Gå til innhold
Arkivverket

[#11300] Søker oppl. om fam. Knut Olsen og Karen Knudsdtr. Rognaldsvåg,Kinn,Sunnfj. 1900


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I folketellingen for Sogn og Fjordane fylke , Kinn prestegjeld 1900 finner jeg på gården Rognaldsvåg Knut Olsen f.1859 og Karen Knudsdtr.f.1857 , begge fra Lindås i Hordaland samt deres fem barn født 1887-1898.Jeg er interessert i opplysninger om hvor på Lindås Knut og Karen kom fra , samt dato og sted for ekteskapet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Mener å ha vært borti denne familien før, etter søk i ft 1865 finner jeg kun en Knud Olsen som kan passe. Sønn av Ole Jakobs. og Helena Knudsd. Bergsvik i Austrheim.På Karen er det 2 alternativer : Foreldre : Knud Larsen og Oline Bertelsdt. Lerøen i Austrheimog : Knud Nilsen og Agate Olsdtr. Instebø i Lygra Sogn.Kommer forhåpentlig tilbake med ytterligere opplysninger imorgen.Har og forsøkt og kopiere over opplysningene fra ft 1865 Bergsvik i Aistrheim.1012 18 555 41de Østreim Lindaas Bergsvik 1 Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested 6417 25 1 Ole Jakobs. Huusmand uden Jord Fisker g 36 m Lindaas 6418 26 Helena Knudsd. Hans Kone g 36 k Lindaas 6419 27 Knud Ols. Deres Søn ug 7 m Lindaas 6420 28 Sirina M. Olsd. Deres Datter ug 11 k Lindaas 6421 29 Jørgina Olsd. Deres Datter ug 9 k Lindaas 6422 30 Karen Olsd. Deres Datter ug 4 k Lindaas 6423 31 Knud Ivars. Tjenestekarl Driver Fiskeri med Huusbonden ug 22 m Lindaas 6424 32 Marta Simonsd. Kaarkone e 64 k Lindaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Dette var ikke det samme paret som jeg har vært bort i tidligere. Det jeg var borti var personer som kom fra Rognaldsvåg til Hjertås i Austrheim noen tiår tidligere.Men jeg tror det ville vært lurt å rette spørsmålet med ny haeding som viser at det er Lindås/Austrheim du vil ha svar fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Knut ble gift i Kinn 1/7 1886 Knut Olsen Bergsvik, fisker bosted Rognaldsvåg, f. Lindaas 1859, konf. 17/10 75 Lindaas, far fisker Ole Jakobsen; og Dorthea Malene Didriksd. f. 1862 Rognvaldsdsvåg, far Engel Markusen. Forlovere Jens A. Rognvaldsvåg og Karsten Madsen.Jeg sjekket flere ganger ang. hennes far, og det står Engel Markusen.Ingen av barna er født i Kinn. Ikke sjekket Florø og dissentere. Heller ikke funnet Knut 2. gift tom. 1895 i Kinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svaret Berit.Trolig er der en feil i forbindelse med alderen til Dorthea , eller hun har hatt en søster med samme navn som var død.For den 08.11.1857 ble Dorthea Malene Didriksd. født i Eikefjorden av foreldre Didrik Olsen og Ane Danielsdtr.Er ikke helt sikker på beliggenheten til Rognaldsvåg i Kinn , men den lå kanskje i Eikefjorden et sted.At Engel Markusen står oppført som far er rart , men den samme Engel finner du i Rognaldsvåg i 1865.Da er han gift med en annen.Kan jo tenkes at han giftet seg med Dortheas mor , og på det viset ble ført opp som far.Denne Dorthea må ha dødd en gang før 1900 , for da var Knut gift med Karen Knudsdatter fra Lindås.Han har kanskje vært på hjemlige trakter og funnet seg et nytt kjerringemne der. Knut var forøvrig født 20.07.1859 på Bergsvik i Austrheim av foreldre Ole Jacobsen og Helene Knudsdtr.Barna var trolig døpt i Eikefjorden. Mvh. Runre Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anja Vingelven

Hallo Rune!Eg såg at du ikkje var sikker på kvar Rognaldsvåg er . Rognaldsvåg ligg på øya Reksta utenfor Florø. Mellom Florø og Eikefjord er det ca.2,5 mil. Dette var berre ei lita opplysning fra meg. Lykke til ! Mvh Anja Vingelven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.