Gå til innhold
Arkivverket

[#11284] Dalen i Bærum, hvor er den plassen?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Noen i familien resite fra Norderhov til Bærum i 1878. I 1900 tellingen finner jeg dem bosatt i Børum , Dalen. Det var gård nr. 40, bruk nr. 29 i tellingskrets 5 i 1900.Noen som kjenner til hvor i Bærum dette var, eller er det fortsatt?mvh Tormod Thoresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit.Takk skal du ha.Jeg får snart litt bedre tid til å finne ut noe mer konkret og sikkert om vår felles 'Sigdøling'. Det ligger langt fremme på ting jeg har prioritert.Denne familien min fra Norderhov var en kusine med mann og barn til min bestefar, så jeg går ikke noe videre med denne grenen. Men Lysaker er greit å vite.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit.Jeg antar at jeg også har dem. Men jeg ønsker å finne ut om det er noen skifter etter Gunder Knutsen eller vår felles ane.Vet du hvor faren til Marte, Elling Haavelsen kom fra.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du nevnte en gang før at Elling var født på Snarum, men jeg har ikke gjort noe mer med det. Kanskje jeg nå burde komme i gang med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Bra.Elling var døpt 27.12.1727 i Snarum kirke. Familien bodde mest sannsynlig på Haavardsrud , en plass faren ryddet tidlig på 1700 tallet. Plassen ligger på grensen mellom Sigdal/ Krødsherad og Modum. Det er også et tjern som ligger der , og naturlig nok har det fått navnet etter Haavard - Hovvel - Haavel, Haavardsrud - tjenn. Jeg har vært der å sett.TormodFaren var fra Sigdal.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei igjen Tormod. Vel nå har jeg startet, men jeg får ikke helt det samme svaret som deg. Jeg fant en Elling dpt. 15/2 1727 Snarum, far Hovar Gulbrandsen Lieneie? Jeg fant ingen i januar 1727. Kun Elling 8/12 - 27/12 1726 Snarum, far Torgeir Olsen Ul...I Modumboka fant jeg husmannsplass u/Korsbøen: I 1760 husmann Håvard Gulbrandson 1686-1761, gift med Siri Pedersdatter og sønnen Haldor Håvardson.Er dette rette mann tross uenighet om dato, og hvordan vet du at han var fra Sigdal? Jeg kunne godt trenge hjelp her. Er du villig til å dele din kunnskap med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Ja, selvsagt. Det er den riktige Elling. På det tidspunktet så bodde de ved Lieneiet, mest sannsynlig nede ved Snarumselva. Jeg har spurt lokale kjentmenn om det og de mener at de helst har bodd der.Det er ett par tre gamle plasser der. Fortsatt er det folk på 2 av dem. Jeg var også der nede i fjor sommer. Dette er Hoovels 1. ekteskap. Han ble senere også gift i Snarum kirke. Haldor er 1/1 bror av Elling.Da han giftet seg 27.12?.1722 står det at han var fra Sigdal.Jeg har mailadressen din og vil sende deg det jeg har.Jeg har ikke redigert dette så jeg trenger litt tid på det. Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.