Gå til innhold
Arkivverket

[#11330] Høylandet, Melhus: Iver Evensen Konstad sine aner


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Jeg sliter med å avdekke anene til Iver Evensen Konstad (f. 1790) fra Høylandet - eller Hølonda. I FT1801 står Even Iversen og Eli Jensdtr oppført som hans foreldre. Iver var min 2xTipp, og g.m. Kirsti Eriksdtr Asbjeld (f. 1781) fra Orkdal. Til tross for søk i bygdeboka for Melhus og Orkdal har jeg ikke blitt noe klokere. Kanskje noen her kan hjelpe meg? Hvem var hans foreldre? Fra hvilke gårder stammet de? I hvilke, om de finnes, bygdebøker kan jeg finne info om gårdene?Bidrag mottas med 'dypfølt takk'.Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg skjønner ikke helt hva du ønsker. Du har jo selv funnet ut hvem foreldrene var, og hvilke gårder det gjelder i hvilket sogn. Konstad=Melhus og Asbiæld =Orkdal. Vel er ikke bøkene så mye å skryte av, men noe hjelp får du vel kanskje ved å se i dem. Fedrene til begge er jo ikke husmenn, men bonde og gårdmann. Da burde de vel være nevnt. I den ene av dem har jeg funnet fryktlig mange feil, men kanskje det gjaldt bare det jeg holdt på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Beklager hvis jeg har uttrykt meg utydelig. Mitt ønske er følgende: - Få bekreftet at faren til Iver, dvs Even Iversen var fra Konstad i Melhus. Jeg fant nemlig ikke gården Konstad omtalt i bygdeboken for Melhus. Kan gården være omtalt i en bygdebok for nobosogn? Jeg fant en Konstad i Skaunboka, men fant ingen Even eller Iver. - Fra hvilken gård stammer moren til Iver, dvs Eli Jensdtr?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Du må lete i Hølondaboka, bind 2, hvis jeg ikke tar feil. Jeg har den ikke selv, men lette i den i forrige uke, og Konstad finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Hølondoka 2, s.110Even Ivarsson fra Trotland f. 1757 d. 1843, gift 1784 med Eli Jensdatter Tronvoll fra Orkdal f. 1761 d. 1852. 10 barn Bla.a. Ivar f. 1790, bodde på Hongslo, senere på Kleivan i Orkdal. Gift 1812 med enke Kirsti Eriksdtr. Hongslo.Even sine foreldre var Ivar Eriksson fra Nestuggu Eid og Kari Ivarsdtr. Kjøsen.Mvh Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.