Gå til innhold
Arkivverket

[#11349] 'Ane fra Aalesund'


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

Har nesten gitt opp i søket etter min 2xtippoldemor Berte Larsdatter f.ca 1780 - døde i Bergen 19.12.1836. Ble gift i Domkirken i Bergen 23.06.1816 med Antonius Larsen. Han var 65, hun 36. Tror nå at hun kan være født i Møre og Romsdal. Har funnet en gammel 'kristelig kalender' etter Berte Larsdatter sin datterdatter. Der finner jeg under 9 juni - 'tante Ane Aalesund - 87 aar 1917' Ergo er hun født 9 juni 1830. Kan noen si meg hvem denne 'tante Ane' kan være? Håper dette 'sporet' kan føre meg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ane og ane!Det er 97 av dem f 1830 i MR i 1865 og 57 i 1901 flere i Ålesund. Har du ut fra alderen klart å finne Berte Larsdatter i 1801-tellingen? Ser ikke ut til at hun verken bor i MR eller Bergen. Ei på gården Midtbust i Stranden er den nærmeste, men oppgitt alder 36 år på Berte kan jo være feil(avlesing).Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tante Ane- kan det bli: 1900 Ålesund Ane Anthonisen arbeider med vask i husene, f. 1830 Gytten RomDette fant jeg via registreringssentralen for hist. data da den som er her ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Denne Ane kan ha giftet seg Anthonisen, for ikke usansynlig er det den samme Ane (her Anne) som i 1865 tellingen for Ålesund er tjenestepike og her med etternavn Pedersd og født i Romsdalen, 35 år. Og denne An(n)e Pedersdatter kan være den samme som jeg finner i Raumdølafolket som Ane Pedersdatter Skiri med fødselsdato 9.juni 1831. Det er jo bom med ett år, men utrolig nok står samme dato oppført som du har i kalenderen. Hun har søskenene Kari f 26.9.1827, Nils f 6.8.1826 og Nils f 10.1.1821 som jeg ikke har oversikten over hvor de blir av. I tillegg Ole f 2.4.1823 som gifter seg i Kors kirke i Grytten. Anes mor heter Anne. Navnene ramset opp i tilfelle du skulle finne navnelikheter.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Takker for alle gode tips vedr. min søken etter 'Ane fra Aalesund'. Nå lurer jeg på om noen kjenner til en Lars Antonessen (f.15.11.1816 i Bergen) som dro med sin kone og barn til Ålesund. Lars var sønn av Berte Larsdatter og Antonius Larsen. Lars sin søster Berte Serene er min tippoldemor. Hva skjedde med Lars og hans familie? Ble de boende i Ålesund? Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Da var det altså denne Lars som var gift med 'Ane fra Aalesund' - eller fra Grytten, den samme som Berit og Osvald har vist til.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset.

Det ser ut som om at dette kan være den Lars Antonessen jeg er ute etter. Han giftet seg med Rakel Dortea Rasmussen i Bergen.De dro senere til Ålesund. Jeg antar at han ble enkemann og giftet seg opp igjen med Anne Antoniussen ('min' tante Ane fra Aalesund?). De fikk en datter i 1872 som de kalte opp etter hans 1. kone - Rakel. Det var jo faktisk ganske vanlig. Nå ser jeg konturene av noe! Takk for hjelpen. Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset.

Har jobbet så lenge med denne Berte Larsdatter! Utfra folketellingen for Bergen i 1815 var hun tjenestepike hos Tømmermand(tjener eller dagleier)Husejer Antoni Larsen. Add. 11-230. Året etter - 23.06.1816 gifter de seg i Domkirken. Han er 65 år, hun er 36 år. Lars blir født 15.11.1816. Jeg har lett i kirkebøkene på Statsarkivet i Bergen. Har funnet ut hvem som er barnas fadre. Har sett gjennom skiftet etter at Antonius og Berte døde i 1837. Uten at det står noen steder hvor Berte Larsdatter kommer fra eller når hun var født. Antonius var fra Svorstølen i Naustdal. Noen av hans slektninger er fadre for Lars og Berte Serene. Jeg står 'bom' fast her. Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg forstår det slik at Bertes fars fulle navn ikke var innført ved vielsen. Da er vi borti denne etter hvert så berømte nålen, - og vi får bare sjanse.Antonius var fra Naustdal. Berte var først i tjeneste hos ham. Om vi tenker oss at det ville falle naturlig for ham å ansette en Sunnfjord-jente, så er det ikke mange å velge blant i folket. 1801, - fant kun en kandidat, bosatt på Skorpa, rett vest av Florø, - egentlig ikke så langt fra Naustdal.Dette blir jo en ren hypotese, men kanskje verdt å sjekke?LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.