Gå til innhold
Arkivverket

[#11312] Søker Slekt i Minnesota


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg søker info. om Harriet Marie Hopland f.Halvorsen. Født: 02.09.1882 i Fredrikshald. Død: 06.12.1955 i Ramsey, Minnesota, Usa. Bosted i 1900: Drammensveien 99 i Kristiania. Foreldre: Snekker Ludvig Andersen (Emigrerte fra Fredrikstad i 1888 som murer med samme navn som nevnt over)(kaller seg også Hans Ludvig Halvorsen). Født: 02.12.1860 i Fredrikshald.(Bostedet her i Norge var i Fredrikshald). gift/samboer med Petronelle Marie Andersen Storkleven (reiste til Sverige rundt 1888)(Bostedet her i Norge var i Fredrikshald). Født: 28.10.1859 i Fredrikshald. (Flyttet aldri til Minnesota,Bodde ikke sammen etter 1888).Harriet Marie Hopland bodde på 1950-tallet i Minnesota. Fikk en sønn som er kjent av meg med navnet George Peter Hopland. Født: 27.09.1910 i Minnesota. Død: 06.02.1995 i Ramsey, Minnesota, Usa.Det jeg søker er: 1.Hvem var mannen til Harriet Marie? 2.Hvor ble Harriet Maries far Hans Ludvig Andersen/Halvorsen av? 3.Finnes det nålevende slekt av Harriet Marie, hvor finner jeg de? Dette står jeg fast på, takknemlig for alt av info. og tips. Finnes det og så annen info. som kan komme til nytte så er jeg også takknemlig for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er flere adresser: This is the Minnesota Historical Society Death Certificate Index address[url="http://people.mnhs.org/dci/Search.cfm>http://people.mnhs.org/dci/Search.cfmThis is the Bygdelag page address:http://www.hfaa.org/bygdelag/Here is Minnesota Genweb Page:http://www.rootsweb.com/~mngenweb/MN GenWeb by County List:http://www.rootsweb.com/~mngenweb/counties.htmThe Minnesota Genie Angels (FREE HELP with research for only copying/mailing expenses):http://homepages.rootsweb.com/~angels/mn.htmlMinnesota Genweb Lookups Page (probably on the one above too):http://www.rootsweb.com/~mngenweb/lookups.htm(If you'd like the webpage showing all Minnesota county historical societies, it is http://www.mnhs.org/preserve/mho/chsclo.htmlMinnesota Death Certificates 1908 - 1953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at far til George Hopland var norsk innvandrer i USA. I Sogn og Fjordane, Utvik sogn, vil du finne mange som heter Hopland som er en gammel gård/bygd der. Jeg vil anta at om du søker emigrantarkivet, utvandrere over Bergen havn, vil du finne mange som heter Hopland i protokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er Hopland flere steder enn i Sogn. F. eks. i Austerheim er der Hopland og Hoplandsfjorden, i Lindås og i Meland.Det er jo og mulig at det finnes Hopland på Østlandet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Kjellaug og Tor!!!Det var mye innteresant. Jeg kontaktet foresten en man med navnet Mel Hopland i dag og han skulle finne ut om sønnen til Harriet, George Peter hadde noen barn som var i live. Nå kan jeg begynne å nærme meg noen slektninger i Amerika også. Han kunne også fortelle at hans besteforeldre som het Hopland kom fra Bergen.Jeg skal inn og sjekke emigrantene fra Bergen nå, så da må jeg bare takke igjen.Ønsker flere tips hvis det er flere måter å finne mine aner i amerika på.MVH Kai Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! En ting du bør gjøre, er å bestille døds-attestene på Harriet og Georg P. SIden du har dato for død på dem begge, regner jeg med at du har funnet disse her: http://people.mnhs.org/dci/Search.cfmHer vil sannsynlig vis Georgs farnavn stå, og, hans navn vil muligens også stå på Harriets attest.Obituary fra avisen vil også gi mange svar. (Bl.a. om Georges familie. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da har jeg funnet ham. Harriets mann. Han heter Peter. Peter Johannesen Hopland. F. 11.12.1879 'out of state', død 25.10.1959. Mothers maiden name Eikeland.Dette er fra naturalization-index: Hopland, Peter Johannessen (Mrs.Harriet County: Ramsey Reel: 54 Code: 142 Volume: 33 Page: 237 Operator: CONRA Date: 22 January 1999 Time: 10:05 Document Type: Years: NumbersSeveral years ago, the Iron Range Research Center purchased the entire set of microfilmed Minnesota County Naturalization Records (87 counties) from the Minnesota Historical Society. Because the record set was one of the most widely used records in the Iron Range Research Center, it quickly became apparent that the indexes to the records were incomplete and often inaccurate. Conrad Peterzen, a Research Center volunteer, resolved to make a new comprehensive index to the entire set. His index recorded the name of each person requesting citizenship and included the following information: Spouses name, county of residence, microfilm reel reference, print volume, and page number. The index also includes records of people who were denied citizenship and those who never completed the process. The present version of the index contains 57 out of the 87 counties and roughly 500,000 records.The fact that spouses are listed in the index can be especially important because before 1922, women became citizens through their husbands and did not have their own papers. This index provides the necessary information for researchers to access the original papers in the microfilm collection. The microfilmed papers contain most of the relevant genealogical information, i.e., dates and places of birth and marriage.Note: While most of the locations refer to counties, the following names are cities in St. Louis County: Virginia, Hibbing, Ely, and Duluth.For copies of the actual Naturalization Records and for the Iron Range Research Center Library and Archives Handbook, including order forms, fee schedules, payment options, etc., please submit name and U.S. Mail address to the Iron Range Research Center.Iron Range Research Center PO Box 392, Hwy 169 West W. Chisholm, MN 55719-0392 Phone: 218-254-7959 Fax: 218-254-7971 Email: yourroots@ironworld.comPlease include as much information as possible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tror dette kanskje da kan være en storebror: Lenkei hvertfall verdt å sjekke. Han er reg. på Ellis, som Rasmus Ekeland. Han skulle ikke til bror sin, men en kompis. Kanskje Peter ikke hadde rest enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette henger faktisk på greip.18. november 1867 skjer det i Hosanger et bryllup, mellom Kari Jacobsdatter 21 år(far Jacob Gudmundsen) og JOhannes Rasmussen 24 år (far Rasmus Bergesen)Og, disse to er bl.a. foreldre til den Rasmus over som dro til det forgjettede land. Og! Kari Jacobsdatter er å finne på ... akkurat! Eikeland! i 1865.JOhannes og Kari fikk bla. disse søte små: Jakob Magnes JOHANNESEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 18 Sep 1869 Hosanger, Hordaland, Norway 30. Rasmus JOHANNESEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 04 Jan 1871 Hosanger, Hordaland, Norway 31. Thorbjorg JOHANNESDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 17 Mar 1876 Hosanger, Hordaland, Norway Dette er fra VRI, som da ikke dekker dette prestegjeldet lengre frem enn 1876, og vår Peter ikke er født før i 1879, så er det ikke rart vi ikke finner'n.JOhannes bor på Hopland i 1863 (som bygningsarbeider, logerende helt sikkert den samme som er far til Rasmus.Vel, håper noen kanskje kan be/avkrefte dette, så vi kan komme videre? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hariet Halvorsen (slik skrevet) ankom Ellis Island 4. juli 1906, og selvsagt! mangler manifestet! OG det går ikke an å finne vha P. Morses sider heller! Grrrrrr! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Alle gode hjelpere!!!Jeg er overveldet av hvor mange flinke mennesker som er i vårt RIGE NORGE som pleide å bli sittert av konger og embeds menn i Norge før. Hvordan er det mulig at lille jeg kan finne mine slektninger i store Amerika.Jeg skal nå prøve å ta inn alt å se, men først må jeg se Torsdagsklubben. Etter det begynner jeg for fult med dere kilder og tips til meg. NEI, jeg tar det med en gang. Jeg får sette igang.TUUUUUUUSEN TAKØnsker fortsatt flere tips hvis det er mulig å få flere nå da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

HEI IGJEN!!!jeg lurer på om dete er noen som har tilgang til folketellingene for Minnesota? Det hadde vært snilt av den personen som hadde hatt det å sett om det fantes flere søsken. Hvis det hadde gått så kunne han jo mailet meg privat hvis det er slik at en av personene lever idag?Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg har censusene, men jeg finner dem ikke. Ellers hadde du fått dem servert på fat for lenge siden. De som har indexert folketellingen har sikkert skrevet feil. Jeg skal se om jeg har tid senere. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Laila!!!Det var jo hyggelig at du har prøvd å finne de!!! Familien kan jo også ha kalt seg Johannesen ettersom han Peter het det også?Takk for alle tips og informasjoner dere har hjulpet meg med.ønsker fortsatt flere tips og informasjoner angående fam. Hopland i Minnesota.Hvis dette kan hjelpe så har jeg en adresse de bodde på: 1524 Asbur, St.Paul, Minnesota, USA. Dette var da en adresse de hadde på 50 og 60-tallet. De bodde muligens der før det også?Jeg er jo også på leting etter foreldrene! Dere kan lese om de på øverste innlegg av meg. Faren kan også muligens ha flyttet til Minnesota?Takk for alt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei!!!Det ser ut som om denne ene slektningen av meg i amerika ikke svarer meg via mail!!!Hva gjør jeg nå hvis han ikke vil? Jeg prøver å sende han et brev så får vi se.Takk for tips og svar fortsatt motagelig for alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Dette er et veldig sårt tema. Og, det er det samme om det er over landegrenser eller om det er bare over gata!Du kan ikke tvinge noen til å synes det er hyggelig å bli kontaktet av fjerne slektninger.Du vet ikke hva som har skjedd gjennom hundre år. Det kan til og med være at den personen du prøver å kontakte ikke lever lenger. Det kan også være at den mail-adressen du forsøker ikke er aktiv lenger.Det er faktisk noen som foretrekker 'aller største møjliga tystnad'. Jeg har sett dem. De bor laaaaaangt utpå inni hvorenn, og er totalt uinteressert i deg og ditt, meg og mitt, oss og vårt. Du må bare godta om de ikke ønsker kontakt/ikke er i stand til å kontakte deg..Har du vanlig postadresse, skriv et brev. Da har de mulighet til å kunne velge om de vil svare deg. Og, dersom du er knuselur, får du noen til å lese gjennom for deg, slik at brevet har en fin, hyggelig og særlig høflig tone, ikke minst! (uansett hvor flink man tror man er i engelsk, er det alltid greit med en 'second opinion'!)----------En liten historie fra omvendt.Jeg er mye på Norway-List (denne kan man lese om andre steder). Her var det en dame, hun skulle til gamlelandet til tipp-oldeforeldre. (altså hit til Norge). Hun ønsker selvsagt kontakt med slekta som hun har funnet via nettet og andre hjelpsomme. Det var bare at....Jeg får en e-post. Ringer vedkommende familie i Norge, og de er mottakelige for kontakt via vanlig post. Men, via meg. De har brent seg før. Så får jeg vite at de har fått spørsmål om å huse (gratis) 6-8 amerikanske fjerne (5-6menninger) i en uke!!!!! Og, det fra samme damen tidligere!!! så, jeg sender post tilbake og sier.... beklager. De er ikke interessert.-----------Siden jeg er inni dette med emi/imigranter stadig vekk, er jeg også ofte borti denne problemstillingen.----------Jeg tror vel at kanskje at nordmenn kanskje er mer reserverte enn amerikanere når det gjelder å møte fjerne slektninger.Jeg ringte en mann for bare 14 dager siden (her i Norge) for hans nevø!! i USA: Han var ikke det spøtt interessert, han var langt over 80, og hadde ikke tenkt på denne gutten og hans far på langt over 50 år. Høflig og bestemt...(faren til nevøen var altså nordmannens bror)Vel, dette ble langt. Natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Laila og alle dere andre!!!Takk for mange fine svar som har klart og hjelpe meg til å finne slektninger i Amerika. Jeg skal en av de første dagene som kommer få sendt et brev, kanskje det går lettere da???Ønsker fortsatt informasjon og tips hvis det er flere som sitter inne med noe!!!Hilsen Kai Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei alle!!!Nå har snakket med han igjen og det viste seg at han ikke var i samme familie som jeg var på leting etter. Hans familie kom fra Trøndelag???Hvis det er flere som kan hjelpe meg med informasjon og tips så blir jeg veldig glad for alt dere måtte skrive ned!!!Jeg hadde tenkt å ta en tur med min mormor hvis det blir slik at vi finner dem innen jeg blir så gammel at jeg ikke orker. Ha et fortsatt godt nytt år alle sammen!!!MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.