Gå til innhold
Arkivverket

[#11320] Aner og etterkommere av Jan Pettersson Larf, død 1709 i Sandar, Vestfold


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Jan Pettersson Larf (i 1701 kalt Larsen Larv) var sersjant og bodde på Vataker i Sandar ca. 1700-1709. Finnes ikke i Ovenstads militærbiografier. Er det noen som sitter på opplysninger om hvor han oppholdt seg før 1700 eller som eventuelt kjenner hans avstamning?Noe å gå etter (arvingene i skiftet 1709):Barn med Olaug Andersdatter: 1) Anne Sofie Jansdatter, gift og bosatt i Holland. 2) Margrete Jansdatter, 32 år, tjente i Drammen. 3) Johanne [Marie] Jansdatter, gift med Anders Pedersen, Amundrød i Tjølling. 4) Petter Jansen, [19 år i 1701] gift og bosatt i København. 5) Jan Jansen, 25 år, tambur.Barn med Maren Gulbrandsdatter: 6) Oline Maria Jansdatter, 17 år. 7) Ulrik Jansen, 10 år.Barn med enken Anne Olsdatter: 8) Ole Jansen, 1 1/2 år.Barn i Nederland og Danmark antyder kanskje en kobling til et eller begge av disse landene? Kunne også tenke meg ytterligere opplysninger om barn nr. 1, 2 og 4. De øvrige har jeg kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jan Jansen døde barnløs i 1748, og skiftet etter ham gjør derfor rede for hans søsken og avdøde søskens barn. I dette skiftet nevnes verken Anne Sofie, Margrete eller Petter, og en kan derfor trekke konklusjonen at de er døde og at det ikke finnes arvinger.Jeg sitter likevel med følelsen av, at siden to av dem bodde i utlandet, var kontakten brutt. Men da burde det i det minste stått at det var usikkerhet rundt arvingene.Spørsmålet om Jan Pettersson Larfs avstamning står derimot ved lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Omtrent halvparten av personene som 1801 heter Olaug e.l. hørte hjemme i Østfold. Kan navnet på den første kona, Olaug Andersdatter, gi en pekepinn - og peker pinnen mot Østfold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Else Thorsen

Jan Jansen Larf var forlover i bryllupet til Fredrik Hansen Svines og Gunhild Jensdatter da de giftet seg i Sandar 07.09. 1743. Den andre forloveren er Hans Hansen Lundeby, sannsyligvis Fredriks far.Jeg tenkte da at Jan Jansen kanskje hadde en tilknytning til Gunhild Jensdatter, som jeg ikke har klart å finne foreldrene til. Nå ser jeg at Jans søster Oline Maria Jansdatter giftet seg i 1719 med Jens Olsen fra Fekja/ Fetja i Sandar. Det jeg lurte på var om Gunhild muligens kunne være deres datter. Hun skal være født omkring 1723.På Familysearch er Oline Maria og Jens oppført med flere barn, men ingen Gunhild. Jeg kan heller ikke finne henne som konfirmert i Sandar, så det er vel et heller tynt håp, men om noen hadde noen opplysninger som kunne hjelpe til med å klarlegge om hun tilhører denne familien, ville jeg bli veldig takknemlig!Kan også nevne at Oline Maria døde i 1763, så hennes barn er vel neppe nevnt i skifte etter Jan Jansen Larf i 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fra FS og veldig usikkert. Det finnes noen Larf i Sverige. Bl.a. en Erich Mattson Larf fikk barn i Stockholm i 1675. Så fantes det også en Petter Larf gift 1734 Veberød Malmøhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Else;den mest sannsynlige årsaken til at Jan Jansen Larf var forlover for paret på Svines er nok at han var en av deres naboer (han bodde på en av Sem-gårdene). Så lenge Gunhild Jensdatters opphav er ukjent, bør vi likevel holde muligheten for slektskap åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Takk for svar.Ja, jeg var inne på tanken, særlig med tanke på at det står at Jan Jansen bor på Svines under Gunhild og Fredriks vielse. Siden jeg ikke kan finne Gunhild som konfirmert i Sandar er det vel også store muligheter for at hun kommer fra et annet prestegjeld, selv om vielsen stod i Sandar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.