Gå til innhold
Arkivverket

[#11319] Axel Ødegård , kjøpmann i KRISTIANIA i 1916


Gjest Inger Kvennodd
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Kvennodd

Jeg søker etter min bestefar Axel Ødegård, kjøbmand, Hegdehaugsveien 14. i Kristiania i 1916. Referer til adresseboka 1916. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1900 finnes i Aker på Granbakken gnr. 6/73 en Axel Ødegaard f. 1870 Aker gift med Signe f. 1876 Chra. Ingen barn. Han var disp., fabr. for condenseret melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ham er det ikke, ei heller murmesteren med samme navn i Aker. Disse to står også oppført side om side med Ingers Axel i adresseboka 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Berit og Kristian Tusen takk for svar og oppklaring fra Kristian. Jeg kan desverre ikke komme med noen alder på Axel Ødegård, da bestemor og bestefar ikke var gift. Det eneste sikre jeg har er fødselsattesten til mamma, som ble døpt i Kristiania Prestegjeld 31.01.1917, og at hun er født på Kristiania Kvinneklinikk 10.09.1916. da er Axel oppført som Ungkarl og kjøpmand. Har vært i kontakt med Domkirken i Oslo, men der kunne de ikke finne noen døpt 31.01.1917. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror Axel må stå med et annet etternavn i 1900. Har prøvd med fornavn som begynner på 'Ak' eller 'Ax' kombinert med etternavn som begynner på 'Ødeg'. Det gir fire treff; melkedisponenten og mureren, samt to små gutter som trolig er for unge til å komme i betraktning. De bor dessuten et stykke fra Oslo, uten at det skal tillegges så stor betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Kristian Jeg har også prøvd en del forskjellige kombinasjoner, men uten resultat. Kanskje han er utlending? Var Ødegård et vanlig navn i Sverige kanskje? For meg virker det jo ganske vanlig. Kan jo komme med litt mer info. Min bestemor var født i 1888, og var da 28 år når min mor ble født. Så utfra det kan jo godt Axel være i alderen 30-50 år. Venter spent på neste innspill. Har vært på leieting det siste året uten å ha lykkest. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Inger,Det finnes en kjøpmannsslekt på Nesodden som heter Ødegård. Skogheim Landhandleri på Fagerstrand ble startet av Erling Ødegård ca. 1925. Yngste sønn driver fortsatt butikken. Kan Erling være sønn av Axel? Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Arne Tusen takk for svaret ditt. Det du spør om kan jeg ikke svare på nå, for mamma hadde ingen kontakt med sin far. Men det hadde vært et forsøk og prøve å få kontakt med Erling, så kan jo kanskje han svare på om faren het Axel. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram, men en liten henvendelse kan vel ikke gjøre noe skade. Igjen tusen takk. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei igjen. Nå begynner jeg å bli trøtt. Jeg leste ikke innlegget til Arne godt nok før jeg svarte. Jeg må vel ta kontakt med sønnen til Erlig for og høre om hans bestefar her Axel. Bare en oppklaring. Natti natta. Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hai Arne. Har idag vært i kontakt med sønn til Erling, som startet Skogheim Landhandleri på Nesodden i 1923. Han kjente ikke til noen Axel Ødegård som var kjøpmann i 1916. Så da får jeg lete videre. Min bestemor arbeidet som stuepike på et hotell i Kristiania i 1916, men det var jo ikke sikkert at Axel var kjøpmann der. Tar imot alle tips med takk. Fantes det noen register for kjøpmenn i Kristiania i 1916? Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekket Rikshospitalet og der står det f. 10/9 1916-døpt 31/1 1917. Faren p.t. i Stavanger? f. 1891. Moren gift 28/2 1929 osv., men den delen kan du sikkert. Faddere reisende Oluf Jacobsen Eidanger, Hans Jacob Jacobsen Skien, Sigrid Noreng. Moren arbeidet på hotell B... på Karl Johan, bodde St. Olavsgt., men så ser det ut som det også er ført noe om en annen adresse på hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei igjen Berit. Tusen hjertelig takk for svaret ditt. Disse opplysningen hadde jeg ikke. Nå ble jeg kjempeglad. Det står nok ikke at moren er gift 28.02.1929,men jeg lurte på om du har en mulighet for å maile meg privat for mer informasjon. Adressen er: helkven@frisurf.no Igjen mange ganger takk. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei igjen. Har nå via gode hjelpere funnet ut en del nytt om Axel Ødegaard. Han skal være født 1891, bodde i 1916 i Hegdehaugsv. 14 I i Kristiania. Jeg vat han han oppholt seg i Stavanger i 1917, for kortere eller lengre tid. Er det noen der ute som vet hvordan jeg skal gå videre fram for å finne ut noe mer om Axel? Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.