Gå til innhold
Arkivverket

[#11342] Henrik Lau, hattemaker i Drammen, Buskerud


Gjest Rasmus Lange
 Del

Recommended Posts

Gjest Rasmus Lange

Henrik Lau (skrevet Laug ved FT. 1865), f. ca. 1821 i Tysland?? (kan det være ment Tyskland) Ved FT. 1865 var han hattemaker og bodde i Nøstedbakken, Drammen, Buskerud. Han var gift med Johanne Johansdatter, f. ca. 1812 i Lier?? De hadde barna; 1. Johan Henrik, 2. Hanna Margrethe, 3. Hans Martinius, 4. Herman. Har prøvd i lang tid å finne ut av hvor dette ektepar kommer fra uten å lykkes, tror kanskje at han har tilknytning til Bergens slekten Lau, men har ikke kunnet finne noe forbindelseledd. Stedet Tysland har jeg heller ikke kunnet lokalisere. Kan noen her hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du finner gårder med navnet Tysland i Asker AK, Næs HE og Helleland i RO. Men det blir jo ikke fødested skulle jeg tro. Jeg ser også at det er flere som er født i Tysland.Nå så jeg en i Bergen som het Rabe f.Tysland, og jeg vet Raabe/Rabe-slekten kommer fra Tyskland. Alle de andre har jo også spesielle navn. Ingen Olsen der i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rasmus Lange

Har siden sist funnet på Familiysearch at Henrik Lau gifter seg 2.4.1825 i Lier, Buskereud, med Johanne Eilertsdatter. Der står også hans patronym og det er Hansen, altså Heinrich Hansen Lau, nå er mitt spørsmål er det noen som kan slå dette op for meg i kirkeboka. Mitt håp er jo at det der står noe mer om hvor han kommer fra, tror at han kan ha forbindelse til den hattemakerslekten Lau som bor i Slagelse, Danmark omkring 1800, for navn på barna hans passer med denne slektskretsen. mvh Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lier, gift 2/4 1854 ungk. hattemakersvend Heinrich Hansen Lau, 34 år, far Hans Lau., Syd Dithmark, Eddclok? sogn, att. 20/6 1844, kopper/vaccine 16/8 1832 og Johanne Eilertsdt., 29 år, far Eilert Johnsen Lin...., kopper/vacc. 25/8 1825.Har funnet Eddelak i Holstein (v/Hamburg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.