Gå til innhold
Arkivverket

[#11324] Gjertrud Markvardsdtr. gift 14.6.1733 Jølster


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter forfedrene til Gjertrud Markvardsdatter som 14.6.1733 ble gift med Daniel Pedersen Løset. Ved giftermålet står det at hun er fra Årset. Men jeg finner ingen Markvard på Årset på denne tiden. Kan Gjertrud være den som på Family Search er født ca 1697 på Fluge (far: Markvard Larsen. En Gjertrud Markvardsdatter ble 17.4.1707 gift med Oluf Torson Årset - kan dette være samme person, og at hun har giftet seg igjen som enke?Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre står det ingen ting om dette i oversikten over vigde i Jølster. Der er kun oppgitt navn, gård, trulovingsdato, vigselsdato og år + merknad. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arne Solås

Hei Odd -Jeg har sett litt i Joleiks 'Soga um Jølst', og jeg tror du har rett i at den Gjertrud som giftet seg med Daniel er den samme Gjertrud Markvardsdatter (f. Fluge) som tidligere var gift med Oluf Torson Årset. Da Daniel og og Gjertrud ble trolovet ble det innført i kirkeboken (s. 19):'Daniel Løseter lover sin festeqvindes datter sin søn Anders Danilson tillige med sin iord, naar de vill ægte hin anden, ellers iche. Festeqvinden gertrud marqvardsdatter lover sin søn og sin festmands datter sit brød, naar de ægter hinanden. Skulle eller dødsfald enten for ægteskapet er skeer med redis børn, eller i ægteskapet forefalde, nyder enhver som loven kand foresige og dom tildømme.'Dette viser jo at begge hadde (gifteklare) barn, og derfor (må vi tro) har vært gift før.Det er også et skifte på Årset (Orset) 1731 etter Olav Toreson - til enken Gjertrud Markvardsdatter og barna Krispines 19 år og Brite 14.Da Gjertrud giftet seg i 1707 med Olav er hun innført som Gjeirtrud Markvardsdotter FLUGE, iflg. Joleik.Under grd. Fluge finner vi som døde; 1687: 'mor hans Markvard - ei gamal fattig kona, - og 1696: Markvard, 'en smuck oc skichelig danne Mand, gud welsigne Hans Siæl I guds rigi', skreiv lensmannen.Skifte i juni 1697 etter Markvard Larson 'Flue udi Aalhus Sogn' - til enken Brite Andersdatter og barna Anders 20 år, - Steffaa 14, - Lars 6, - Ingeber 18, - Gjeirtrud 16 og Marite 10.Håper dette kan være til litt hjelp for deg.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.