Gå til innhold
Arkivverket

[#11350] Jørgen Xtenson (Christenson) Aastad, fra Asker


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Er det noen som kan hjelpe meg videre med denne personen?? Han er oppgitt å være 58 år i FT 1801, og bor da på Aastad i Asker. Det er datteren Mari Jørgensdt. jeg har fulgt, og hun er 9 år i følge den samme FT. Mitt spørsmål er, hvor kommer Jørgen fra? Hvem er hans foreldre?? Håper noen kan hjelpe... Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Vedr. Jørgen Xtenson (Christenson): Han var gift med Lisbet Evensdt. Groset født 8.juni 1753 på Groset i Asker. Hun døde som enke 11.11 1815. Jørgen døde i så fall mellom 1794 og 1815. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vel han døde vel ihvertfall ikke før 1801, men jeg finner ham ikke død i kirkebøkene for Asker 1801-16. Jeg ser han var skredder så kanskje han var et annet sted på jobb og døde der. Han er ikke nevnt under Aastad eller Groset i Asker boka, men i den står det jo nesten ingen ting allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei Berit! Du har så helt rett, han står i FT 1801 så perioden for dødsfall må være 1801-1815, året da kona hans døde som enke.... Beklager 'feil-infoen'! Jeg har ikke funnet han under begravede i Asker i denne perioden, så han har muligens vært utenbygds når han døde?? Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Jeg vet ikke om andre kilder for Røyken enn 'Døde i Røyken 1701-1730' samt FT.1801 1865 1900. Kjenner du til om det finnes andre søkbare steder tilgjengelige på nettet for Røyken? Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rune Folkvord

Jeg forsøker igjen med håp om å kunne finne ut mer om denne Jørgen Christenson.I tillegg til tidligere opplysninger vet jeg at han ble gift første gang den 6.1.1765 med Kari Gulbrandsdt. Hun var muligens fra Syverstad i Asker.Jeg har ikke funnet noen barn i dette ekteskapet, men med den andre kona, Lisbet Evensdt. Groset hadde han sju barn:Anne Kristine f.1780 Even f.1782 Paul f.1784 Christen f.1787 Nils f.1790 Mari f.1792 Kari f.1794Håper noen har kjennskap til denne Jørgen, hans foreldre, hvor han kom fra og eventuelt hvor han døde. Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rune Folkvord

Hei! Det er nå en stund siden dette innlegget var fremme sist.Skulle det være andre som er interessert i Jørgens opphav kan jeg nå opplyse at han var sønn av Buntmaker Christen Jørgenson og hustru Anna Nilsdt.Det ble avholdt skifte etter begge foreldrene i Bragernes. Skiftet ble påbegynt 5.8.1747 og ble først avsluttet 7.5.1749. Familien bodde på dette tidspunkt i Strømsgaden i Drammen.Det kunne være interessant om noen hadde kjennskap til denne 'buntmakerfamilien'??Alle innspill mottas med stor takk! Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Gunnar Bolstad

Christen og Anne/Anna giftet seg i april 1744, og Jørgen ble døpt i februar 1745. Noen som kan tyde det som står i venstre spalte utfor parets kopulasjonsdato? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.