Gå til innhold
Arkivverket

[#11322] Hedalen Prestegård ft.1801 - Hans Erlandsen?


Gjest Steinar Dyrli
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Dyrli

Erland Erlandson f.1716 (el. 1722) d.1812 gift 2.gang med Marit Olsdotter, f. 1748 kom sannsynligvis fra Oppland til Nesset i M&R ca. 1776. De drev følgende husmannsplasser i Nesset Prestegjeld: Røisgjerdet fra 1776-78, Sølåtta fra 1778-1788 og deretter Erlandsvik (Husmannsplass under Indre Bugge).I følge ”Gards- og ættesoge for Nesset” b.V og VIII er det antydet at Erland og Marit kom fra Lesja. Jeg har ikke funnet spor etter disse i verken Lesja eller Dovre. Har utvidet mitt søkeområdet til Lom og Skjåk – foreløpig uten resultat.Ved søk på 1801-tellinga for 0515 Waage får jeg treff på Hans Erlandsen f.1723 som er g.m. Embiør Jonsdtr. f.1728 som husmann på Hedalen Præstegaard. Deres barn og barnebarn har stor navnelikhet med Erlands og Maries barn. Alder passer også svært bra. Kan Hans være en bror av Erland som flyttet til Vestlandet? Kjenner noen opphavet til Hans Erlandsen?Mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei! Fant følgende info på Børje Jonssons sider:Vågå: VIG2 15.3.1760 i Hedalen sogn ' 1760./trolov/d: 7 oct, ægtew: d: 12 april Enckem, Erland Erlandsen,Pige Marit Olsdatter Caut: Siwer Skaarr:, Jørgen Backen'.p. 107.Dete står under Erland Olsen f. 1726 i Malum på Breden, Sel sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Dyrli

Hei Liv,Takk for tipset!Jeg har i lang tid forsøkt å spore opp Erland og Marits aner så dette var et kjærkommet innspill. Dato for giftemål passer ganske bra med hensyn til barneflokken.Erland og Marit fikk 12 barn. De to første er født før de kom til Røisgjerdet (Nesset) Barn; Anbjørg f.1763, Erland f.1764, Barbro f.ca. 1768, Ola f. 1771, Ingeborg f.1775, Mari f. f.1777, Marit f.1779, Erland. f.1782, Ragnhild f.1784, Hans f. 1786, Ingeborg f. 1789 og Kari f.1792.I følge ft. 1801 (Bugge Indre –Nesset) er Erland f. i 1716 (i følge bygdeboka er han født i 1722). Dette skulle jo tilsi at han var 76 år da han fikk sin siste datter!?Er det noen som vet om det finnes oversikt over inn-/utflytta personer i Sel/Heidal så tidlig som i 1760-åra?Mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.