Gå til innhold
Arkivverket

[#11338] Uflyttede fra Løten - personers alder


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Min oldefar Olaus Olsen er i databasen Utflyttede fra Løten registrert flyttet fra Fuglseteie i L. til Christiania i 1849,19 år. Aldere stemmer med det faktum at han er født i 1830. I 1856 sies han å være flyttet til Vardal, 20 år. I merknadsrubrikken står: flyttet for seks år siden, men alderen er oppgitt etter det året han flyttet, ca 1850.Olaus Olsens far, Ole Christophersen og resten av familien er registrert flyttet fra L. til Hamar i 1855, 'flyttet for fire år siden'. Alderen på de enkelte er den alderen de hadde i 1855.Mitt spørsmål er: Hvorfor ble flyttingen registrert så lenge etter den fant sted??Jeg har gjort meg visse tanker om dette. Min oldefar fikk en datter i Vardal i 1856, og hans far fikk en datter Karen, født i Hamar ca 1854/55 (11 år i FT 1865), hvis navn er oppgitt blant dem som flyttet fra Løten til Hamar. Skjedde registrering av flytting først når folk måtte oppsøke prestens kontor for å melde fra om barnedåp og lignende??Beklager at dette ble noe innviklet - håper dere skjønner hva jeg mener.Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg har sett flere eksempler på at flytting først ble registrert (datert i kirkeboken) når den som flyttet fikk et konkret behov for flytteattest. Vedkommende kunne ha flyttet flere år før. Når en ung mann f.eks. skulle dra til sjøs, måtte han gjerne ha en attest for at han var konfirmert. Om denne konfirmasjonen hadde skjedd i et prestegjeld han flyttet fra for flere år siden, kunne det hende at han måtte skaffe en attest fra presten der, som han så leverte på sitt nye bosted, og ble så registrert der som innflyttet. Men om kirkeboken også virkelig oppgir at vedkommende flyttet for f. eks. 4 år siden, så er man jo godt hjulpet, ikke sant? Verre er det når intet oppgis om at flyttingen skjedde for flere år siden. Da har man heller ingen mulighet for å vite akkurat det. Og så velger man vel å tro på registreingsdatoen. Så du er nok blant de heldige!MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Arnesen

Hei. Jeg har funnet folk som er registrert som utflyttede til Amerika 1879 der datoen for attesten (hvilken da?:-) er året etter, altså 1880. Skjønner ikke helt systemet i den kirkeboken, jeg...:-) Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Astrid Ryen

En stor takk til deg, Hans Mathisen, for dine kommentarer. Det ga meg noe å tenke på. Jeg har fortsatt noen spørsmål som jeg håper du eller noen andre kunne svare på.Det er faktum - ut fra det jeg nå vet om tippoldefars familie - at ikke alle som flyttet, ble registrert. Min oldefars helbror Haagen Olsen Valby og hans halvsøsken Edvard Valby, Oline Lovise Valby og Karen Olsdatter flyttet etter hvert fra Hamar til Christiania. De to halvsøstrene finner jeg i databasen Utflyttede fra Hamar. Men de to brødrene finner jeg ikke der. Edvard Valby var blikkenslagerlærling i Chra. i 1865, 16 år, men er å finne i Hamar i 1885 og 1900. Haagen Olsen bodde i Hamar i 1865, gift og med en datter, i 1875 var han i Chra. og familien bodde der fremdeles i 1900.Mitt spørsmål er: Var det bare dem som av en eller annen grunn trengte en fødsels- eller konfirmasjonsattestattest som ble registrert som UTFLYTTET?Er takknemlig for svar.MVH. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det andre spørsmålet glemte jeg i farten: Måtte man forevise konfirmasjonsattest hvis man flyttet til et sted og giftet seg der??Det er mulig mine oldefars to søstre giftet seg i Chra. Jeg mener å ha funnet den ene i Hamar og den andre i Drammen i FT 1900, men dette er usikkert, siden de begge hadde mannens etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Alle spørsmål er uvesentlige i forhold til det forferdige faktum at det er storbrann i gammel trehusbebyggelse i sentrum av vår by!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Anne og Astrid, mange flyttet uten å fortelle dette til presten, attesten kostet litt. Når de da skulle gifte seg, etc. gjelder også Amerika, skrev ofte presten der de nå bodde til presten der de kom fra for å sikre seg at de ikke var gift fra før.. .Det er ofte grunnen til at det i kirkeboken står.. flyttet for.. år siden... Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.