Gå til innhold
Arkivverket

[#11302] Tingvoll-problem


Gjest Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Handegård

Tingvoll-problemPå s. 441 i «Solemndalboka» av Arnold Solemndal (1987) er det omtalt en person, Marit Kristoffersdtr Brekken, som det har vært vanskelig å spore opp forfedrene til med den litteraturen jeg har tilgang til. Det opplyses at hun var født i 1868, og at hun var fra «Ålvundfjord».Jeg har gått gjennom alle Sunndalsbøkene uten å finne noe der. Men i bd. II av Hyldbakks «Gards- og ættesoge for Tingvoll», under gårdsnavnet Brekken, fant jeg en Kristoffer, født i 1846 som aldersmessig kunne passe som far til Marit Kristoffersdtr.Men det merkelige er at Hyldbakk ikke skriver et eneste ord om hvor det blir av denne Kristoffer (Larsson). Han skriver heller ikke noe om hvem Kristoffer giftet seg med, eller hvilke barn han eventuelt hadde. - Det er nok mulig å begrunne en slags hypotese her. Spørsmålet er likevel om noen som kan hjelpe meg med noen *fakta* om relasjonen (eller mangelen på relasjon) mellom Kristoffer Larsson f. 1846 på Brekken og Marit Kristoffersdtr Brekken, f. 1886?Med vennlig hilsen Odd Handegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du har havnet i feil prestegjeld, Odd. Ålvundfjord hørte til Stangvik prestegjeld på den aktuelle tiden. Der finner du Brækken gård i FT 1865 og sannelig het brukeren Christoffer. Hvis du ikke har noe informasjon som utelukker ham, så vil jeg holde en knapp på at han er faren. Her er linken:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Og en datter Marit født 1868 omtales i bygdebøkene for Stangvik. Her heter det at hun ble gift 1892 med lærer Erik Eriksen Hagen på Gyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Takk skal dere ha, og dermed er jo problemet løst. Bortsett at jeg trenger bygdebøkene for Stangvik....Med vennlig hilsen Odd Handegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Har du funnet det du lette etter, Odd? Hvis ikke, har jeg Stangvikbøkene til Hyldbakk med Marit Kristoffersdotter og alle de andre.....Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Jo, jeg har funnet de personene jeg var på utkikk etter (min kones morsslekt), men nye 'problemer' har dukket opp. Jeg har vært innom en rekke kommuner i området som stort sett er ukjente for meg. I øyeblikket venter jeg på bøker bestilt gjennom Bibsys for Aure (Todal) og 'Folk og heimar i Åsskard' (Hyldbakk). Særlig den første blir spennende fordi det her har stoppet opp tidlig på 1800-tallet.Ellers vet jeg lite om kvaliteten på de aktuelle bygdebøkene jeg har sett gjennom. Jeg vet foreløpig heller ikke om det er kommet nyere litteratur som kan gi tilleggsopplysninger. - Og det aller største hullet i den litteraturen jeg er interessert i, gjelder Gjemnes der det foreligger et par bøker, men der hovedbindet for meg mangler (bl.a. Harstad i Batnfjorden). Her må man visst smøre seg med tålmodighet.Med vennlig hilsen Odd Handegård http://home.no.net/valesvei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Dyrli

'Gards- og ættesoge for Gjemnes' bind 3 og 4 kom ut i sommer - dette visste du kanskje allerede?. Her er bl.a. gårdene Bjerkeset, Furset, Åndal og Silset omtalt. Disse gårdene ligger like sør for Batnfjorden. Gården Harstad ligger ikke langt fra disse (Silset grenser bl.a. til Harstad i nordvest). Tror Harstad kommer i bind 5 (2004?). Venter selv spent på dette bindet da jeg også har aner herfra.Mvh Steinar Dyrli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Takk for opplysningene om Gjemnes. Ventetida kan bli lang, men vi får håpe at hypotesen om 2004 holder.....Med vennlig hilsen Odd Handegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.