Gå til innhold
Arkivverket

[#11301] Botner-slekten fra Høland


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Er det noen som kan si noe om Botner-slekten og dens kongelige forbindelse? Er Botner-slektens kongelige opphav anerkjent?Først og fremst ser jeg at det er et gap mellom Torkild Botner (n.1564) og Eivind Gyrdsson. Er det sikkert å si at førstnevnte er efterkommer av sistnevnte? Er det i tilfelle kommet frem noen nye opplysninger om slektskapet?Mitt andre spørsmål er altså om det finnes sikre kilder som bekrefter at Cecilia Sigurdsdatter (datter av Sigurd Haftoreson, dattersønn av Håkon 5.) var mor til Ingjald Guttormsons barn (ingjald Guttormson er altså Botner-slektens påståtte stamfar).Er det forøvrig forsket noe på Ingjald Guttormsons forfedre (hans mor het Gyrid, om jeg ikke husker feil)?Håper noen kan svare på disse spørsmål.Med vennlig hilsen,Kenneth Holter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Her får vi vel si som Olof Palme: Frågan är fel ställd. Spørsmålet skal ikke være hvorvidt Botner-slektens kongelige opphav er anerkjent, men om det er bevist. Det er det ikke.Hvorvidt det er fremkommet nye opplysninger om slektskap her, kommer helt an på hvor oppdatert du er på nyere litteratur. Odd Ottesen er den siste som har publisert forskning på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Odd Ottesen er jo ikke akkurat 'nytt', hvis du tenker på boken. Har han skrevet noe mer siden?Kanskje jeg skal stille mitt spørsmål på en annen måte, da: Hvis man stiller rimelig strenge krav til nøyaktighet i slektsforskningen, stopper Botner-slekten med Torkild Botner, eller kan man 'trygt' sette ham som sønnesønn av Eivind Gyrdsson? Er det noen som har synspunkter på dette?Dette blir antagelig et spørsmål om skjønn, og med min begrensede kunnskap om kildene som omhandler slekten, er jeg ikke i stand til å ta slike skjønnsmessige avgjørelser. Men jeg vil svært gjerne være så nøyaktig som mulig.mvh, Kenneth Holter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Som Lars Løberg påpeker, er det ikke bevist at slekten som bodde på Botner fra senest tidlig på 1500-tallet, hadde noen forbindelse med det gamle norske kongehus.I løpet av de 20 år som er gått siden 'Slekten Botner i Høland' ble utgitt, har jeg ikke kommet over dokumenter som kan kaste klargjørende lys over slekten i middelalderen. Det er på ingen måte sikkert at Halle Torkjellsson på Botner (nevnt 1528-1564) nedstammer fra Eivind Gyrdsson (nevnt 1438-1471). I 1982 presenterte og drøftet jeg opplysninger som kunne tale for en mulig forbindelse mellom de to nevnte menn, uten å kunne bevise en slik forbindelse.Derimot er det helt klart at brev av 1448 (DN III, nr. 797) gir opplysninger som må anses som bevis på følgende forhold: Jon Gyrdsson (nevnt 1448) var sønn av Gyrd Ingjaldsson i O (i Vang i Hedmark), og Gyrd var igjen sønn av Ingjald (Guttormsson) i O (nevnt 1346-1361) og hans hustru Cecilie, datter av herr Sigurd (Haftorsson) i Giske. Dersom Jon Gyrdsson er mannen av samme navn, nevnt 1443 (DN IX, nr. 288), sammen med sin bror Eivind Gyrdsson, er også Eivind sønnesønn av hustru Cecilie Sigurdsdotter.I 'Slekten Botner' antydet jeg at Halle Torkjellssons svigerfar Mons Gudbrandsson(?) kunne være identisk med Mons på O, nevnt 1528. Denne antagelsen anser jeg nå som så svakt fundert, at den bør falle.Vennlig hilsen Odd Ottesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei!Jeg holder nå på med en bok om Dorthe Larsdatter Løkens etterslekt, og i den forbindelse lager vi et forfedre-kapittel. En av Dorthes forfedre var Bottolf Gulbrandsen Dramstad i Askim, som kom fra Botner-slekten i Høland.Jeg har to spørsmål i denne forbindelse, som jeg håper noen kan hjelpe meg med:1. I Askim gårdshistorie bind 2, side 20, - under Eidareng, står det at Gulbrand Botners enke Asbjør giftet seg med Mathis Rolfsen Eidareng. I hennes første ekteskap står det barn: 1. Jørgen, lensmann i Høland, 2. Torkel, Botner, 3. Halle, Kjeserud i Eidsberg, 4. Bottolf, Dramstad, 5. Gjøa, Tomter i Ås.I Botner-boka står ikke noen Jørgen nevnt som barn. Har Askim-boka feil, og at det faktisk ikke finnes noen Jørgen Gulbrandsen Botner, eller er det Botner-boka som har 'glemt' en sønn?2. Hvor langt tilbake kan en egentlig gå på Botner for å regne det som 'sikkert'? Vi hadde tenkt å stoppe ved Halle Torkildsen Botner. Det burde vel være greit, eller?Håper noen har tid til å svare. Takker på forhånd!Med vennlig hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiAng Botner Jeg har kanskje en feil i Botnerslekta.Jeg har følgendene når det gjelder Jørgen Torkildsen Botner f 1660-1746 gift 1691 m Anne Pedersdatter Nordli d ca 1717, Jørgen var sønn av Gulbrand T. Botner 1614-1694 og Anne Ovesdatter Krag 1636 Trøgstad, -1694, Gulbrand har jeg som sønn av Torkild Gulbrandsen Botner 1594-1665 gift 1613 m Ragnhild Rolfsdatter 1592-1660 (dtr av Rolf Helgesen -1620 og Gudrun Oddsdatter -1602, Torkild har jeg som sønn av Gulbrand Halleson Botner - ca 1613 og Aase, I første ekteskapet m Asbjør Hansdtr Logn Indre har jeg barna: Halle G. Kjeserud Botner 1596-1658, Botolf G. Dramstad 1608, og Gjøa 1610-1640, er det her Jørgen skal være?mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg tror ikke du mener at Jørgen Torkildsen Botner 1660-1746 var sønn av Gulbrand T. Botner 1614-1694. Han er vel sønn av en Torkild ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(9:) Jeg har også notert at sønnen Torkel (1594-1665) er fra Gudbrand Botner's ekteskap med Åse (og der hører vel da også lensmann Jørgen hjemme også ?). Men jeg har Åse som første kone og Asbjørg Hansdatter Logn som andre (og da blir ev. barna Halle, Bottolf og Gjøa barn hjemmehørende her). Og Asbjørg blir altså g. påny til Eidareng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei!Det er mulig jeg roter her, men det er vel faktisk ingen som svarer meg på spørsmålet mitt (det første). Selv om det finnes en Jørgen Torkildsen Botner, hvordan kan jeg vite at det er den samme Jørgen som feilaktig står oppført som barn av Asbjørg under Eidareng i Askim gårdshistorie, eller om det faktisk finnes en Jørgen Gulbrandsen Botner?DET er det jeg lurer på.Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Der fantes én Jørgen Gulbrandsen Botner, nemlig han som var født ca. 1660 og døde 1746 og var sønnesønns sønn til Gulbrand Hallesen Botner. – Bygdeboka for Askim har tillagt Gulbrand en sønn for mye.Der finnes ingen lensmann i Høland ved navn Jørgen Gulbrandsen, noensinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiJeg skrev feil i mitt innlegg, det skal selvfølgelig være Jørgen Gulbrandsen Botner jeg mener 1660-1746mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 13:) Otto, stemmer det at Jørgen Gulbrandsen Botner (1660-1746) sin farfar Torkild Gulbrandsen Botner (1594-1665) ble f. i Gulbrand Hallesen Botner (død 1613) sitt første ekteskap med en Åse, og at GHB i sitt 2. ekteskap med Asbjørg Hansdatter Logn hadde barna Halle, Bottolf og Gjøa ? Samt altså at nevnte Torkild ikke hadde noen eldre bror Jørgen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Uten å gå Odd i næringa, kan jeg gjengi hva han skriver i boka: I sitt første ekteskap (med Åse) hadde GHB sønnen Torkild; i annet ekteskap (med Asbjør Hansdatter) hadde GHB barna Halle Gulbrandsen Kjeserud (d. i Eidsberg 1658), Bottolf Gulbrandsen Dramstad (d. i Askim i 1690-årene)og Giøa Gulbrandsdatter død på Ottersrud i Ås omk. 1640. Hun var gift med Anders Colbjørnsen Tomter (d. ca. 1654.)Noen Jørgen er ikke nevnt etter det jeg kan se.En liten kuriositet: Torkild Gulbrandsen Botners hustru Ragnhild Rolfsdatter var søster av Mathis Rolfsen Ereng, stemoren Asbjør Hansdatters ektemann nr. to.Så det ble i familien.Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei!Dere skriver Asbjørg Hansdatter Logn i innleggene deres (nr. 16 og 9). Vet dere at hun kom herfra? Er også hennes foreldre kjent?Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei du!Jeg fikk kjøpt den bare for et par uker siden. Gjennom bokhandelen på Bjørkelangen. Ring dem og spør om de kan få tak i en til deg også. De var veldig hjelpsomme der.Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Hei Ingjerd, takk for sist forresten. At Asbjørg Hansdatter på Ereng i Askim er datter av Hans på Indre Logn (død ca 1616) og Ingrid (død ca 1623) framgår indirekte av et diplom (domskjennelse) av 6. april 1622, Oslo bispestol, Høland prestearkiv. Ingrid Logn var da innstevnet med sine medarvinger til tinget for ødegården Bøler i Høland, og medarvingene var Mathis Ereng i Askim og Gudmund Rud i Aurskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg burde vel ha presisert at Asbjørg Hansdatter Logn første gang var gift med Gudbrand Hallesen Botner og annen gang med Mathis Rolvsen Ereng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Sten!Ja, takk for sist! Og tusen takk for svar. Da kan jeg skrive det i forfedre-kapitlet i boken jeg holder på med nå.Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.