Gå til innhold
Arkivverket

[#11275] Ble Torger Olsen døpt i Wiger kirke i Ådalen i 1751????


Gjest Olaf Rønneberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaf Rønneberg

Jeg har i lengre tid lett etter fødested og tid til Torger Olsen, som var husmann på Sønstebye i Modum i 1801. Han ble gift i Modum i 1793 med Ragnhild Thommesdatter. (se temaer 9019 og 10795).I henhold til kirkeboka for Norderhov døpte Ole Lindelien og Ragnhild Torgeirsdatter sønnen Torgeir i Wiger kirke den 16. januar, 1751.Da det er mulig at det er denne Torgeir som er i Modum i 1801, vil jeg sette pris på om noen har noen opplysninger om denne personen.Med hilsenOlaf Rønneberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg.

Jeg vet ikke, men jeg tror du er på rett spor. Det er skifte på nedre Lindelia i Ådalen 4.febr.1754 etter Ragnhild Torgersdt. Enkemann Ole Guttormsen. Barn: Torger 4 år, Rønnaug 7 år og Inger 5. Disse folkene kommer vel fra Hedalen, Lindelia ligger også helt oppe ved Hedalsgrensa. I Gjermundsens Gard og bygd i Sør-Aurdal, bd.D, s.332, er under Omsrud omtalt Guttorm Olsen Bakke (i Ådalen). Her nevnes sønnen Ole, f.1717 g.1745 med Ragnhild Torgersdt Landsenden. Det er skifte på nedre Lindelien 12.april 1763 etter Guttorm Olsen. Sønnen Ole er da boende på Benterud under garden Bjørke. Bjørke ligger på Ask sydvest for Hønefoss, og da var veien til Modum ikke lang for Torger. Hva mener du? Hilsen Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Takk for opplysningene. Jeg var faktisk på arkivet i Kongberg igår før jeg leste ditt innlegg, og fant de samme opplysningene.Jeg tror jeg er på rett spor, ikke minst fordi en av døtrene til Torger og Ragnhild er døpt Ragnhild, og kan da være oppkallt etter Torgeirs mor.Men hvis jeg ikke får mer hjelp her på nettet, gjenstår jo en del kontrollarbeid.Overskriften i dette tema er nå så misvisende at jeg tror jeg må legge inn en ny etterlysning som et nytt tema.Takk for hjelpen.Med hilsenOlaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.