Gå til innhold
Arkivverket

[#11316] Folketelling 1900, Carl Fredrik Svendsen


Gjest Mona Dalheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Dalheim

Carl Fredrik Johnsen f. 24/10 1875. Begge foreldrene dør i henholdsvis 1895/96. I skifte av 1896 står det at han kaller seg Svendsen. Han er f. i Kristiania, og bodde der. Han kan også ha flyttet til Bergen, der de andre søsknene flyttet etterhvert. Jeg finner han ikke i 1900 tellingen. Har også forsøkt døde, begravede i Bergen. Flere av søsknene dør unge, kanskje er dette også tilfelle med han. Eller søker jeg ikke godt nok? Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Dalheim

Hei Laila! Takk for svar. Foreldrene er: Svend Johnsen, f.1824 i Karlstad og Kristine Johnsen f. Simonsen, 1840 i Karlstad. Barn: 1. Anna Marie f. 1871, Vitalis f. 1878, Christine Emilie f. 1879, Simon Johan Gustav f. 1882 og Martha Mathilde f. 1885. Jeg har funnet ut det meste om de andre søsknene. Alle barna er født i Kristiania. Tips om hvordan jeg skal finne foreldrene i Karlstad ville også være bra. Jeg må vel først lete i utflyttningslister. Men hvilken førsamling, eller hva? Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Dalheim

Tillegg. I dødsanonsen til Vitalis som dør i 1913, er ikke hans navn oppført, ei heller som arving. De andre søsknene er med, bortsett i fra E. Christine som dør i 1902. Hadde han flyttet/reist ville vel hans navn alikevel vært oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du må jo aller først finne ut hvilket len Karlstad tilhørte. I Sverige finnes noe så fint som Husforhørslengder. Det er bl.a. en slags årlig folketelling, nattverds og konfirmasjonslister m.mye m. I disse listene står det utrolig mye, bl.a. når folk flyttet til og fra og hvor om du er heldig. Det finnes også vanlige krk.bøker såklart. Film fra Karlstad kan du bestille fra Statsarkivet på Sogn. Du kan få hjelp til det hos vakten på lesesalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Mona Dalheim, Mest 'moro' är det väl att forska själv och göra som Berit Knudsen föreslår. Men, då Värmland numera finns på Genline (digitaliserade bilder av kyrkoboksmaterialet på Internet), och en hel del forskare på Anbytarforum http://genealogi.aland.net/discus/, har tillgång till denna ganska dyra tjänst, kan det vara möjligt att ställa frågan under Värmland, Karlstad, i Anbytarforum. Och hoppas på hjälp. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest mona dalheim

Hei Berit og Olle!Jeg sitter med brukket ben, så jeg har hatt en del problemer i det siste, men nå er jeg igang igjen. Takk for begges svar. Jeg har tidligere hatt innlegg i anbytarforum under Karlstad, men der er det ganske dødt. Ellers er jeg litt usikker på om jeg ved kirkebøker skal bruke landsförsamling eller stadsförsamling. Jeg vet jo ikke om de bodde i selve byen.Mona D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.