Gå til innhold
Arkivverket

[#11295] Ang. folketellinger


Gjest Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Dåpan

I folketellingen for Våle for 1865 finner jeg en husfar med fire barn. Jeg vet at hans kone er i live og at de har flere barn enn de som er oppført. Hvorfor er de ikke oppført? Var de ikke hjemme når tellingen ble foretatt? Ble de da ikke telt? Eller ble de telt der de eventuelt var på besøk? Kan noen svare meg på dette og kan jeg da finne hans kone og deres andre barn på en annen gård? Mvh. Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Hege!Min erfaring er at det varierer litt i de ulike folketellingene hvorvidt personer oppføres som midlertidig fraværende/tilstedeværende, og at det videre varierer veldig hvorvidt de i så tilfelle er dobbeltført (som de f.eks. i 1900 egentlig skal være; mt ett sted og mf ett annet).Når det gjelder dine aner vil jeg tro at barna som faktisk bor hjemme også er oppført der. Kanskje de største allerede har begitt seg ut i verden for å få tjeneste eller liknende.Konen er det kanskje vanskeligere å forklare, men både i 1875-tellingen for Eidsvoll og 1900-for Hvaler vet jeg om tilfeller hvor par vitterlig levde hver for seg, men hvor den 'bedre halvdel' er oppført som midlertidig fraværende allikevel på 'hjemstedet' allikevel. Kanskje for syns skyld...Kan du ikke konkretisere og gi oss de opplysningene du har om ekteparet og deres barn, så kanskje noen klarer å hjelpe deg?Kveldshilsner fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Takk for innspill, Marius. Dette er problemet; 1865 - Våle, Frantz Frantzen hf, Trine Sofie hans datter 12, Christian hans søn 9, Helle Andrea hans datter 7, Ole hans søn 2, Sibille Rolfsdtr. konens moder, forsørges av datteren og hennes mand. Jeg mangler en datter, Maren Kirstine f.1862, og barnas mor Rine Sofie Kittelsdtr. De får også i 1867 en sønn og det er mest sannsynlig en sønn til født rundt 1870. Datteren Maren kan selvfølgelig være død, men hva med konen på gården? Hvor er hun denne dagen? Takk for all hjelp. Mvh. Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Hva som har skjedd med datteren kan jeg ikke si, men søker du på konen (f.eks. Våler og etternavn børjar med kit) får du henne opp så fint så fint. - Spør meg ikke hvorfor de er oppført hver for seg!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Hege! Jeg tror de rett og slett bor adskilt.Men, denne familien har jeg vært borti før. Har du hatt etterlysninger ute etter den???? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Debatt nr. 8055 og nr. 8736 handler i alle fall om slektninger (foreldre og søsken).Laila: Hvis du søker etter navn på debattstarteren i søkefeltet, finner du det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

De er oppført som to forskjellige husholdninger, Rine som husholdning nr 1 bygning no 206b, de andre som husholdning no 1 bygning no 206c, så det er nokså åpenbart at de lever i separate husholdninger. Dessuten er Rine Sofie eksplisitt oppført som Frantz Frantzens Kone, for å understreke familietilknytningen, selv om hun altså lever for seg selv. De kan vel ha vært separert for en stund, uten å ta skilsmisse, siden de fikk flere barn? Dette kan du kanskje finne noe om i den lokale forlikskommisjonens papirer, statsarkivenes forliksprotokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Tusen takk for innspill alle sammen! Jo da, jeg har hatt flere etterlysninger ute om dem! Jeg har holdt på med slektsgransking i 20 år, men har vel aldri vært borti noe mer rotete slekt enn denne. Etter kirkebøkene fikk de sønnen Frants 24.9.1867. Forrige sønn, Ole, var da født 17.11.1864. Begge to i Våle. Har også lest at de skal ha fått barn i 1870 og 1873 også, men har ikke funnet noe ennå. Det er så lite som stemmer med nedskevet i gårds og slektshistorie ang. denne familien, både når det gjelder navn på barn og når de skulle vært født. I 1865-tellingen står sønnen Ole oppført som to år, men han er født da 17.11.1864 og forrige barn er da Maren som ble født 22.7.1862. Ellers så har de fått jevnlig barn; 1854, 1857, 1859, 1862, 1864 og 1867. Mvh.Hege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Bare en liten ting, kanskje ubetydelig, men greit å vite allikevel:Aldersangivelsene i folketellingen fra 1865 skal beregnes som det antall år personen kom til å fylle i 1866. Etter disse reglene er det med andre ord helt korrekt når en Ole (f. 17.nov.1864) oppføres som 2 år gammel i folketellingen, selv om han egentlig bare var litt over ett år og en måned gammel.Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Takk Marius, Det forklarer jo det faktiske forhold om lille Ole sin alder, dette visste jeg faktisk ikke. Men; spørsmålene i denne slekta fortsetter å komme. Frantz Frantzen sin datter Hella Andrea f.1859 i Lardal ble g.1.1884m. Mathias Christian Christensen d.1888 og g.2.1893m. Adolf Martinius Olsen f.1853. Hella Andrea døde 1896 på Grytnes i Våle. I folketellingen for Våle 1900 finner jeg Adolf som enkemann med sønnen Ole f.1895, som stemmer fint.Men i sitt første ekteskap fikk Hella Andrea to sønner; Frants f.1885 og Christen f.1887. Frants skal ha dødd allerede i 1904 og Christen skal ha reist til USA, død i 1939. Men jeg ville gjerne finne ut hvor de var i 1900. Finner en Kristen K. Grytnæs f.1887 som pleiesønn i Våle i 1900. Finner en Frantz Grytenæs i Holmestrand f.1885 i Våle. Deres mor døde på Grytnes, så dette er vel mest sannsynlig hennes to sønner?Under emigranter fra Oslo finner jeg Kristen Kristians. Grytnes, reiser 23.4.1909 med Hellig Olav til Chicago f.16.2.1887. I Våle bygdebok står det at han var gift 'over there'. Jeg er ikke noen kløpper på å lete på de amerikanske sidene, er det noen som kan hjelpe meg? Håper alt det jeg kladder ned er forståelig (for meg er det ikke det innimellom) Mvh. Hege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Før vi begynner å lete etter unge Grytnæs i USA, er du sikker på at dette er din? Har du sjekket kirkebøkene og fått bekreftet fødselsdatoen??Laila (åsså ble det plutselig snart ikke helga lenger heller... snufs...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Hei Laila.Jeg skal en tur på biblioteket til uka. Det står jo fødselsdato på Kristen, så jeg må finne ut om det er rette gutten! Skal holde deg/dere orientert. Tusen Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Hei igjen.Nå har jeg fått vært på biblioteket og snust opp noen nye opplysninger.Frants f.19.6.1885 foreldre; Mathias Kristian Kristensen og Hella Andrea Frantsdtr. Grytenes f.1861 og 1859Kristen f.16.2.1887 foreldre; Mathias Kristian Kristensen og Hella Andrea Frantsdtr. Grytenes f.1861 og 1859Ekteskap; ungkar Mathias Kristian Kristensen Grytenes og pike Hella Andrea Frantsdtr. 2.5.1884Døde i Våle - Grytenes; Kristian Kristensen f.1861 d.13.3.1888 begr.21.3.1888.Dette må jo være rette barn av henne. Mannen står oppført som bare Kristian da han dør så det er vel dette navnet han har brukt og derfor heter også hans sønner Kristiansen!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Laila N. Christiansen

Hei Hege! Lag nytt innlegg med en flott og feiende overskrift. USA-leting har ikke noe med overskrift om trauste norske folketellinger å gjøre.....Så lager du en oversiktlig oversikt over det du vet om emigrasjon ol. så slipper vi å lese gjennom det som ikke har noe med den å gjøre! Husk å ta med linker til alt!SÅ skal vi se skjønner du :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.