Gå til innhold
Arkivverket

[#11317] Hvor gik Hans Falch i skole i tidsrummet 1865-75 og hvor blev han konfirmeret ?


Gjest Hans Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Falch

Min farfar Hans Peder Nerland Falch var ifølge folketællingen 1865 til opfostring hos hans farmor og fasterne venke og Hanna Falch.Digitalarkivet: 1865-telling for 1432 Førde.310 5 227 8de og 14de kredse Førde Førde Skeid 65c1a1 1 Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Stort kveg Får Poteter2098 13 1 Fransike Falch Madam Husmoder eller styrer Huusholdningen for Datteren e 74 k Kins Prgj.2099 14 1 Venke Falch hendes Datter Gaardbruger og Selveier ug 32 k Førde Prgj. 2 2 22100 15 Hanna Falch hendes Datter eier Gaarden sammen med sin Søster Venke ug 50 k Kins Prgj.2101 16 Sanna Daniels. Fosterdatter ug 17 k Kins Prgj.2102 17 Hans Falch Fostersøn ug 6 m Førde Prgj.2103 18 Lovise Nilsd. Tjenestepige ug 19 k Førde Prgj.Farmoren dør i 1868 og Hanna dør i 1867. I folketællingen 1875 er Hans Falch dæksdreng.Digitalarkivet: 1875-tellingen: bergenske skip i utenriksfart. [12165/4]Post 1 av 1 utvalde i databasen Type Skipsnavn Hjemsted Kommerselester Skipsfører Posisjon Endehavn Dato Stilling Fornavn Etternavn Sivilstand Alder Bosted Fødested Tro. 645 Skonnerbrig Italia Bergen 127 1/2 O.G. Matzau Hull Messina 1te Januar 1876 Dæksgut Hans Peder Falk ugift 14 Bergen Dale Sundfjord Alle henhørende til den norske Statskirke.Spørgsmålene er: findes der elevprotokoller for perioden 1865 – 1875 fra Førde evt. Dale som kan fortælle hvor Hans Falch gik i skole ? Hvor blev han konfirmeret ?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Hans Falch

Jeg tager op et gl. spørgsmål og forenkler det lidt:Blev Hans P. N. Falch konfirmeret i Dale i S&F i tidsrummet 1874-75 ?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Nei, jeg finner ham ikke konfirmert i Dale i Sunnfjord, og heller ikke i Førde.Skolearkivene er kommunale, og havner ikke i statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Det er lidt af en gåde hvor han så boede, men jeg kan altså udelukke Førde og Dale.Mange tak for svar.Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Hans Falch

Jeg har 2 nye bud på hvor min farfar Hans P. N. Falch kunne være konfirmeret:1. bud: Hanses far Edvard Falch, var lensmand ansat i 1876 på Bremanger og bosat i Kalvåg.2. bud: Hans P. N. Falch var stærkt tilknyttet til sin slægtning Johannes Martin Falch, han var lensmand ansat fra 1876 i Aal og Torpe i Hallingdal.Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner dessverre ikke noen konfirmant Hans P. N. Falch i Bremanger 1874-1875.Som dekksgutt på reise fra Bergen i 1875 har jeg mindre tro på et tilhold i Hallingdal, men har ikke kirkebøker som kan konsulteres der. De ligger i Statsarkivet i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Falch

Jeg har et nyt bud på hvor min farfar Hans P. N. Falch kunne være konfirmeret:Hanses faster Wilhelmine Lind Falch gift Nøstdal boede på gården Vaagene i Kinn S&F. Som det fremgår af 1. indlæg var Hans Falch en tid til opfostring hos hans fastre Venke og Hanna Falch sammen med Wilhelmines datter Sanna (Petronelle Susanne) Danielsen.Spørgsmålet er: Blev Hans Falch konfirmeret i Kinn i perioden 1874-1876 ?Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.