Gå til innhold
Arkivverket

[#11323] Søker info. om Margrethe Marie Knudsen f. 1849 i Kopervik, Rogaland.


Gjest Arne Solås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solås

Margrethe Marie Knudsen giftet seg i Bergen i 1874 med uk. Andreas Mathiassen fra Askvoll. Her er oppgitt at hun er født i Kobbervig den 5. oktober 1849.All info om denne Margrethe Marie er av interesse, og taes imot med stor takknemlighet, - hennes foreldre, besteforeldre, bosted m.v.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Arne !Jeg kan kun hjelpe deg med foreldrene og 'bestefedrene' til Margrethe Marie. I følge Bygdebok for Karmøy, Stangaland og Kopervik av Arnvid Lillehamer s.501. var de:Knut Olsen Snarem f. ca 1794 d. 1859 sønn til Ola Knutsen, Tordsrudeiet i Rollag prestegjeld, i Numedal. g.2.g 1844 med Valborg Jakobsdatter f. ca 1814 datter til Jakob Øvernes i Etne.Det er ikke nevnt noe mer om Margrethe Marie i Stangaland og Kopervik boken.Mvh. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Og hei igjen til deg, Geir!Jeg må innrømme at jeg hadde forhåpninger om et svar ifra deg, siden dette er 'ditt' område - så mange takk skal du ha.Jeg har tatt frem noen 'gamle' løsark og notater som vedkommer slekten på min mors side, og sett litt på dem. Dette er ikke noe jeg har lagt ned noe særs arbeid i sålangt, - det aller meste har hittil konsentrert seg om min fars side - så her finnes mye ugjort.Denne Margrethe Marie var faktisk min mors mormor, så det er jo ganske nær slekt. Hun og Andreas fikk en datter Anne Marie f. 1879, som da senere skulle mor til min mor.Så Margrethes foreldre var altså ikke fra Kopervik-området, og hva de bedrev der sto det ingenting om i boken, om jeg forstår deg rett(?)Jeg får foreta noen søk på 1801-tellingen og så se hva som kommer ut av det. Takk igjen, Geir, for svaret.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde tatt med navnet på Margrethe Marie sine søsken, da det ser ut til å kunne bli litt til hjelp for å finne Knut Olsen Snarem i ft 1801.Jeg mener muligheten er stor for at det er denne -Knut Olsen-, her nevnt på Hellevammen i Rolloug p.g., som er far til -Margrethe Marie-. Den eldste datteren til -Knut- og hans første kone NN har det litt uvanlige navnet -Ambjørg-, trolig oppkalt etter Knut Olsen Snarem sin mor.Digitalarkivet: 1801-telling for 0632 Rolloug. [29595/88] 222 Buskerud Rolloug Opdahls Annex Hellevammen2759 Margit Olsdtr Huusmoder 60 Ugivt Gaardbrug K2760 Guri Olsdtr Søster 34 Ugivt Betlerie K2761 Ole Knudsen Mand 56 Givt 1 g. Jordbrug og betlerie M2762 Ambiør Torsd Huusmoderens datter 36 Givt 1 g. K2763 Ole Olsen Datter-søn 13 Ugivt M2764 Knud Olsen Datter-søn 9 M2765 Kirsti Olsdtr Datter-datter 10 K2766 Anne Olsdtr Datter-datter 2 K Knut Olsen Snarem kom til Kopervik i 1843 og var da kalt murer.Margrethe Marie sine halvsøsken: Ola f. ca 1816 i Rollag, Ambjørg f.?,Hennes søsken: Torbjørg f. 1848, Hans Knut f. 1842, (1852 ? min anm.), Valborg Asseline f. 1855 g.m Nils Johan Bergesen, Berta Gurine, f. 1859.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Tusen takk igjen, Geir.Du kom meg i forkjøpet her. Jeg måtte få med meg Dagsrevyen før jeg begynte å søke, og tilbake her, så finner jeg at du er godt igang allerede! Flott!Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Geir, - da er det vel Knud Olsens bror Ole Snarem som vi finner bosatt med sin familie i 'Kobbervig Strandsted' ved 1865-tellingen. Alderen stemmer jo brukbart (innenfor 'slingringsmonnet'), og dette er jo da med å bekrefte at du har funnet rett familie ved 1801-tellingen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til å skrive ja, ...men det er sønn til Knut Olsen Snarem, Margrethe Marie sin halvbror.Han var gift med en Inger Malene Osmundsd.1810-74 Foruten de barna som er oppført i ft. 1865 hadde de barna; Knut Andreas, f.1842, Gundla Torine f.1843, Inger Malene f.1847.Kilde: BB for Karmøy, Stangeland og Kopervik.s. 501. Mvh. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg satt akkurat og skrev på et innlegg nå, og det begynte med: Det er greit med et slingringsmonn på alder, men det får da være måte på...'Selvsagt må dette være Margretes halvbror.Takk igjen, Geir.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hei Arne, Dere er på rett spor når det gjelder Margrethe Marie sine foreldre, min Oldemor er Valborg Asseline som ble gift med Nils Johan Bergesen. Jeg har en del hjemme om denne slekten, men de kom fra Hellevammen i Rollag øverst i Numedalen, der var fast rute over fjellet til Sauda og videre til Etne der han giftet seg med Valborg Jacobsdatter Øvernes, så der er både etterslekt i Rollag,Etne og Sauda, ta kontakt på Epostadressen rune.bergesen@nordea.no så kan vi utveksle flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Rune,-Jeg takker så mye for tilbudet, og sendte deg en mail tidligere i dag.Men jeg har tydeligvis hatt noe mail-trøbbel i det siste. Testet litt i ettermiddag ved å sende til meg selv og min sønn, og her var bare to av fem forsøk vellykket. Hva som forårsaker dette kan jeg ikke si, men om du kunne sende en bekreftelse (eller event. skrive det her) på at du har mottatt den jeg sendte deg, så var det fint. Har du ikke fått den , så får jeg sende en ny, - virker som det funker bra nå.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.