Gå til innhold
Arkivverket

[#11294] Aage Laurits Martin Fredriksen f. 1875 , Herø


Gjest Vigdis Myrdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Myrdal

Han giftet seg i Nykirken i Bergen i 1899 med Henriette Oleana Petra Johannesen.Er det noen som har fler opplysninger om min oldefar.Hans ene datter som var min farmor het Aagot Henriette Fredriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Elsebø

VigdisAage Laurits Martin er født på gården Nautøy i Herøy den 25/ 2 1875. Hans far var Fredrik J. Olsen f. 16/1 1819. Fredrik var gift tre ganger og Aage er barn med hans tredje kone, Ingeborg Monsd. Kvinge, Masfjord, f 1841. Fredrik bodde på bruket Torvnes under Nautøy. På bruket hadde de tre kyr og 11 sauer. I tillegg var Fredrik skipper og hadde en liten landhandel. Det er fortalt at da var blitt enkemann for andre gang og var i Bergen, annonserte han i avisen etter ei som kunne styre husholdningen for seg, og at interesserte skulle møte opp på torget. Av de mange som møtte opp valgte han ut Ingeborg som han senere ble gift med. Kilde: Herøyboka av Bjarne Rabben, Herøy Sogelag 1981.Håper du kan få låne Herøyboka på biblioteket for det står en del om slekten bakover.Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Elsebø

Da jeg studerte opplysningene om Fredrik J. Olsen i Herøyboka litt nærmere fant jeg enda mer interessant. Aage var hans sønn med den tredje hustruen, men det var stor spredning i alderen på de tre 'kullene'. Han giftet seg første gang 1843 med Petrine Sjursd. Havågmyr som døde 1856. En av hans sønner i dette ekteskapet, Jakob Matias f. 8/9 1846, giftet seg 1871 med Oline Marie Monsd. Kvinge. Dette var altså to år etter at faren giftet seg for tredje gang med Ingeborg Monsd. Kvinge, og det skulle ikke overraske meg om de to var søstre. Jakob Matias var jekteskipper som sin far og han bosatte seg i Bergen.Johan Matias f. 6/7 1863 var sønn i Fredriks andre ekteskap med Karen Olsd. Hen fra Grytten i Romsdal. Han var los og ble bosatt i Bergen.I tillegg var en av helsøstrene til Aage, Fredrikke Marie f. 8/8 1871, gift og bosatt i Bergen.Til sammen fikk Fredrik 15 barn som vokste opp, så det nok mange etterkommere i Herøy, Levanger, Bergen og USA. Som jekteskipper hadde Fredrik en vid aksjonsradius, noe hjemstedet til hans koner vitner om.Utfra disse opplysningene ser det ut til at du har mer slekt i Bergen enn du kanskje har visst om.Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Elsebø

I mitt forrige innlegg nevnte jeg at Aage hadde flere søsken som bosatte seg i Bergen. Utfra ditt første innlegg tolker jeg det slik at Aage kalte seg Fredriksen.I 1900 tellingen for Bergen finner jeg hans halvbror, Jakob, men han skriver seg Olsen, som er det gamle familienavnet. Jakob bor i Vestre Muralmenning nr 16-18 sammen med sin hustru Lina (Oline) og 8 barn. Som du vil se når du får Herøyboka slo Aages oldefar, Sivert, seg ned på handelsstedet Herøy. Han var handelsmann og gjorde Herøy til en av de store handelssteder på Nordvestlandet. Blant handelsfolk var det vanlig å beholde et fast familienavn, gjerne et -sen navn.Håper du kommer videre i din forskning.Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Myrdal

Olav.Takker og bukker til deg for alle opplysningene. Jeg har ikke kommet meg til biblioteket ennå, men neste uke har jeg ferie så da blir det litt ekstra tid. Utrolig hvor hjelpsomme folk er på debattforumet, og hvor stor interessen er for slektgransking. Vigdis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.