Gå til innhold
Arkivverket

[#11280] Vær så snill å skriv fylke!!!!


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg er lei for at jeg må ta det opp igjen. Jeg skrev et innlegg for en tid siden om å skrive navnet på fylket som innlegget gjelder. Det fungerte ganske bra en stund. Men nå er det vel omtrent ingen som bruker det igjen. Dere er flinke til å skrive både et og to stedsnavn. Men det er vel litt for mye forlangt at man skal kunne vite i hvilket fylke alle steder i Norge ligger. Alle er ikke like kjent.Ved å skrive fylke, som ikke behøver å ta stor plass ved å forkorte det, forenkler dere jobben for den som prøver å hjelpe dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Det blir nå veldig lange titler hvis man skal skrive opp fylket også. Synes det er viktig at man nevner stedet, og ikke bare navnet på personen man leter etter info om. Men hvis man ikke vet hvor dette stedet ligger, så kan man vel sannsynligvis ikke hjelpe heller??Synes ikke det er noe stort problem at fylket ikke er nevnt, så lenge man angir et stedsnavn. Og noen steder er så alment kjente at å nevne fylke blir litt smør på flesk.Men dette er nå bare min personlige mening :-)mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Er enig med Marita at i tilfeller hvor navnet bør være almenn kjent, kan det være unødvendig å skrive fylke. Men i mange tilfeller er det steds- og gårdsnavn som går igjen i flere fylker, og da kan det være veldig greit å vite hvilket fylke det faktisk dreier seg om. Det er jo ikke alle som legger inn innleggene i den gruppen det hører hjemme. Jeg skal ihvertfall skjerpe meg, og som Berit sier - man kan jo forkorte navnet på fylket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dersom man ikke føler at plassen tillater det er det jo fullt mulig å skrive fylke i innlegget og. (Dessuten er det viktigere å skrive fylke enn 'Etterlysning' eller 'trenger hjelp med oldefar'....Dersom dere legger merke til det, både Berit og jeg hjelper til i mange fylker, og noen av dem har jeg ikke vært i en gang :o) Det kan være at man bare trenger søkehjelp i folketelling, familysearch.... emigranter, ......Jeg synes ikke man skal ta for gitt at 'alment kjent' er like 'alment' for alle. Jeg vet med 100% sikkerhet at de på Hamar for 10 år siden IKKE! hadde Norges geografi på ungdomsskolen!! De hadde ikke behov for å vite slikt, det sto jo i atlaset, læreren kunne velge dette vekk.Det skal ikke være nødvendig at jeg skal lete etter fylket for å kunne hjelpe.....Men, nå skinner sola over Vålerenga dere!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er enig i at fylke bør oppgis, når stedet ikke er alminnelig kjent. Hva med overskrift? Man trenger ikke lage lange, 'fancy' overskrifter, men skrive navn, gård, sted og et par tastetrykk ekstra til fylke. Det er det mer enn nok plass til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei alle sammen!Mye er vel egentlig gjort om man bare sørger for å plassere innlegget under rett fylke i gruppe-rubrikken? Så kan jo hver enkelt av oss gjøre utvalg på sine 'spesialområder'. Har man dertil fylkesnavnet med blant stikkordene, blir det selvsagt enda mye enklere!Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det som er, Marius, og det vet jo du! jeg nøyer meg ikke med mine 'spesialområder', da hadde jeg ikke vært mye aktiv her på lista...... (Akershus. Punktum)Nei, kost på dere å nevne fylket. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Støttes.En skal ikke leve i den tro at et stedsnavn bare finnes et sted i Norge.Titter man rundt vil man straks se at stedet kan være å finne rundt omkring i hele Norge.Løft blikket og se rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg tror de fleste av oss også går inn på områder som ikke er våre spesialområder, men det er uansett nyttig å vite hvilket fylke et steds- eller gårdsnavn ligger i - ofte er det faktisk en forutsetning for å hjelpe! Hvor mange av oss er det ikke som har gjort oppslag på steds- og gårdsnavn uten å finne noe, og deretter oppleve at brukeren faktisk vet hvilket fylke det dreier seg om? Dersom man ser på den hjelpsomheten som viser seg her, vil jeg tro at det er ganske mange. Og da skylder hver enkelt av oss å ta hensyn den andre veien ved å unngå å kaste bort hjelpsomme menneskers tid dersom man kan unngå det. Og det kan faktisk gjøres med et par bokstaver i overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

God morgen alle!Jeg bøyer meg i støvet, og innser at dere våre gode hjelpere ikke kan ha full kontroll over alle småbyer, bygder og gårdsnavn i landet. Og det vil jo sannsynligvis øke sjansen for å få assistanse fra en av dere hvis overskriften er noenlunde tydelig og klar, så heretter skal iallefall jeg love å skjerpe meg!Men Bergen ligger nå uansett i Hordaland...Ha en fin dag alle sammen :-)mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, Att ange fylkestillhörighet vid angivelse av platser - om man nu känner till fylkestillhörigheten -, menar jag är en självklarhet, men främst för den som ställer frågan. Det ökar ju möjligheterna att få ett svar, och det vill väl alla ha ;o)Undrar också om inte denna diskussion handlar om möjligheter till översikt i Brukarforumet. Som det nu är, finns en dold översikt/fylkestillhörighet, men vad jag kan se, används den inte (54 inlägg räknade jag igår fanns under Østfold). Kanske beror detta på att forumets utformning inte ger möjlighet att se allt samtidigt - i en överblick och välja var man vill gå in i diskussionen. (Eller är det något jag missat?) Den möjligheten finns som ni vet i Anbytarforum, som är välbesökt. Möjligheten finns också i den danska Anetavlen, som är dåligt besökt. Någon generell slutsats kan man alltså inte dra. Det finns säkerligen andra faktorer som påverkar ....Själv använder jag endast denna del av forumet, då jag ställer frågor. Är väl rädd att de skall komma bort annars .... Så tror jag många tänker. Östfold har jag gått in och kollat någon gång, då mitt intresseområde ligger där, men bara för att se om något har hänt ...Min slutsats; det är bra att ange fylkestillhörighet. Det ökar 'överblicken'.Förslag: Sätt ut fylkestillhörigheten i frågeingressen i form av förkortning: Ni har säkert redan några vedertagna förkortningar i Norge, eller? Här har vi t ex Ögl för Östergötland, Smål för Småland o s v.Vänligen från ett gråkallt Västkusten, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

De innleggene som ligger sortert under hvert fylke, vil også ligge under den generelle oversikten. Jeg synes det er veldig greit med en slik totaloversikt - og så kan man heller gå inn på den spesielle oversikten for hvert fylke hvis man ønsker det.Jeg tror ikke det er etablert en standard med forkortelser for hvert fylke, men for fylker som består av to navn er det vanlig å bruke forbokstavene i hvert navn. For de andre fylkene er det vel like greit å skrive hele navnet. Jeg har lagt merke til at det ikke ser ut til å være noen begrensninger på lengden av overskriften, så det ligger ihvertfall ingen hindringer for å skrive navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden jeg kom med innlegget vil jeg komme med et forslag.Man kan evt. bruk de 2 første bokstavene i fylkesnavnet, og skrive med store bokstaver for at det ikke skal forsvinne i teksten. Untatt der det er dobbelt navn: VA, AA, M&R, S&F, S-T, N-T. Ellers TE,TR, HE, HO. Jeg vet ikke hva dere synes om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg synes dette var en veldig god ide, men kan man ikke like gjerne skrive MR, SF, ST og NT? Så får alle forkortelsene en ensartet form? Hvis det er bred enighet om dette, bør vi kanskje spørre Jan/Anette om de vil legge forkortelsene inn i hjelpfunksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, Med all respekt - kan det verkligen vara så att det inte finns några vedertagna förkortningar - om inte inom genealogin, så inom någon genealogin närstående vetenskaplig diciplin - Ex vis hembygdsforskning, allmän topografisk forskning o s v? Inte för att det är något fel på de förslag som Berit och Sissil kommer med, men det är oftast en fördel om man kan 'samköra' med en 'standard' som redan finns. Om inte Du Berit eller Sissel tillhör någon lämplig akademisk diciplin, kanske Jan/Anette gör det och kan tillföra diskussionen det jag efterfrågar. (Själv tillhör jag inte detta facket utan organisations-och beteendefacket, och det går ju inte att komma med här ;o)Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg stiller meg heilt nøytral i forhold til dette. Men det kjem ikkje til å bli noko nytt felt i systemet; stikkord er der alt. Om brukararane blir samde om at dei bør setja bokstavar bak stadnamn i tittel, er det sjølsagt heilt greitt for oss. Og me kan gjerne leggja inn ei oppmoding om å skriva fylkesnamn i vindauga ein legg inn tema frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helen Gaustad Aas

Det finnes jo 2-sifrede offisielle fylkesnummer (01-20) også, samt kommunenummer (også historiske), men det blir vel for tungvint å bruke på noen måte -eller? Eks. 01 = Østfold, 02 = Akershus, der 0221= Aurskog-Høland pr. i dag, mens Ringsaker i Hedmark f.eks. er 0412. Disse kodene ligger jo inne når en kommer nedover i søkefunksjonene!Dette var egentlig for å berolige Olle Elm. ;o)Ellers må 2 bokstaver i overskriften være veldig greit både å legge inn og å lese for gode hjelpere!Ann Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror det blir vanskelig å lage noen ny 'standard' på fylkesforkortelser, og å få folk til å bruke disse i overskriften. Særlig når det kommer nye brukere, og overskriften lyder 'Ole Olsen, Nes, 0236.' så tror jeg ikke det vil være direkte opplysende. Og da må vi jo ha lister med disse numrene og. Nix. Men jeg ser jo at du egentlig ikke 'mente' dette, Ann Helen!Dersom vi som 'vanker' her er litt flinke med å fortelle fylke, så hjelper det stort. Problemet er ikke bare overskriften, men at fylket helt mangler i hele etterlysningen! Og der er det ingen begrensninger på hvor mye en kan skrive :o)En oppfordring på innlegg-siden fra Jan vil sikkert minne folk på at de skal legge inn fylke.Jeg er også opptatt av at folk lager oversiktlige etterlysninger med noen linjeskift (det er bare å trykke 'enter' ett par ganger)og vanlige norske rettskrivningsregler (komma og punktum med etterfølgende mellomrom, store forbokstaver i navn og stedsnavn osv.)I dag har ikke sola skint i det hele tatt på Vålerenga! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror heller ikke på noen ny standard for forkortelser. Det er nok med en vanlig forkortelse som Hed. Oppl. Ak. etc. - det er ikke så mange fylker i dette land.Laila, idag er det Tronjæm sola skinner på!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.