Gå til innhold
Arkivverket

[#11361] Romsdal - Sundal - Øxendal : Ildri Gunnersdtr Brotten (1786-1849)


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge noen gamle stektstrær jeg har etter Hans Hyldbakk er min 3xTipp Idrid Gunnersdtr Brotten (1786-1849) fra Øksendal. Hun ble g. 1808 m. Lars Larsen Mo (1782-1835) fra Stangvik. De fikk bl.a. datteren Maret i 1814.I FT1801 finner jeg igjen Ildri under gården Brotten Stor. Hennes foreldre er Gunner Olsen (50 år) og Maret Joensdtr (45 år). Jeg har ikke tilgang til bygdebøker for Øksendal/Sunndal, og lurer derfor på om noen kan hjelpe meg med anene til Ildri sine foreldre?Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Sunndalsboka bind V s 201. Storbråten bruk I. Gunnar Olsen I (Bruker gården 1786 - 1806). Han var fra Sæbø i Ålvundfjorden. Ble 1779 gift med Marit Jonsdatter, f ca, 1755 og datter av forrige oppsitter Jon Olsen. Deres barn: 1) Lisbet f 1779. 2)Lisbet f 1780, ble gårdbrukerkone på Gjersvoll og senere Storbråten. 3)ILDRI f 1787 (levet ennå 1801).Jon Olsen var bruker 1768-86, og sønn av Ole Olsen Gjersvoll. Han døde 1794. Hans hustru Lisbet Jonsdatter døde 1799. Hun var ca 20 år eldre enn sin mann.Ved mer lesing kan nok ytterligere informasjon skaffes.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Foreslår du låner Sundalsbøkene fra biblioteket. En kan tråkle seg bakover via mange aner. Ole OlsenII, d 1.6.1746, på Gjersvoll vet Seljedal ikke hvor han kommer fra, men han var gift med Beret Olsdatter, datter av Ole Olsen Hol (bruk II), gift med neste bruker av Gjersvoll. Det står ikke spesielt under Hol bruk II at Beret er datter av Ole Olsen bruker 1700-1745, men det er trolig denne Ole som er faren (min vurdering). Denne Ole var gift med en datter av Ingebrigt Jonsen Snøva. Så foreslår jeg bibliotekbesøk. Du kommer lenger bakover.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Dette var flott. Gledelig at det er mulig å nøste seg bakover via Sundalsbøkene. Jeg var usikker på om det faktisk var i disse bøkene jeg skulle lete. Jeg har tidligere lett i en bok om 'Øksendal i eldre tider' e.l., men ble ikke mye klokere av det.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.