Gå til innhold
Arkivverket

[#11308] Halshugget?


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Agnethe Sophie Budde, datter av Joucum Budde og Agnethe von Horgen, ble halshugget den 6. september 1678 etter å ha forsøkt å forgifte grevinne Birgitte Skeel. Er det noen som kjenner denne historien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Det er skrevet en artikkel om henne i Personalhistorisk Tidsskrift 6 V: 'Agnete Sophie Budde' av Aug. Fjelstrup. Hun ble halshugget i København for giftblanderi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Kan det sies litt mer om hennes foreldre ? Er det snakk om den kavalleri-løytnant Joachim Budde (1626-70) som kom fra Tøllist på Øsel og døde i Moss ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Ja. Han var av den adelige slekt og sønn av Fredrik Budde og Karen Urup, står det i Ovenstads Militærbiografier. Han ble født i Tøllist i Øsel 1626 og døde 1/11 1670 i Moss. Han giftet seg 1652 med Agnete von Hargens, født i Øsel,død etter 1676. De hadde 3 sønner og 6 døtre.Joachim tjente 1643-45 i Holland og andre land. Han solgte Tøllist på Øsel og flyttet med hustru og barn til Danmark. Flyttet i 1662 til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Sølvi! Jeg går ut i fra at Personalhistorisk Tidskrift er et dansk tidsskrift. Har du nr. og år, og skulle du tilfeldigvis vite hvor jeg kan få tak i bladet.Av barna til Joachim og Agnete har jeg bare opplysninger om fire av dem, nemlig Dorthea, Agnethe, Ellen og Mathias. Håper du har noen opplysninger om de fem andre? Og hvor ligger Øsel?Hjertelig hilsen Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg går ut fra at du får låne Personalhistorisk Tidsskrift på et bibliotek i Oslo. Jeg har lånt boken på lokalhistorisk avdeling i Bergen. Jeg håper jeg skrev av riktig rekke og bind da jeg noterte kilden, men Personalhistorisk Tidsskrift, rekke 6, bind 5, ble utgitt i 1914 i København.Jeg har to barn til: Fenrik v/Vesterl. nasj.inf.regts Ryfylkeske komp 1682, Reinhold (Reinhardt) Friderich Budde, som druknet 30/9 1685, og Anne Margrete Budde.Øsel er en øy i Estland, utenfor Rigabukten.Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon: 'Valdemar Seier erobret 1206 øya för å få bukt med de beryktede estiske sjørøvere der, men de tyske sverdridderne inntok den allerede 1227. Da tsar Ivan 4 i 1558 begynte sin angrep på den livlandske ordensstat, søkte tyskerne beskyttelse hos kong Frederik 2, og øya kom igjen under Danmark, som imidlertid måtte avstå den til Sverige ved freden i Brømsebro 1645.'Så det var nok årsaken til at Joachim Budde flyttet fra Øsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Bengt: Er den Ellen du nevner identisk med den Ellen Budde som ca. 1684 blir den 4. kona til fogd i Bragernes og Vang, Arent Michelsen von Kampen (ca.1625-1693)? Han fikk visstnok sønnen Hans (1652-ca.1772) og dessuten Hans jr. og Lisbeth med sin første kone (hva het hun? Anne?), ble senere (ca.1660) g. påny med Malene Everstdatter Hjort (ca.1630-1663) og fikk med henne d. Anne (1660-1741), g. seg påny i 1664 med Elsebe Christensdatter (ca.1640-1683)(datter av hvem?) og fikk med henne døtrene Karen og Margrethe. Med Ellen Budde fikk han døtrene Elsebe og Malene, oppkalt etter de to foregående koner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Per! Helt rett. Dette er samme dame. Du har flere opplysninger enn det jeg har. Det lille jeg kan bidra med her er: Ellen, f. ca. 1656 i København og d. etter 1694. Arent første kone har jeg registrert som ukjent. Hans andre kone har jeg et litt annet navn på enn det du har, Magdalena Evensdatter Hjort. Hun er datter av Stangepresten Even Hjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.