Gå til innhold
Arkivverket

[#11360] Hedmark, Stange - Ingeborg Olsdtr Elton (f. ca 1673)


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Min 5xTipp Ingeborg Olsdtr Elton var g.m. Tommes Cristophersen Løken (ca 1667-1721) fra Romedal. De fikk bl.a. datteren Anne i 1695. DA hadde de flyttet til gården Lindstad i Stange.Jeg har lett i bygdebøkene både for Romedal og Stange uten å finne noen Ole fra Elton som kan være faren til Ingeborg. Er det noen som kan hjelpe meg med anene til Ingeborg hadde det blitt satt stor pris på.Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Dag Tore Edvardsen

Hei Rune. Jeg mangler også hennes foreldre, har heller ikke funnet noen Ole Elton, men har mistanke om at hennes far kanskje kom fra en annen gård..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! I mine bygdebøker fra Stange finner jeg under Linstad Søndre s. 531. Fra o. 1700 er Thomas Kristoffersen oppsitter.g.1.g. med Ambjør Ommundsdatter, enken etter Ole Trondsen, forrige eier. g. 2. g. med Ingeborg Olsdatter.Ved matrikuleringen 1723 er enken Ingeborg Olsdatter, oppsitter.På s. 534:Kort slektstavle. Thomas Kristofersen , g. 2. g. med INGEBORG OLSDATTER. N. Elton. søster av Børre Olsen, Remmen.Her er listet opp barna:1. Ole f. 1703, eier av Hosmestad v. , 2. Anne ( 1695-1742) g.1. Mikkel Mikkelsen , Arstad,g. 2. med Ole Eriksen , Kaas, Ringsaker. g. 3 g. med kristoffer Eriksen, Grønstad,3. Kari f. ca. 1703 , beg . 13 sept 1731, g.m. Mogens Olsen , Hoberg.4. Olive f. ca 1705, beg 22 jan 1787. g.1741, m. enkemann, Morten Halvorsen Dælin.ø.5. Magnhild f. ca. 1708, g.10 okt 1743 m. Alf Larsen,Staur, (se Guthus ).6. Eli f. ca. 1712 beg. 28 jan, 1793, g. 8 jun 1734 m. Anders Evensen ,Veflen.Det står mere om Børre Olsen og Ingeborg Olsdatter under Elton N. s. 388.Med forbehold om rett avskrift.Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Hvis du vil lese om de gamle husene på Elton og folkene som levet der senere, finner du mye om dette i 'Gammalt frå Stange og Romedal', årbok 1980, s. 91 -s.140. Årbøkene kan sikkert lånes på bibliotekene, eller bestilles direkte fra Stange historielag. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Her er lenken til Stange Historielag. Der kan du se innholdet i årbøkene. http://www.stange-historielag.no/Mine bygdebøker er fra ca 1946. Forfatter M. Veflingstad. Stange Bygdebok ,Gards og slektshistorie.Bind I, II. Det er sikkert kommet nyere utgaver senere.Det var disse bøkene jeg oppgav sidetall i. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.