på Nes? Kanskje du kan finne Marthes dødsfall, å se om den kan gi noen bedre informasjon. Hun døde vel før 1865,eller har du funnet henne i den tellingen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Angående Nils Gudbrandsen er han nok helt sikkert ikke identisk med sønnen på Heramb som ble født i 1779. Han er nok den tjenestegutten som vi finner på Skjønsby f ca 1783/4 på Nes eller i Ringsaker,eller kanskje Furnes mulighetene er mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til 36: Tenker det er Marthe Monsdtr som er död her i 1842, n° 50. Jeg leser Nordre Sougseie. Alderen passer med den oppgidt i 1801: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6013&idx_id=6013&uid=ny&idx_side=-431>LenkeHun fikk jo et par barn på Sougseie.Her er nok mannen Nils Gulbrandsen, passer og omtrent med alder, 80 år ved död 3/1 - 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan dette være 'min' Nils, f. i 1785 (passer) LenkeForeldre Gulbrand Nilsen Nordholo eje og Marte MikkelsdtrFaddere: John Mikkelsen Nordholo eje, Simen Mikkelsen Mitholo, Ole Mikkelsen ibm, Anne Eriksdtr ibm, Marte Olsdtr Nordholo eje. Det passer jo og at to av barna til Nils Gulbrandsen og Marte Monsdtr er födt i Midtholo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da skulle en tro dette er foreldra i 1801: LenkeDet står riktignok Metthe Michelsdtr, men det er ikke langt unna Marthe og farsnavnet er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

N° 37: Er det 'Grinie' det står etter Nils Gulbrandsens död? Finner en gård Grini(e) i Veldre sokn i ft 1801/65.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det stemmer at det står Grini, den ligger i Veldre,ser ingen forbindelse mellom brukerne på Grini og Nils,hvis det er den rette Nils da, det er det vanskelig å få bekreftet. Gir noen av fadderne til Gønners barn en pekepinn om hennes opphav ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det Else Kari. Ja, det blir nok vanskelig å få det bekreftet, men han (Nils Gulbrandsen) var den eneste som stemte med alderen og dernest stod det 'enkemand / legdslem' om han. Da har han vel bodd litt rundt omkring.Gönners faddere var (se innlegg 26) : Gunder Johannessen Mæhlumseie Johannes Andersen Hershougeie Ane Oudensdtr Mæhlumseie Anders Eriksen Hershougeie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei igjen! Jeg tenkte på faddere Gønner hadde til sine barn, er det slekt eller er det bare naboer, som desverre er ganske vanlig blant husmenn på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, her er det ikke lett å tolke alt, men et forsök:Martinus f. 24/5 - 1852 (n° 95) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9081&idx_id=9081&uid=ny&idx_side=-18>LenkeFaddere: Anders Simensen Krogvig, Mathilde Andersen ibm, Lars Christiansen Strandberg... RingsakerGina, f. 13/3 - 1857: LenkeFaddere: Anders Simensen Krogvig og Kn (Kone?), Lars Christiansen Strandberg og Kn, Andreas Thomassen SougstadJohanne , f. 28/12 - 1862 (n° 33): LenkeFaddere: Jörgen Haakensen ..., (en del jeg ikke forstr), Nicoline Jensdtr Mæhlum, Gudbrand Hansen, ib.Andreas, döpt 28/3 -1864 (n° 43, etter hva jeg forstår va han f. i november ret för) LenkeFaddere: Torger Haakonsen, Lille Ringsakereie og Kn, ..., Nils Evensen SongstadSer ut for at han var hjemmedöpt av Anne Svensdtr Skappelseie (?)Mikkel, f. 3/4 1864 (n° 44) og döpt i april 1865 (tror jeg det står)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det var ikke dumt dette ! En av fadderne går igjen hele tiden,nemlig Torger Haakensen og kone. I ft 1865 kalles han Tørger Haagensen og er gift med Maria Nilsdtr 51 år f på Næs. Bosted Mælumsbakken. Dette tror jeg er Gønners eldste søster Maria f 1816 i Næs som du fant tidligere. Det kan bekreftes ved å se på vielsen mellom disse to.Da er det iallefall en sterk indikasjon på at det paret du fant viet på Nes og som får to døtre der,er det samme som får bl.a Gønner i 1826.Men nå er det pause ut å beise garasjen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det er kanskje ikke så viktig,men rett fødselsår for Johanne er f 28/12 1861 dpt 30/3 1862. Andreas f17/11 1863 dpt 28/3 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jo, takk skal du ha. Det er greitt å ha det riktig!Det er nok sikkert Gönners söster du har funnet-:) Så jeg konkluderer med at det er rett foreldrepar. Ikke lett å komme vidre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.