Gå til innhold
Arkivverket

[#11336] Jon Claussen, Røros, f. 1778/1780, hvem var hans foreldre?


Gjest Espen leistad
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen leistad

Det som ser ut å være min tipp-tipp-oldefar, Jon Claussen, er født på Røros i 1778/1780. Han står registrert på stedet Forbord i Malvik/Strinda i 1798 med fødested 'Røraas'. Drev senere gården Læstadhaugen. Kan noen hjelpe meg å finne ut hvem hans foreldre var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Leistad

..det kan det jo være, men hvordan være sikker? Etternavnet står jo ikke. Men med tanke på at 'faren' heter Claus Joensen Koch og fødselsår bekreftes til 1778, kan det virke sansynlig at det er denne som er far til Claus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Siden du bare har farsnavnet og ikke noe slektsnavn/gårdsnavn på Jon Claussen , kan det jo være en ide å se i bygdebøkene for Røros. Det finnes flere bind. Hvilken bok du finner fam. Koch i vet jeg ikke, men det er det kanskje noen andre som gjør.Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Claus Jonsen Koch og Elen Andersdatter står nevnt under Kokkvoll i Rørosboka (bind 3, side 345). Det var skifte etter Claus Jonsens far, Jon Clausen Koch, i 1775. Sønnen Claus fikk skjøte på gården i 1779. I 1784 ble det holdt offentlig auksjon over gården. Jens Finne kjøpte gården og forpaktet den bort - til hvem nevnes ikke.Det står ingenting mer om Claus Jonsen og Elen Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jon Clausen Kochs foreldre finnes ikke FT 1801 for Røros, såvidt jeg kan se.Hans to søstre Eva, født 1777, og Sara, født 1781 ser ut til være tjenestejenter i Selbu 1801, men de bruker heller ikke etternavnet Koch.Jeg går ut fra at du har sett i Døpte for Strinda at Jon Clausen fikk en datte Elen Serina i 1814. Interessant forsåvidt som hans mor het Elen.Det er godt mulig det finnes merinformasjon om familien et eller annet sted i Rørosboka, men den er umulig å finne om man ikke vet omtrent hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det var et kopperverk i Selbu, og det var nok noen fra Røros som kom dit. Det finnes en Claus Jonsen 50 år, bergverksarbeider og gift for andre gang. Jeg har i mine notater at Claus Jonsen Koch ble født i 1748, så alderen stemmer ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Astrid.Her har du vel kanskje byttet om navnene. Sønnen Jon var fca. 1778 og faren Claus kan vel godt være f. 1748. Det er fort gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Heisan, Astrid har ikke gjort noen feil, men det gjorde jeg. Beklager Astrid. Sånn går det når jeg er for rask. Jeg ser nå at det kom inn et ledd til, farfaren.Ellers finnes i NST 1967 XXI-2 Brevikslekten Cock av Coch Schilbred. Jeg antar NST står for Norsk slekthistorisk tidsskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.