Gå til innhold
Arkivverket

[#11307] Framgangsmåte for å finne slekt i Amerika?


Gjest Anne Brit Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Brit Jensen

Vår grandtante Jenny emigrerte til Amerika i 1907. Hun giftet seg med en amerikaner og de bodde i Brooklyn hvor han var brannmann. Hun holdt kontakt med søsknene i Norge, men etterhvert som de ble borte (døde) ble naturligvis kontakten mindre. Siste kjente adresse er fra 1980 fra skiftet etter hennes yngste søster. Tante Jenny er naturligvis død nå, hun var født i 1889, men hun fikk to døtre og ihvertfall den ene av disse fikk en sønn. Det jeg har er altså: tantes navn og fødselsdato, mannens navn, døtrenes fornavn, og en adresse fra 1980. Hvordan går jeg fram videre for å finne eventuelle etterkommer etter vår grandtante? Mange hilsen Anne Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Brit Jensen

Fint, G.tante heter Jenny Elise f. Groth født 13.04.1889 i Drøbak. Hun emigrerte til USA 09.08.1907. Giftet seg med Dick Holland og fikk døtrene Catherine og Genevieve (usikker på stavingen av døtrenes navn). Vi tror Dick var av irsk slekt. Siste adresse (fra søsterens skifte i 1980): Mrs Jenny Holland, 220 Littleton Rd., Parsipang, N.Y. 07054, USA. Anne Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du er klar over at Jenny hadde en søster i NY? Anna Holmsen, 540 A. Henry Street, NY. Etter det jeg ser dro flere av hennes søsken...Broren Johan ankom Ellis Island 14. mars 1907, og ved søk på Digitalarkivets emigrantprotokoll, drar også enda fler av det som ser ut som hennes søsken. Kanskje bare på besøk?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1930 bodde familien Richard Holland 38 år (24 år når han giftet seg), f. i NY, brannmann Jenny Holland, 38 år, (24 år når hun giftet seg), f. i Norge immigrerte 1907 Genevieve var 14 år og Catherine var 12.Familien bodde i Brooklyn, i 86. Street.Jeg har vel en viss anelse om at det kan bli vanskelig å finne disse to jentene i USA dersom du ikke har anelse om når/hvem de giftet seg med. Etter det jeg kan se;: JENNIE HOLLAND Født: 13 Apr 1889 Død: Jan 1987 Siste adresse: Postnr.: 07801 Dover, Morris, NewJersey Social Security No.: 136-54-6995 New JerseyDa bør det være mulig å få tak i en obituary... http://www.rootsweb.com/~njmorris/fant ingen sånn helt uten viderøe.... men hvis du leter litt, bør du finne en avis eller noe i Dover, Morris county. Dennne obituarien vil inneholde (kanskje) døtrenes gifte navn!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Brit Jensen

Takk Laila, jasså hun ble altså nesten 98 år! Du har rett i at flere søsken reiste over (Johan er min bestefar) og jeg har et nydelig bilde tatt hos en fotograf i Brooklyn ca 1910 av 5 stivpyntede norske søsken, 2 brødre og 3 søstre. Bare en bror og en søster ble igjen der borte, resten reise tilbake til Norge. ... Jeg ser at det er et Message Board på nettsidene du henviser til, kanskje det hadde vært en ide å legge inn en etterlysning der? Anne Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Prøv da vel!Det er slik at dersom man har kun jenter å jobbe ut fra, må man ty til andre i slekta. Obituaries etter onkler/tanter eller foreldre er helt unike 'kilder' (obs! 2-3-4 hånds kilder!! ikke stole blindt på disse!!) hvor man kan få tak i det gifte navnet på jentene.En annen mulighet er å finne ut hvilken lokale aviser som er i området, og høre med dem om et søk etter obituary. Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.