Gå til innhold
Arkivverket

[#11363] Kristiania , Walseth


Gjest Lena S. Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena S. Svendsen

Jeg leter etter etterkommere av denne familien:Jacob Didrik Walseth f. 1824 i Alta, døpt i Tromsø. (barn av Jacob D. Walseth og Susanna Suhr) g. med Karine f. 1824 i Kristiania (iflg. folket.) Jeg finner dem i folketellingen over Kristiania i 1975 hvor det står at de har følgende barn: Josefine Emelie f. 1854 Thora Elise f. 1862 Kanstanse Hendriette f. 1865 Lorentine f. 1870.I 1900 finner jeg Karine og Diderik alene. Barna (dersom de levde opp) har da antagelig giftet seg og står oppført med annet etternavn. Jeg har dermed ikke kommet lengere med denne familien og spørsmålet mitt er da: hvilke kilder skal jeg lete i? Kirkebøker over dette området har jeg ikke funnet på nett, så det finnes vel ikke går jeg ut fra. Er det noen som kan hjelpe meg her? Mvh Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1865 ble denne frøkna døpt: Constance Henriette Sex: F Event(s): Birth: 19 Sep 1865 Place: Christening: 17 Dec 1865 Place: Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: Dietrich Jacob WALSETH Mother: Lorentine ELIASSEN Batch Number: C428331 Source Dates: 1856 - 1870 Film or Fiche Number: 255760 Collection Details: Domkirken, Trefoldighet; Den Norske KirkeI 1868 fikk de en tass som ikke ser ut til å ha overlevet: Jacob Axel Leonhard Sex: M Event(s): Birth: 15 Feb 1868 Place: Christening: 14 Jun 1868 Place: Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: Diedrik Jacob WALSETH Mother: Lorentine ELIASSEN Source Information: Batch Number: C428331 Source Dates: 1856 - 1870 Film or Fiche Number: 255760 Collection Details: Domkirken, Trefoldighet; Den Norske KirkeLorentine kommer til verden i 1870; Lorentine Sex: F Event(s): Birth: 05 Jan 1870 Place: Christening: 13 Feb 1870 Place: Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: Diedrik Jacob Vondeborg VALSET Mother: Lorentine ELIASSEN Source Information: Batch Number: C428331 Source Dates: 1870 - 1876 Film or Fiche Number: 255760 Collection Details:, Trefoldighet; Den Norske KirkeOg, det var det jeg tenkte, DIdrik har vært gift flere ganger;: Didrik Jacob WALSETH Sex: Event(s): Birth: 1824 Parents: Father: Didrik Jacob WALSETH Husband previously married Additional data in original record Marriage: Spouse: Ingeborg Karine JOHANNESSEN Marriage: 13 Aug 1871 Father : Ole THoresen Wife previously married Additional data in original recordDidrik Jacob WALSETH Age At Marriage: 34 Sex:Event(s): Birth: Parents: Father: Didrik WALSETH Marriage: Spouse: Lorentine ELIASDR Age At Marriage: 32 Marriage: 23 Apr 1860 Place: Oslo, Akershus, Norway Father: Elias AAROBUGT Notes: Husband previously married Additional data in original record Her er Didrik i Tromsø og gifter: DIDRIK JACOB WALSETH Male Family Parents: Father: DID. WALSETH Family Marriages: Spouse: CHARLOTHE EMILIE HALVORSEN Family Marriage: 02 APR 1848 Tromso, Troms, Norway Husband Age at Marriage: 24 Wife Age at Marriage: 27 Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: M425404 1846 - 1857 0307184 Film NONE Sheet: 00Og her blir DIdrik døpt i TROMSØ, ikke i Alta. DIDRICH JACOB WALSETH Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 14 JUL 1824 Tromso, Troms, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: DIDRICH WALSETH Family Mother: SUSANNA -------------------------------------------------------------------------------- Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C425402 1821 - 1837 0127179 Film NONE Alt dette er tatt fra Familysearch.org Siden det er uttrekk fra Kirkebøkene, ikke donerte data, er det noenlunde 100% til å stole på, men du må nok dobbeltsjekke i kirkebøkene sjøl. Disse kan du låne inn til biblioteket ditt.Der det står Trefoldighet/Domkirken, er det Trefoldighet som bør sjekkes først.Her tenker jeg du har Josefine Emilie: LenkeLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena S. Svendsen

Takk skal du ha Laila, her var det mye opplysninger. Det blir fort vanskeligere når den man leter etter gifter seg flere ganger og i tillegg flytter på seg. Jeg trodde først at Jacob Didrik var født i Tromsø og var derfor usikker på om det virkelig var Susanne Suhr som var moren, (pikenavnet står ikke)Det er nemlig hennes etterkommere som er interessange. Etter å ha hatt et innlegg i Troms genealogi svarer Tami Jenson dette: følge Tromsø Bys historie bind 1 av Nils Ytreberg fikk Didrich Walseth borgerbrev i Tromsø som snekkermester i 1819. Didrich Jacob født i Alta 18 mars 1824 hejmmedøpt og dåpen bekreftet i Trpmsø Kirke 14. juli samme år. Foreldre Didirich og Susanne Walseth, Tromsø. Ut fra dette konkluderer jeg at det må være den rette Susanne, de giftet seg i 1822 og senior JD kan da umulig ha funnet seg ny kone med samme navn fra samme sted. (i allefall lite sannsynlig) Da får jeg bare få tak i kirkebøkene,nå når jeg vet hvilke kirkebøker jeg må lete i, og eksakt dato for dåp og bryllup. Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.