Gå til innhold
Arkivverket

[#11345] Anne Stafne, f. 1875 i Rennebu, Emigrert til USA i 1883 sammen med mor og søsken


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

I emigrantdatabasen for Trondheim fra april 1883 finner jeg Anne Stafne, f.1875, sammen med moren (også Anne) og to søsken. De kom fra Rennebu i Sør-Trøndelag. Faren har tydeligvis reist i forveien, men emigrantdatabasen er ufullstendig mhp. sivilstand for aktuelle 'Stafne'-kandidater fra Rennebu for årene 1879-1882 så det er vanskelig å se hvem som er den riktige.Kan noen hjelpe meg (egentlig Anne Stafnes barnebarn i USA) med opplysninger om denne familien og deres gjøren og laden før de emigrerte?For spesielt interesserte kan jeg opplyse at Anne Stafne ble gift i USA med Ole Iversen Baklien fra Skåbu som jeg fikk nyttige opplysninger om i tema nr.11162.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Sandbrekka Plass under Nørgard Husa på plassen stod nedmed Sandbrekka, om lag rett opp for Grubba. Hågen Pederson fekk festekontrakt på plassen i 1858 på dei vilkåra som var vanlege i bygda (sjå 31.4 Flatvang). Sandbrekka var ein liten plass, og Hågen hadde berre 4 sauer i 1865. Avlinga var på 3 tønner havre og 4-5 tønner potet. Det måtte mange gonger verte lite mat på familien til Hågen. Sonen Peder tok over plassen etter faren. Han dreiv som skomakar, og kunne såleis tene nokre skillingar. Plassen vart nedlagt då folka utvandra til Amerika.LED I Hågen Pederson Stavnehagen f. 1816 i Rendalen. Gift 1845 med Ane Ingebrigtsdotter Sugustad f. 1822. Born: 1. Peder f. 1845. Led II. 2. Ola f. 1848. Utvandra til USA. 3. Ingebrigt f. 1858 d. 1860. 4. Ingebrigt f. 1860. Utvandra til USA og vart gift med Gjertrud Larsdotter Sundset f. 1865.LED II Peder Hågenson Sandbrekk f. 1845. Skomakar. Gift 1874 med Anne Toresdotter f. 1844 i Dovre. Born: Anne f. 1875, Ingeborg f. 1876, Ingebrigt f. 1878 d. 1880, Ingebrigt f. 1880 d.s.å. Anne hadde ein son før ekteskap, Trond f. 1871. Denne huslyden utvandra til USA i 1883.(Rennebuboka, bind 1, s. 523-524)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Tusen takk skal du ha! Jeg håpet at det fantes ei brukbar bygdebok for Rennebu og det gjorde det altså. Dette faller jo helt på plass i forhold til f.eks. FT1865!Hilsen Kjell H (og Ramona Vorwerk, Irvine, California)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Ottar Ryen

Ane (1875) vart konfirmert 13.okt. 1889 i Akers Lutheran i Prairie Farm, Wis. Mora er oppgitt å hete Ane Throndsdatter her. Men da Ingeborg vart konfirmert 15.nov. 1891 står det Ane Thorsdatter. Dattera Ane vart gift 3. sep. 1891 (16 år) med Ole Iversen (27). Haagen døde 9.apr. 1894 i Prairie Farm, og Ingebret og Gjertrud L. Kosberg (!) vart gift 31.aug. 1890 samme sted. Endelig kan nevnes at en Ole Olsen Stafne døde 3.juni 1885, 1 år gammel. Men dette var sikkert kjent fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha! Nei, dette visste jeg absolutt ikke fra før! Når det gjelder opplysninger om hendelser og steder 'over there' har jeg bare hatt Ramonas opplysninger å basere meg på. At Prairie Farm var et sentralt sted i denne sammenheng var helt nytt for meg. Står dette i noen bygdebok eller er det ting du har samlet?Et siste spøsmål: Vet du om Gjertrud L. Kosberg kom fra Singsås i Midtre Gauldal?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Ryen

Skulle fortalt om kildene. jeg hadde kirkebøker fra Dunn og Barron for noen år siden og lette etter og fant broren til min oldemor. I tillegg til mange fra min barndoms bygd Dalsbygda var det i menighetene der særlig menge fra Rennebu. Og ettersom jeg hadde bosatt meg i Rennebu noterte jeg en del av rennbyggene i Ashland og Prairie Farm. Når jeg skriver Kosberg var det fordi hun var oppført slik i KB. Om hun også skrev seg Sundseth styrker det en teori om at hun også var fra Rennebu, både Sundset og Kosberg er det mye av her. Har ikke funnet henne i bygdaboka under Kosberg, og har ikke fått sjekket Sundset(h).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Ryen

Ja, det gjør de. Jeg fikk gjennom biblioteket låne fra Utvandrersenteret film nr 171, 187, 188 og 826. Så langt jeg kan se er alle notatene mine fra rull 188, men på listene jeg fikk fra Utv.sentr. er Akers på rull 187. Når jeg finner ut hvordan jeg kan finne din epostadresse i dette forumet, kan jeg sende over scan av listene i jpg-format, hvis ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Ryen

Fant Gjertrud i historielagets liste i årsskrift 1966. Det var Kosberg, det står Gjertrud L. Kosberg 23 år og det blir et lite år feil i forhold til ditt f.år. Det er skrivefeil i emigrantprotokollen hvor det står Kastberg. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&variabel=0&postnr=61324&fulle=true&spraak=n>Lenke Hun dro 14.mai og ble gift der 31.aug. Ingebrigt dro i 1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Gjertru Larsdt. er født 19.9.1865, døpt 15.10, Rennebu. Hennes foreldre er tjenestedr. Lars Olsen .......... (det var veldig dårlig lesbart på microkortet) og pige Kari Olsdt. Vangseng.I utflyttingslista for Rennebu i 1890, fant jeg at pige Gjertrud Larsd. Kosberg, f. 19.9.1865, Rennebu, reiste til Amerika.I FT 1865 finner vi henne på Vangsengkleven som logerende. Hun er født i Støren, ca. 1835, og hadde hos seg sine to barn, Jens Arntsen, 9 år og Gjertru Larsdt., 1 år.LenkeBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Det kan være Lars Olen Flaa, men det sikreste hadde vært å høre med Statsarkivet i Trondheim, om de kunne se i originalen. Det sto også noe i kommentarfeltet, men det klarte jeg heller ikke å lese. (Veldig lyst). Tenkte å sjekke med konfirmerte, men fant henne ikke der.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for all hjelp! Vha. opplysningene om Barron County og Prairie Farm gikk jeg inn på USGenWeb og fant etterhvert fram til eiendomkartene (Plat Maps) fra 1903 og 1914. De viser eksakt hvor flere av de nevnte personene bodde. Nyttig. Overraskende nok bodde de fleste ikke i Prairie Farm township; men i naboområdet Vance Creek. Det var kirken de gikk i, West Aker Lutheran, som lå i Prairie Farm.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Ryen

Ser ut som det er Lars Olson Flaamo f. 1820 i Bråggåmoen/Flåmoen. Han tok navnet Kosbergmo da han gifta seg 1861 og bosatte seg der som husmann. Fikk sitt første barn Ingeborg samme år 1861 og en sønn Ola 1865 (samme år som Gjertrud vart fødd i nabogarden på andre sida av elva) og en ny Ola i 1871. Lars døde i 1885. De to Olaene utvandra til Amerika (den første her? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&variabel=0&postnr=26139&fulle=true&spraak=n>Lenke) og tok mora Ane etter dit. Plassen Kosbergmo låg under Litj-Kosberg. Lars hadde 5 søsken som alle var yngre. Broren Jon hadde to døtre Ingeborg 1853 og Hanna 1866 som begge utvandra til USA,likeså utvandra yngste bror Anders f. 1840, kona Marit og dattera Ingeborg f. 1866 (til Chicago 1870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.