Gå til innhold
Arkivverket

[#11358] 1815 - Census for Bergen / Tugthuslemmer


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg har søkt Anne Lovise Olsdtr. (fra tema 11047) i 1815-Census for Bergen og tror at den rette personen er: Post 10961 Nr. 10985 Anne Olsdtr., 22 år, tugthuslem. På neste linjen (post 10962) finner jeg en Sare Willums., 70, tugthuslem.Kanskje dette er hennes mor, som heter Sara Olina Olsdtr. i 1801, gift med en Ole WILLUMSEN. 3 søsken til Anne Lovise lever nok på samme adressen i 1815 - uten foreldre.Er 1815-Census fullstendig digitalisert eller fins det nok ytterlige informasjoner i den originale protokollen? Takknemlig om jeg fikk opplysninger om Anne Olsdtr. og Sare Willums. Mvh Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Anne L. Olsdtr fikk sitt førstebarn i Juni 1816. Faren er oppgitt til å være Ole Olsen Oxvig. Nå ser jeg på mitt utskrift fra 1815-Census en Ole Ogsvig, 24, som var samtidlig tugthuslem - post 10957, 4 linjene ovenfor Anne.Det betyr vel at jentene og guttene ikke var strengt separert på tukthuset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har no sett i basen eg har på tukthuslemer 1815-1821. OOO sat inne to år frå 1814-16. Dei to andre finn eg ikkje, så dei må ha sluppe ut etter kortare eller lengre opphald i eller fram til 1815. For dei som sat hjå Falch & Son der, sat frå dato og kl. til dato og kl. - ikkje berre på timen, men på kvarteret korrekt idømd tid.Det finst truleg meire om desse i kjeldene, men då må du vende deg til SAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takker så mye for denne opplysningen!Falch & Son - har tukthuset vært en Firma? Og var ikke graviditet en grund for å slippe ut før tiden?Til Yngve Nedrebø:Har du muligheten å sjekke hvorfor og hvor lenge Anne Olsdtr og Sare Willums. satt på tukthuset og om begge to er datter og mor? Mvh B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, det var nok ikkje noko 'firma', sjølv om dei solgte det fangane laga. Når eg skriv Falch & Son er det avdi Hans Koefoed Falch var den myndige overinspektør der i mange år. Då sonen, Søren Falch, var gamal nok, vart han underinspektør. Og då H.K. Falch døydde 17. januar 1816, vart Søren Falch innsett som overinspektør.Elles var graviditet slett ikkje nokon grunn til å sleppe ut tidlegare. T.d. fødde Gjest Bårdson si kjæreste, Gjertine Carlsdotter, ei dotter medan ho sat inne kring 1831. Barnefaren var ein voktar ved tukthuset. Det seier vel sitt om tilhøva i det som i dag er kommunale kontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om det kan vere trøyst i det: Tilhøva i Rådstuarresten var langt verre. Den finst framleis under det gamle rådhuset - slik han var på den tida; dog utan rottar, kakerlakkar, lus og ... innsette. Jfr. diverse litteratur frå Gjest Bårdson til Erling Gjelsvik - og arkiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Kakerlakker er ikke så verst - hadde muligheten å observere svært mange av disse i 4 måneder da jeg var på sykehuset i Husum (1958).Jeg er takknemlig for dine henvisningene til litteratur og arkivsaker (noterer alt). Ettersom jeg fant mer enn 200 forfedre fra farssiden via DA i år - de aller meste fra Bergen, Sogn og Fjordane og Hordaland - , burde jeg egentlig tilbringe hele ferien i Årstadveien 22 mens familien min opplever naturen. Men jeg synes det er nok for tidlig fordi jeg bare begynnte å lære norsk i 2 1/2 år på folkehøyskole (har forresten nok aldri prøvd å SNAKKE norsk i Norge). Derfor tror jeg at jeg vil ha vanskelig for å forstå gamle kilder som f. eks. Soga om Jølst av Joleik. Men jeg hadde tatt med meg en utskrift fra Christopher J. Harris sin interessante artikkel om 'Faldne Kvindner' og lest den da jeg var i Kuba. Hjertelig takk for det igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg var dumt! Har søkt Gjest Bårdson via www.google.de og må konstatere at materialen finnes jo i deres netutstilling. For en fin presentasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.