Gå til innhold
Arkivverket

[#11309] Fornavn: Xten....... eller: Xtens.


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Det er mulig at svaret finnes ett eller annet sted, men jeg har ikke lykkes i å finne ut hva navnet skal være når det er skrevet med X som første bokstav. Her er et eksempel fra 1801-tellingen i Røyken: 570 Xsten Ellefsen Mand 50 Gift 1. Huusmand med jord Noen som kan hjelpe?? Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror ikke Østen ble skrevet med XDette er en helt vanlig skrivemåte på Xoffer, Xten, Xtian, Xtine.... har aldri sett den istedet for Ø, da må det være Prestemannen som har en egen evne til god fantasi :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Her er alle fornavn som begynner på X med antall forekomster, gjeldende for 1801-tellingene i Digitalarkivet.93 xsten, 1 xstence, 3 xster, 33 xstian, 1 xstiana, 3 xstien, 12 xstina, 79 xstine, 2 xstinne, 1 xstoph, 101 xstopher, 6 xtine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

For ikke å snakke om at 'Xania' er en gjenganger når det gjelder fødested i folketellingene 1865 og 1900. Det er selvfølgelig snakk om Christiania! Jeg husker at jeg ikke skjønte bæret første gang jeg så det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Eller X:ia. Ellers til Marit Berg og Laila: Nei, det er riktig som Laila sier, Ø ble neppe skrevet som X, MEN gotisk stor Ø fra 1750-tallet ser gjerne ut som en moderne D med høyrevendt strek / igjennom og en avkrysning `i midten, og hvis presten hadde en åpen håndskrift, så ser det til en viss grad ut som en X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.